Woolman SE

DTC! Vad är direct to consumer och varför är det här nästa stora grej inom webbhandel?

DTC! Vad är direct to consumer och varför är det här nästa stora grej inom webbhandel?

De som följt webbutiksbranschen de senaste åren har sett hur gigantiska amerikanska webbutiker vuxit fram. För många är till exempel Allbirds, Warby Parker och Dollar Shave Club bekanta. De har redan ändrat människors köpbeteende. 

De breda massorna inom affärsverksamhet i Finland känner inte till dem. Ofta hör man frågan varför man borde vara intresserad om någon bortom de stora haven säljer mycket på webben?

En utmärkt fråga, och svaret är minst lika bra: Eftersom affäsmodellen är genialisk. Så kallade direct to consumer-webbutiker säljer varor huvudsakligen direkt till kunder, utan mellanhänder. Man använder inga återförsäljare, partihandlare eller distributörer.

Särskilt då man ser på detaljhandelns struktur görs mycket annorlunda i den här modellen. Då återförsäljare och partihandlare saknas kan varan transporteras direkt från lagret till kunden utan mellanhänder. Modellen möjliggör direkt kontakt med potentiella kunder. Du kan nyttja kunddata till exempel för profilering av potentiella nya kunder.

Varumärket håller i trådarna

Affärsmodellen är intressant av flera orsaker. För det första kan varumärkets ägare i den här modellen sälja varor direkt till kunder.  Således kan ägaren kontrollera sortimentet och varans pris direkt. Förenklat kan samma vara säljas förmånligare till kunden och täckningen är bättre än vid återförsäljning.

För det andra har säljaren ett digitalt spår av säljhändelsen och säljaren kan kommunicera direkt med kunden vid behov.

För det tredje gör affärsmodellen det möjligt att driva sådana butiker som det vore ekonomiskt utmanande att driva med traditionella distributionskanaler.

Själva modellen medför inte automatiskt framgång, utan den ska tillämpas på rätt sätt.

De mest framgångsrika DTC-casen fokuserar av tradition på en produkt eller produktgrupp. Många är kopplade till nya tjänstemodeller såsom Trunk Club, Barkbox eller Quip. Ett månadsabonnemang till rimligt pris direkt till hemmet löser ett vardagsproblem för stressade kunder.  En herre med tajt tidtabell får klädesuppsättning planerad för just honom som ett postpaket.

Locka massorn med en vettig summa

Det viktigaste utmaningen har traditionellt varit att locka potentiella köpare till butiken. Å andra kämpar fysiska butiker ständigt med samma utmaning. Till exempel den utdöende modegatan i Helsingfors har redan blivit ett begrepp i medievärlden.  I webbutiker lämnar besökarna dock spår efter sig till skillnad från fysiska butiker. Det här kan nyttjas för utveckling av kundanskaffningen i fortsättningen.

Det mest utmanande för finska DTC-webbutiksinnehavare är att locka stora massor till ett vettigt pris. Sannolikt behöver man kunder också i andra områden och det kräver expertkunskap inom internationell kundanskaffning. Expertkunskap som tyvärr är alltför tunn jämfört med till exempel svenskar, tyskar eller holländska webbutiksinnehavare.  Om du funderar på att grunda en egen DTC-webbutik eller utveckla en befintlig webbutik, kontakta oss. Våra experter hjälper dig finslipa affärsverksamheten i din webbutik.

Mikko Rekola, Growth Hacker / Woolman

 

Läs även:

Nyhetsbrev