7 vanliga myter om D2C

7 vanliga myter om D2C

Tråkigt nog finns det några seglivade myter om D2C (Direct-To-Consumer) som hindrar företag från att nå sin fulla potential. Det har blivit dags att slå hål på dem. Här är några av de vanligaste, och felaktigaste, missuppfattningarna om D2C, enligt våra experter. 

Myt 1: ”Återförsäljarna kommer att bli upprörda – och kanske överge oss – om vi börjar med D2C”

Fakta: Det behöver inte bli så – om ni sköter det snyggt.

Ok, det stämmer att grossister, distributörer och återförsäljare inte alltid blir glada när ett företag börjar med D2C. Och det sista du vill är ju att konkurrera med dina egna återförsäljare och ditt eget varumärke.

Som tur är kan du undvika det om du väljer rätt D2C-strategi. Då skapar du istället nya möjligheter som kan gynna både dina kunder och återförsäljare.

Orkla Care har lyckats bra med detta genom att kombinera sina produkter på ett spännande och nytänkande sätt.

Du kanske kan testa att skapa nya, spännande produktkombinationer i form av en tjänst, lansera exklusiva produkter eller testa en helt ny affärsmodell? Oavsett vilket D2C-koncept du väljer kommer det att öppna upp nya möjligheter om du gör det rätt. Du kommer att få värdefulla insikter som du kan dela med dina återförsäljare. Och varför inte även dela ditt lojalitetsprogram med återförsäljarna? Då konkurrerar ni inte om samma utrymme, utan du skapar mervärde för alla genom att locka nya kunder. Win-win!  

Myt 2: ”Det är för komplicerat att öppna en egen D2C-kanal”

Fakta: Inte nu längre. Det har faktiskt blivit enkelt att öppna en D2C-webbshop som dessutom är skalbar.

Hemligheten stavas pivotshop. Genom att öppna en pivotshop kan du testa ditt nya D2C-koncept utan att ändra något i er befintliga verksamhet eller era inarbetade system. Du öppnar helt enkelt din D2C-kanal vid sidan av er nuvarande logistikstruktur, med hjälp av en tredjeparts logistikleverantör och helt utan att binda upp er vid något. Om det går bra är det bara att skala upp med Shopify. 

Hur fungerar det då? 

På Woolman anser vi att de bästa resultaten kommer när vi arbetar tillsammans, hand i hand. Vi börjar med att lära känna varandra och definiera vilket D2C-koncept som din verksamhet ska testa. Sedan kartlägger vi vilka funktionaliteter och processer som behövs. Därefter bygger vi dina drömmars D2C-webbshop och lär ditt team hur man sköter den. När allt är riggat och klart går vi live och fortsätter hjälpa dig med kundanskaffning och skalning. Läs mer om att öppna en D2C-pivotshop här. 

Myt 3: ”Det tar för lång tid att fixa en D2C-shop”

Fakta: Inte alls. Du kan få en D2C-webbshop på 4–16 veckor.  

Visst, Rom byggdes inte på en dag, och en bra D2C-shop skapas inte heller över en natt, men det behöver inte ta jättelång tid. Själva pivotshoppen är ganska enkel att fixa – det som kräver eftertanke är konceptet. 

Inom 4–16 veckor kan du vara igång med din egen D2C-verksamhet, precis som framgångsrika retailmärket Reima Kit. Vi byggde deras prenumerationsbaserade D2C-shop på bara 4 veckor. Dessutom införlivade vi en specialbyggd konfigurator som gör det lättare och roligare att handla till barn. 

Myt 4: ”D2C är bara en trend som snart försvinner”

Fakta: D2C är här för att stanna.

Egentligen kan man säga att D2C har funnits i alla tider, ända sedan bönder, smeder och andra företagare sålde sina varor direkt till slutkunderna. 

Men på 1990-talet skedde en revolution och den uråldriga D2C-modellen fick nytt liv på e-handelsmarknaderna. Där har den sett en tvåsiffrig tillväxt de senaste åren.

Nasdaq förutspår att 95% av alla köp kommer att göras online 2040. Att etablera ett starkt varumärke nu är avgörande för framtiden.

