Woolman SE

8 sätt att minska en webbutiks miljöpåverkan

8 sätt att minska en webbutiks miljöpåverkan

Webbutikers miljöpåverkan väcker intresse, men diskuteras fortfarande ganska lite. Det finns många fina svenska och internationella exempel på webbutiker som till exempel kunnat minska sitt koldioxidavtryck på olika sätt. En del av metoderna är relativt enkla och kan snabbt tas i bruk i olika slag av webbutiker, andra kräver lite mer planering och investering.

Gemensamt för dem alla är ändå att de i långa loppet ofta sparar på kostnaderna för webbhandlaren. I den här artikeln hittar du säkert några tips som du kan använda för att minska utsläppen från din affärsverksamhet.

Webbutik vs. fysisk butik

Det finns olika modeller för mätning av en webbutiks och en fysisk butiks miljöpåverkan, men något allmängiltigt mätningssätt finns inte än. Särskilt de sista kilometrarna av leveransen är svåra att mäta. I vågskålen ligger konsumenternas bilkörning, effektiviteten i webbutikens logistik, förpackningsmaterial och returer.

Webbutikens största utmaningar ur miljösynvinkel har att göra med små delleveranser, returer och förpackningsmaterial. Enligt en studie av Bain & Company år 2017 ökar webbutikers koldioxidavtryck framför allt av små delköp, som ofta leder till flera olika leveranser. Skilda leveranser betyder också mer förpackningsmaterial.

Webbutikens koldioxidavtryck kan alltså påverkas framför allt med att åtgärda leveranser och förpackningar. Det är naturligtvis också bra att tänka på tillverkningen av själva produkterna.

Åtta sätt att minska webbutikens koldioxidavtryck

1. Lägg upp manualer och handböcker på nätet

I stället för att skriva ut allt på papper, erbjud produktinformation, manualer och handböcker på dina webbsidor. Med produkten kan man i stället för en tjock bunt papper skicka ett kort där det står hur kunden hittar det behövliga materialet i digital form i webbutiken. Det är också bra kundservice: papper kan tappas, men på nätet finns informationen alltid till kundens förfogande.

2. Använd ekologiskt förpackningsmaterial

I STÄLLET FÖR BUBBELPLAST KAN MAN ANVÄNDA BEGAGNAT TIDNINGSPAPPER

Att ompaketera produkter kostar både på miljön och i webbhandlarens plånbok. Återanvänd förpackningsmaterial och utnyttja paketen som produkterna kom till webbutiken i.

Happy Food Store använder tidningspapper och returfiberpapper i stället för bubbelplast i sina förpackningar. Också papplådor och annat material som produkterna kom från leverantörerna i används på nytt när produkterna skickas till kunderna. I Woolmans blogg kan du läsa om hur Happy Food Store effektiverade sin logistik.

3. Använd återanvändbara förpackningar

 

Det finska företaget RePack erbjuder ett återanvändbart alternativ till engångsförpackningar av plast eller papp. När kunden tagit emot sin produkt returnerar han den återanvändbara förpackningen till exempel till närmaste postinlämningsställe.

Att returnera den återanvändbara förpackningen är gratis var som helst i världen. Kunden kan som tack få en rabattkupong som morot för sitt följande köp. I Sverige används tjänsten av välkända företag som Filippa K, Scandinavian Outdoor och Addnature Sweden.

4. Erbjud möjlighet till hämtning och retur i butiken

Om kunden bor långt ifrån butiken eller butiken inte ligger vid hans normala rutter kan det vara mer ekologiskt att skicka beställningen till närmaste avhämtningsställe. För kunder som bor nära kan det däremot vara både enklare och mer ekologiskt att sköta avhämtning och returer i butiken.

Ett besök i butiken ger också handlaren möjlighet att skapa en speciell kundupplevelse. Du kan uppmuntra kunderna att hämta produkterna i butiken genom att erbjuda leverans till butiken gratis. Till exempel H&M ger sina kunder möjlighet att hämta produkterna i butiken.

