Woolman SE

Anton & Anton når stadsbor i deras urbana vardag med growth hacking

Anton & Anton når stadsbor i deras urbana vardag med growth hacking

Anton & Anton är lösningen när tiden är knapp. Matkasse-tjänsten, matbutikerna och kioskerna betjänar betongdjungelns kvalitetsmedvetna invånare.

– Vi vill vara ett ställe du kan lita på när du vill äta god kvalitetsmat och ha gott samvete över dina val, berättar Hanna Jokinen som ansvarar för utvecklingen av Anton & Antons affärsverksamhet och webbutik.

Glad, enkel och ansvarsfull. De här orden beskriver Anton & Antons matfilosofi.

– Ansvarsfullhet har varit ett bärande tema för oss. Vi erbjuder mycket ekologisk och lokalt producerad mat, men vi är inte kategoriska. Produktens ursprung måste vara känt och kvaliteten är en hjärtesak för oss, beskriver Jokinen. 

Företaget grundades 2008 som en matbutikskedja. I dag kretsar Anton & Antons affärsverksamhet kring Matkasse-tjänsten, matbutiker och kiosker. Varje verksamhet betjänar jäktade stadsbor på sitt eget sätt. Med Matkasse-tjänsten får kunden varje vecka recept och ingredienser till vardagsmaten hem till sig.

Anton & Anton's kiosk i Helsinki.

En smidig och lämplig partner 

Anton & Anton ville ha en aktiv samarbetspartner som erbjuder en kontinuerlig möjlighet att utveckla försäljningen på nätet. Målet har inte varit en traditionell marknadsföring. Man ville med hjälp av growth hacking göra fördomsfria tester och lära sig nya metoder med hjälp av korta spurter.

Målet var att få fler kontinuerliga beställare till Matkasse-tjänsten och att utveckla verksamheten i de digitala kanalerna i en ny riktning. De sökte en partner för growth hackingen och samarbetet med Woolman började våren 2018.

– Tillväxten var god på Matkassen förra året och vi har också tuffa målsättningar för det här året. Woolman spelar en viktig roll i att nå årets målsättningar, summerar Jokinen.

Idéer, tester, analys 

Nya idéer blir snabbt testade när Anton & Anton och Woolman förenar sina krafter. Testkulturen är stark i samarbetet: man provar, testar och analyserar resultaten.

– Growth hackern Mikko Rekola innehar en nyckelroll och han är väldigt entusiastisk när det gäller att ta itu med nya grejer och utnyttja möjligheterna på Facebook.

– Vi har kunnat segmentera våra kundgrupper på ett helt nytt sätt. Vi har lärt oss mycket och kunnat rikta våra reklamer bättre.

När Jokinen ser tillbaka på det gångna året kan hon konstatera att företaget producerat mycket nytt: bilder och videor som passar varumärket och som nått sina målgrupper på Facebook och Instagram.

Anton & Anton har använt Woolmans growth hacking-tjänst i ett år. Samarbetet har framför allt kännetecknats av smidighet och testande.

– Vi har varit väldigt nöjda, vi strävar till smidighet med våra samarbetspartners och Woolman har kunnat ge oss precis det. 

 

Läs mer: 

Nyhetsbrev