D2C-marknaden väntas växa med 19,2% under 2021. Under Covid-19 har e-handelsmarknaden fullkomligt exploderat, och företag behöver agera nu för att inte hamna utanför.  

Myt 5: ”Kunderna bryr sig bara om priset”

Fakta: Priset är inte det enda kunderna tänker på idag. Enkelhet, bekvämlighet, status och värde är också viktiga faktorer. 

Kärnan i en bra D2C-affärsmodell är en bra kundupplevelse, ett tydligt syfte, specialanpassningar och personalisering – och gissa vilka som är beredda att betala extra för det? 

Massor av kunder. 

Kunder som föredrar miljövänliga val, som värderar snabb shopping, som uppskattar smidigheten med väl genomtänkta tjänster. Faktum är att dagens kunder är mer medvetna än någonsin och även baserar sina köpbeslut på sociala, kulturella och psykologiska faktorer. 

Den nya generationen konsumenter är unika hybridindivider som inte bara bryr sig om priset, utan även vad andra tycker om deras köp (statusmedvetna varumärken som Tesla) och kan tänka sig att betala mer för det uppfattade värdet hos ett visst varumärke (Happy Socks, iPhone osv.) Varumärken måste anpassa sig efter det.

Myt 6: ”Min D2C-shop kan ändå inte konkurrera med andra marknadsplatser”

Fakta: Visst kan den det – men det är inte nödvändigt.

De flesta varumärken har såklart inte samma budget som Amazon och liknande jättar, men glöm inte att man kommer långt med kreativ marknadsföring och en bra produkt. Dessutom kan du alltid välja en omnikanal- eller multikanalstrategi. Med D2C kan du både äta kakan och ha den kvar. ;)

Faktum är att stora marknadsplatser som Amazon just nu upplever något av en backlash. Många minns säkert översättningsmissarna vid Sverigelanseringen, och även om de värsta obsceniteterna har rensats bort är många produktbeskrivningar fortfarande obegripliga. Dessutom kommer det regelbundet negativa rapporter om de anställdas arbetsförhållanden. Många betalar gärna lite extra för att inte understödja sådana företag. Andra uppskattar såklart att det är enkelt och bekvämt att handla på större marknadsplatser. Därför kan det vara smart att välja en multikanal- eller omnikanalstrategi. 

Myt 7: ”D2C är inte lönsamt”

Fakta: När du säljer direkt till konsumenten kapar du cirka 10–15% i distributionsledet och 15–40% i återförsäljarledet.

Men det stannar inte där. Det bästa sättet att öka sin försäljning är att ha full kontroll över varumärket och öka värdet för kunderna. Och det är precis vad du kan göra med en D2C-strategi.

I början av covid-19-pandemin ökade toalettpappersmärket Who Gives A Crap sin försäljning med 225%.

En liknande tillverkare, Peach, nådde hela 279%. Skönhetsmärket Glossier har nu en omsättning på 40 miljoner dollar och madrasstillverkaren Casper värderas till 750 miljoner dollar. Nikes digitala försäljning ökade med 36% första kvartalet 2020 och nu siktar man på att öka andelen D2C-försäljning från dagens 30% till 50% i en nära framtid. Casper och Glossier, som grundades 2011 och 2014, är visserligen speciella på så sätt att de var snabba på bollen och kunde utnyttja en nischmarknad. Men det dyker hela tiden upp nya aktörer. Tänk bara på det färgglada svenska strumpvarumärket Happy Socks, som omsätter 1 miljon dollar per år, säljs i 90 länder och har vänt upp och ner på hela marknaden. 

Sanningen är helt enkelt att D2C lönar sig. Men det gäller att hitta rätt koncept, eftersom du själv har full kontroll över ditt varumärke, från början till slut. Du bestämmer själv om du vill erövra nya marknader och hur det ska gå till. Möjligheterna att skala upp är oändliga.  

Vill du prata om dina D2C-idéer?    

 Kontakta oss

MISTY PATHUIS, CONTENT CREATOR, WOOLMAN