Woolman SE

10 påståenden om Shopify-webbutiker

10 påståenden om Shopify-webbutiker

“Shopify är si och Shopify är så”. I den här artikeln går vi igenom de vanligaste påståendena om Shopify som e-handelsplattform. Vårt breda team består av e-handelsexperter med bakgrund både inom affärsutveckling och teknik. Tillsammans  har vi lång erfarenhet av bl a Shopify både i små och stora projekt. Vi har stött på alla möjliga påståenden om vad Shopify inte kan och för vilka syften den inte lämpar sig. Här har vi sammanställt en lista över de vanligaste. 

1. Shopify är en SaaS-plattform och kan därför inte modifieras så mycket

DET KAN DEN VISST. Shopify är en SaaS-tjänst, vilket innebär att webbutikens data, funktioner, administration och dataskydd samt serverutrymmet finns i Shopifys moln. Shopify använder Google Cloud.

SaaS eller Software as a Service är en vanlig form av molntjänst. SaaS är en tjänst som erbjuds ”från molnet”. Man behöver alltså inte installera ett separat program för att använda den. Shopifys ”kärna”, som är systemkoden, servrarna och de centrala funktionerna, tar Shopify hand om. Men det betyder inte att inte systemet kan modifieras för att passa handlarnas individuella behov. 

Shopify-systemet kan modifieras med följande metoder:

  • Shopifys egna inställningar, med vilka du kontrollerar systemets funktioner och möjligheter. Dessa är bland annat betalningssätt, leveransalternativ, skatter och meddelanden till kunderna (e-post och sms) m.m.
  • API:er, alltså gränssnitt. Shopify är byggd enligt principen API first. Det betyder att nästan allt har ett gränssnitt som möjliggör kundspecifika eller färdiga integrationer mellan Shopify och andra system.
  • Offentliga och privata Shopify-appar som ger systemet ännu fler egenskaper. Apparna i Shopify fungerar alltid via gränssnitt. Detta förhindrar installerade appar att förstöra plattformen, eftersom de aldrig gör ändringar i systemets kärna. Offentliga, alltså färdiga, appar kan läggas till via Shopify App Store medan privata appar är kund- eller leverantörsspecifika lösningar.
  • Temat kan modifieras fritt och är avskilt från affärslogiken. Temats innehåll redigeras i temaredigeraren. Det finns egentligen inga begränsningar när det gäller butikens utseende. Det är bara i kassan som modifieringarna är begränsade. Du kan läsa om ändringsmöjligheter i Shopifys kassa i den här artikeln
  • Shopify stöder också Headless Commerce. Läs mer på Shopifys webbsidor
  • Shopifys informationsmodell kan utvidgas. Man kan fritt lägga till fält till alla informationsobjekt såsom produkter, produktgrupper, blogg- och innehållssidor samt beställningar och kunduppgifter.

2. Alla Shopify-butiker ser likadana ut

NEJ DET GÖR DE INTE. Shopify-butikens utseende och funktioner bygger på teman och appar. Det valda temat kan modifieras hur mycket som helst. Webbutikens utseende påverkas starkt av färger och bilder samt hur det valda temat väcker butiken till liv. 

Även Shopifys kassa (checkout) kan modifieras inom vissa gränser. Mest modifieringsmöjligheter finns det i Shopify Plus-plattformen. Du kan läsa mer om modifiering av Shopifys kassa och varför man kanske vill göra det i den här artikeln

SUOMALAINEN KIRJAKAUPPA, NANSO OCH FAZER HAR SHOPIFY-WEBBUTIKER.

 

Här är några exempel bland våra kunder:

Fitfarm

Fitfarm säljer nätträning och ville ha väldigt visuella produktsidor. Företagets produktsidor påminner faktiskt mer om landningssidor än traditionella produktsidor. Fitfarm ville ha mer innehåll, bilder och videor på sidorna än webbutikens färdiga tema erbjöd. 

Puhdistamo

Puhdistamo har en receptblogg i sin webbutik. För att bloggen ska stödja butiken bättre har bloggmallen modifierats så att man kan göra länkar mellan bloggen och de produkter som används i recepten. 

  1. Shopify passar bara små webbutiker

FEL. Shopify används av över en miljon webbhandlare jorden runt, både små och stora. Internationellt kända stora Shopify-webbutiker är exempelvis: GymsharkKylie Cosmetics och Redbull. Stora Shopify-webbutiker använder Shopify Plus-lösningen. 

Här är några stora finska Shopify-webbutiker:

Vill du veta mer om Shopify Plus, kontakta våra experter. Vi berättar gärna mer om vad Shopify Plus möjliggör.

  1. Shopify är för amerikansk, den passar inte europeiska handlare

NJA, STÄMMER INTE RIKTIGT. Shopify är ett kanadensiskt företag. Företaget grundades år 2008 och verkställande direktör är fortfarande grundaren Tobi Lütke själv. Plattformen utvecklades ursprungligen för webbhandlare på den nordamerikanska kontinenten, men i och med sin världserövring har den formats till en globalt fungerande plattform. Shopify arbetar också för att utvidga till den asiatiska marknaden.

