Woolman SE

Äntligen här – Shopify payments!

Äntligen här – Shopify payments!

Precis efter nyår dök den upp som en passande och efterlängtad julklapp till hela Shopify-communityn i Sverige, Shopify Payments! Varför bli så glad över ytterligare ett betalalternativ, det finns ju redan hur många som helst i vårt Klarna-land? Jo, nu öppnar sig möjligheten att på ett mycket bättre sätt ta betalt i de stora världsvalutorna vilket självklart gör globala satsningar enklare! Men det är inte bara det som är bra så läs vidare!

Bra nyheter för svenska e-handlare som vill växa utomlands

Som sagt, med Shopify payments lanserat i Sverige så öppnar sig möjligheterna att kunna ta betalt i de flesta stora valutor i en och samma butik.

Här ser du vilka valutor som idag är lanserade men nya länder/valutor kommer med all säkerhet lanseras framåt och en uppdaterad lista finns här:

  • Australian dollar (AUD)
  • Canadian dollar (CAD)
  • Danis Krone (DKK)
  • Euro (EUR)
  • Hong Kong dollar (HKD)
  • Japanese yen (JPY)
  • New Zealand dollar (NZD)
  • Pound sterling (British pound, GBP)
  • Singapore dollar (SGD)
  • Swedish krona (SEK)
  • United States dollar (USD)

Detta betyder alltså att du kan ha en global sajt på engelska med exempelvis SEK, USD eller EUR som huvudvaluta men där kunden lätt kan välja någon av ovan nämnda valutor och betala i den valutan. Att jämföra med olika valuta-konverterings-appar som funnits tidigare där man ändå betalde i huvudvalutan, i mitt tycke inte en snygg lösning.

Så hur fungerar det i praktiken

Man har alltså fortfarande en huvudvaluta som man sätter priserna i och sedan omvandlas priserna baserat på en valutakurs och med vissa avrundnings-regler så man inte får ”fula” slutpriser. Shopify Plus-kunder har större möjligheter att själv sätta dessa avrundnings-regler vilket ju följer logiken för Shopifys olika planer/abonnemang.

Sedan gäller det att hålla isär begreppen Store currency och Payout currency där detta gäller,

Store Currency: Den valuta som är huvudvaluta för butiken och den valuta du sätter priserna i. Det kan ex vara USD om du har amerikanska marknaden som huvudmarknad även om din butik har huvudkontor i Sverige och du får betalt i SEK.

Payout currency: Den valuta vilken du får betalt från Shopify i. I Sverige kan du välja SEK eller EUR och du måste ha ett svenskt bankkonto i den valutan. För mer detaljer kring detta, läs här. 

Bättre språkstöd

Nu när du kan du ta betalt i flera valutor på samma sajt blir det ännu lättare att växa globalt och sedan årsskiftet finns också betydligt bättre stöd för att hantera flera olika språk inom samma butik/domän. Läs mer om det här: Lost in translation? Så här skapar du en Shopify-webbutik på flera språk 

Jämför dina kostnader

Ytterligare en faktor i detta är den totala kostnaden för att driva din e-handel på Shopify samt kostnaden för att ta betalt. Här kommer en enkel jämförelse där jag jämför Shopify och kortbetalningar via Stripe jämfört med Shopify och kortbetalningar via Shopify Payments. En besparing +0,9% av din omsättning vilket ytterligare förstärker Shopifys konkurrenskraft som plattform för snabbväxande online-företag.

Erbjud dina kunder betalning via Klarna

Klarna är ju ett populärt betalalternativ framförallt i Sverige och därför är det mycket positivt att Klarna är med i listan (där även ex Apple och Google Pay finns med) på de betal-alternativ som finns tillgängliga i Shopify Payments. Dessutom kan du ju alltid lägga till övriga betallösningar manuellt precis som tidigare. Ett exempel kan ju vara Swish som många vill ha för sina svenska kunder så att använda Shopify payments hindrar inte att man lägger till andra betalsätt också.

Värt att nämna gällande Klarna är att det fungerar för handlare i Sverige och Tyskland med vissa begränsningar gällande vilken valuta kunden kan välja, alla detaljer hittar du här.

Summerar man alla faktorer ovan är det i mitt tycke helt naturligt att titta på om Shopify Payments skulle passa din verksamhet. Beroende på vad du har för avtal med andra betallösningar måste du naturligtvis räkna på detaljerna men det är värt att lägga några minuter på det. 

Anders Danielson, Business Development / Woolman

 

Mer information:

Nyhetsbrev