5. Undvik delleveranser, öka snittköpet ESPRESSO GEAR REKOMMENDERAR VATTEN FILTER ÅT DEN SOM KÖPER EN ESPRESSOMASKIN

I webbutiker köps i medeltal färre produkter åt gången än i fysiska butiker. Om varje webbutiksbeställning innehöll dubbelt fler produkter och inga delleveranser skulle utsläppen per produkt minska med 30 % och kostnaderna för leveranserna minska med mer än 50 % (Bain & Company).

Det här kan du påverka till exempel med produktförslag. Om kunden som beställer en ficklampa kommer att behöva batterier, erbjud batterier och andra lämpliga produkter på ficklampans produktsida.

Du kan också påverka snittköpen och delleveranserna genom att justera minimisumman för gratis leverans. Större snittköp och mindre leveranskostnader är ju inte så illa för handlarens plånbok heller.

6. Kontrollera ditt ansvar som producent

ÅTERVINNINGEN AV FÖRPACKNINGAR HÖR TILL PRODUCENTENS ANSVAR

Om du säljer fysiska produkter i din webbutik hör du antagligen till dem som enligt avfallslagarna har ett ansvar som producent.

Ansvaret innebär att du måste se till att en del av förpackningsmaterialen återvinns efter att de tagits ur bruk. För vissa produktgrupper, till exempel elektronik, finns dessutom särskilda ansvar. I januari 2019 trädde en ny förordning om producentansvar för förpackning i kraft. Du kan läsa mer om producentens ansvar från Naturvårdsverkets hemsida här.

7. Effektivera logistiken

EFFEKTIVARE LOGISTIK SPARAR BÅDE PENGAR OCH MILJÖ

Transporten av saker från ett ställe till ett annat orsakar en stor del av webbutikens koldioxidavtryck. Ju effektivare logistik, desto mindre utsläpp. Det enklaste sättet att effektivera logistiken är att föra mer saker med samma transport.

Effektivare logistik innebär också inbesparingar. Ikea minskar sina transportkostnader och transportrelaterade utsläpp med 10 % genom att ta i bruk lättare lastpallar av papp.

8. Klimatkompensation

EN DEL KUNDER ÄR VILLIGA ATT BETALA KOMPENSATION FÖR DEN MILJÖPÅVERKAN DERAS KÖP FÖR MED SIG

Bland flygbolag har det på senare år blivit vanligt att erbjuda frivillig klimatkompensation åt konsumenterna. En räknare räknar ut den valda flygruttens koldioxidutsläpp per person och konsumenten kan om han så vill betala en kompensation i enlighet med det. PostNord är ett välbekant företag för många webbhandlare. Det erbjuder logistik- och transporttjänster. I Sverige erbjuder företaget leveransalternativ, som inkluderar klimatkompensation.

Erbjuder man sådana möjligheter är det ytterst viktigt att beakta pålitligheten. Man bör bara använda certifierade eller annars övervakade aktörer för klimatkompensation, sådana som sköter tjänsten enligt EU:s system eller det internationella systemet för utsläppshandel. Och när du använder en pålitlig samarbetspartner, kom ihåg att berätta om det för dina kunder. Berätta hur klimatkompensationen fungerar och hur den övervakas. Ett företag som erbjuder frivilliga klimatkompensationstjänster är Klimatkompensera.se.

Kom ihåg att berätta för dina kunder

Miljövänliga val uppskattas av konsumenterna. Om du alltså jobbar för att minska din webbutiks miljöpåverkan, berätta det för dina kunder. När du effektiverar logistiken eller minskar förpackningsmaterialet lönar det sig att i början av projektet ta reda på och notera utgångsnivån. Då kan du senare berätta för kunderna vilka konkreta effekter ändringarna fått.

Silja Patrikainen, Business developer / Woolman 

 

Nyhetsbrev