Berättelsen om Woolman

Woolman-mask

År 2017

Det hela började med tre bekanta som var sugna på en ny utmaning och träffades för att diskutera affärsmöjligheter. De ville starta företaget som de själva skulle vilja jobba på. Eftersom de hade fulltecknade scheman valde de att sammanstråla på Dickursby järnvägsstation (strax norr om Helsingfors), där alla tre bytte tåg på väg hem från jobbet. Alla hade funderat på samma frågor: Varför är det så dyrt och komplicerat med e-handel? Skulle det inte lika gärna kunna vara enkelt och spännande? Där och då föddes Woolman, med missionen ”superpowered commerce everywhere”.

År 1720

En verklig superhjälte vid namn John Woolman använde sina unika förmågor för att ge andra människor ett bättre liv. Woolman var handelsman, skräddare, journalist och en av de tidiga slaverimotståndarna. Hans starka känsla för rättvisa och hans strävan efter enkelhet, även i affärer, skapade möjligheter för andra. Det var dessa egenskaper, verkliga superpowers, som gjorde John Woolman till en hjälte.

År 2017 

Vi valde namnet Woolman eftersom vi blev inspirerade av John Woolman och det arv han lämnade efter sig. Och nu använder vi våra egna superpowers för att underlätta och förenkla livet för e-handlare. Vi boostar e-handeln genom att bygga och underhålla snabba och praktiska lösningar med oöverträffad flexibilitet, så att inget företag behöver dra sig för att ta nästa steg. Vi finns på plats för att hjälpa våra kunder varje steg på vägen, både nu och i framtiden. Hand i hand.

Vi boostar e-handeln genom att bygga och underhålla snabba och praktiska lösningar med oöverträffad flexibilitet, så att inget företag behöver dra sig för att ta nästa steg. Vi finns på plats för att hjälpa våra kunder varje steg på vägen. Hand i hand.

Vi tror starkt på att bryta ny mark, visa ledarskap, prioritera enkelhet och bygga e-handelslösningar i nära samarbete med våra kunder.

Våra tre grundare

Juha Harju, M.Sc.Economics, är serieentreprenör med mer än 25 års erfarenhet av e-handel och tillväxtbolag. Juha är VD på Woolman.  

Tero Junttila, M.Sc. Economics, har mer än 10 års erfarenhet av att implementera webbshoppar för medelstora och stora företag i Sverige och Finland. Tero är nu CTO på Woolman.

Miika Malinen, BBA, har mer än 20 års erfarenhet av e-handel. Han har varit med och byggt upp e-handelsverksamheten åt Hobby Hall, Hong Kong (nu Rusta) och Musti ja Mirri. Miika är CCO på Woolman.

Idag 

Det som började med tre grundare har idag vuxit till ett internationellt företag med 100+ medarbetare. Besök gärna vår hemsida om du vill veta mer