Woolman SE

Dra nytta av produktrecensioner! Så här lägger du till recensioner i din Shopify-webbutik

Dra nytta av produktrecensioner! Så här lägger du till recensioner i din Shopify-webbutik

Att lägga till produktrecensioner i Shopify-temat är ett utmärkt sätt att öka interaktionen med kunderna. Recensionerna kan också förbättra butikens konvertering och öka försäljningen. I recensionerna ser kunderna erfarenheter ur verkliga livet av en produkt och förstår bättre om de vill ha produkten.

Enligt undersökningar ökar produktrecensioner tilliten, eftersom de upplevs trovärdigare än tillverkarnas beskrivningar (Medium). De flesta kunder läser recensioner innan de fattar ett köpbeslut (PeopleClaim). Så många som 79 % litar lika mycket på recensioner som på personliga rekommendationer (MarketingProfs).

Det räcker emellertid inte med det tekniska ibruktagandet för att få produktrecensioner. Det kräver målmedvetenhet att få kunderna att skriva sådana. I den här artikeln tar vi upp båda aspekterna.

Vi använder som exempel Shopifys gratistema Supply. Det är avsett för handlare som har många produkter och kollektioner. Man kan lägga till möjligheten till produktrecensioner med en gratis tilläggsdel, som också är gjord av Shopify.

Att installera och ta i bruk produktrecensionsappen

Installera tilläggsdelen i appbutiken genom att klicka på Add app. När du klickar på länken kommer du tillbaka till webbutiken: klicka på Install app.

Tilläggsdelen är nu installerad i din butik. Nu behöver du ta den i bruk i temats inställningar. Gå till temaeditorn genom att på webbutikens administrationssida (Shopify Admin) klicka på: Online Store → Customize.

Navigera till produktsidan i temaeditorn (Product pages) och välj Enable product reviews.

Ta i bruk produktrecensionerna på motsvarande sätt på kollektionssidan (Collection pages). Funktionen är nu i bruk och kunderna kan skriva recensioner på produktsidan. Recensionerna syns automatiskt på både produktsidan och kollektionssidan.

Du kan ändra tilläggsdelens inställningar på webbutikens administrationssida (Shopify Admin) genom att klicka Apps → Product Reviews → Settings. Du kan till exempel välja om recensionerna visas automatiskt eller först efter att du godkänt dem. Du kan också översätta de texter kunden ser till svenska. 

Kom ihåg att spara de ändringar du gör.

Uppmuntra kunderna att skriva recensioner

När du lagt till möjligheten till recensioner i din webbutik är det dags att sätta i gång med det egentliga arbetet för att få recensioner. Du kan till exempel belöna dem som skriver recensioner med en rabattkod eller stamkundspoäng.

Ett av de effektivaste sätten är att ha ett system som automatiskt ber webbutikens kunder skriva en produktrecension. Ett bra redskap för det är Stamped.io Reviews-appen. Med den kan du ställa in så att ett e-postmeddelande skickas till kunden till exempel sju dagar efter köpet. På så sätt kan du försäkra dig om att kunden hunnit få produkten och prova den innan du ber om en recension. Kunden kan skriva recensionen direkt via e-post och behöver inte besöka webbutikens produktsida.

Tilläggsdelens gratisversion innehåller 50 e-postmeddelanden i månaden, men mängden kan ökas när webbutikens beställningar ökar. Premium-versionen innehåller 500 meddelanden i månaden. Denna version har nyttiga egenskaper, som möjligheten att lägga till fotografier till recensionen och automatisk uppläggning av positiva recensioner på sociala medier. Paketet kostar 250 kronor i månaden.

Installera tilläggsdelen i appbutiken genom att klicka på Add app. Godkänn installeringen genom att klicka på Install app. Efter det kan du göra de inställningar du vill under Settings.

Lägg till sändarens namn, e-postadress och webbutikens logo under General-fliken för att öka tilliten.

Under Exclusions-fliken kan du bestämma om alla kunder ombes skriva recensioner, eller endast de som godkänt marknadsföring per e-post.

Det sista men också viktiga skedet är att utforma e-postmeddelandet och tacksidan. Klicka på Customize.

Gå igenom meddelandets innehåll, färger, fonter m.m. och gör de ändringar du vill. Om du vill visa produktrecensioner i hopp om ökad försäljning, aktivera funktionen under Customization-fliken.

Men om jag får negativa recensioner?

Jo, det händer också. Hur bör man reagera på negativa recensioner? Det finns många orsaker till negativa recensioner och alla kan du kanske inte ens påverka. Transportfirman kan till exempel ha handskats oförsiktigt med paketet så att kunden fått en skadad produkt. Då kan recensionen vara ett sätt för kunden att få utlopp för sin besvikelse.

För webbhandlaren ger kritiska recensioner en möjlighet att stärka relationen till kunden och vända en negativ kunderfarenhet till något positivt. Att du publicerar recensionen, svarar på den och korrigerar problemet kan öka tilliten till din webbutik även hos andra besökare. Hur skulle du själv förhålla dig till en webbutik med bara femstjärniga recensioner?

 

Har du något att fråga om ibruktagandet av produktrecensioner, användningssystem eller lämpliga redskap, kontakta oss.

Jari Suni, projektchef / Woolman

 

Läs också:

 

 

Nyhetsbrev