Företag i Norden och övriga Europa (bland andra Woolman) hjälper Shopify att lokalisera sina tjänster. Ett bra exempel är Woolmans app för leveransställen och adresskort, Nordic Shipping App, samt nordiska betalningstjänster, till exempel Checkout Finland, Klarna, Paytrail och Maksuturva. Med dem kan nordiska webbhandlare erbjuda sina kunder lokala leverans- och betalningssätt.  

  1. Shopify är på engelska så varken jag eller mina kunder kan använda den

ALLT GÅR OCKSÅ PÅ SVENSKA! Shopifys kundvyer (front-end) kan översättas även till svenska. Shopifys handlarvy, admin, finns också redan på svenska. Kolla vyn här

Många teman i Shopify Theme Store kan redan laddas ner i svensk version. Om den önskade versionen saknas kan du själv översätta butiken till vilket språk som helst - skånska om du så vill! Instruktioner för översättandet hittar du i Woolmans blogg

Och vill du ha ha Shopify-butiken på flera språk kan du läsa mer om det i den här artikeln.

Shopifys hjälpcenter finns nu i beta-version på svenska. I framtiden kommer instruktioner och stödtexter att finnas på både svenska och många andra språk.

6. Shopifys kassaprocess har för många klick!

ETT, TVÅ, TRE. Shopifys kassa är delad på tre sidor: Kundinformation, leveranssätt och betalningssätt. Före dem finns varukorgen, som tekniskt sett inte hör till kassan. Kunden fyller först i sina kunduppgifter och går till nästa sida med ett klick. 

Shopify har undersökt väldigt många olika kassaalternativ och kommit till nuvarande lösning där kassan är fördelad på flera sidor i stället för en s.k. single-page checkout. Det tar i snitt lika lång tid att gå igenom kassaprocessen i en kassa på flera sidor som i en kassa på en sida.

Du kan läsa mer om Shopifys kassa och dess modifieringsmöjligheter i den här artikeln.  

7. Du äger inte själv din butiks data om du använder Shopify

STÄMMER INTE. Shopifys dataadministration kan inte jämföras med till exempel Amazons. Kundinformationen som lagras i Shopify kan användas av handlaren. 

8. Integrationsmardröm! Shopify är svår att integrera i ett lokalt ERP-system.

DET ÄR INTE SANT. Shopify har väldokumenterade gränssnitt och det finns också många färdiga integrationer till andra SaaS-tjänster. 

Om det finns gränssnitt i det lokala ERP-systemet kan både ERP-leverantören och tredje parter genomföra integrationen. Och även om affärssystemen är från tiden före internet eller systemen skräddarsytts mycket genom åren så kan handlarspecifika integrationer göras med Shopify-plattformen. Finns det inga gränssnitt i affärssystemet kan integrationen göras med hjälp av ERP-leverantören. 

Kontakta våra experter om du vill veta mer om Shopify-plattformens integrationsmöjligheter.

9. Shopify är bara en webbutik. Jag behöver också redskap för innehållshantering och ett kundregister.

STÄMMER INTE HELLER. Shopify kan lätt användas för att hantera innehåll. I Shopify kan du ha en blogg eller flera. Och kundupplevelsen blir enhetligare när bloggen och webbutiken finns på samma adress. 

Vi har skrivit mycket om Shopifys bloggfunktioner. Här nedan kommer du åt artiklarna: Åtta insiktsfulla sätt att utnyttja en blogg i webbutiken

Det är också enkelt att sköta kundkonton med Shopify. Du kan läsa mer om hantering av kundkonton i Shopifys hjälpcenter

10. Shopify blir dyr att använda när butiken växer

INTE ALLS! Shopifys prissättning ändras stegvis enligt den valda butiksnivån. Om försäljningen ökar avsevärt lönar det sig att byta till följande Shopify-nivå. Aktuell prislista på Shopifys webbplats. Olika Shopify-lösningar innehåller också olika egenskaper till exempel när det gäller presentkort och rapporteringsmöjligheter. När nu Shopify Payments har lanserats i Sverige (jan 2020) blir plattformen ännu mer kostnadseffektiv!

Prisnivåer:

  • Basic 29 USD / månad + transaktionskostnad för Shopify Payments
  • Shopify 79 USD / månad + transaktionskostnad för Shopify Payments
  • Advanced 299 USD / månad + transaktionskostnad för Shopify Payments

Shopify Plus-butikers prissättning beror på helheten. Du får mer information om den prissättningen om du kontaktar våra experter. När lönar det sig då att överväga att gå från Shopify till Shopify Plus? Läs mer i den här artikeln.

Utöver månadsavgiften och försäljningskommissionen kan Shopifys tilläggsappar vara avgiftsbelagda. Apparna kan vara belagda med en engångsavgift eller månadsavgift eller faktureras för enligt användning. De samarbetspartner du väljer för betalning och leverans kan också ta betalt för sina tjänster.

Shopify-teman kan vara gratis eller avgiftsbelagda. Avgiftsbelagda teman köps bara en gång, men om du har flera Shopify-butiker köper du temat till varje butik för sig.

Funderar du på ett påstående vi inte behandlade? Kontakta våra experter, vi diskuterar gärna påståenden (och sanningar). 

 

Läs mer: 

Nyhetsbrev