Woolman SE

En lösning som möjliggör tillväxt – Shopify Plus leder Vallila mot multikanalhandel

En lösning som möjliggör tillväxt – Shopify Plus leder Vallila mot multikanalhandel

– Nu kommer vi till det roliga, nämligen att utveckla butiken vidare i en internationellare riktning med fler kanaler. Vi kan göra butiken mer upplevelserik, säger Vallilas brand manager Henry Ahlavuo.

Vallila har alltid litat på sin vision, sin kunniga personal och en prövande kultur. Det har alltid tagit Vallila framåt snabbare och naturligare.

Vallilas gamla webbutik hade gjort sitt, den saknade möjligheter till tillväxt. Det var bäst att börja från början.

– Vi gick tillbaka till startrutan: Vad kunde vi göra annorlunda? Till slut gjorde vi allt annorlunda, berättar Ahlavuo.

En möjlighet att fixa allt på en gång

Förut fanns Vallilas företagssidor och webbutik på samma webbplats. Man använde gott om tid till att välja den nya lösningen. Idén var nämligen att bygga separata webbutiker för privata kunder och företagskunder samt en ny Vallila Interior-huvudwebbplats.

Vallilas webbutiker uppdaterades till Shopify Plus -webbutiker våren 2018.

– Det som talade för Shopify Plus var att webbutikerna kan skräddarsys bättre. Som Plus-kund har vi dessutom en bättre kontakt med Shopifys stödtjänst, säger Vallilas ecommerce manager Piia Vilja.

Vid sidan av webbutiksprojektet uppdaterades företagets andra system så att de klarar den ökade tillväxten. Företagets ERP-system och produktinformationshantering moderniserades. Vallilas sortiment är stort och ändras ofta. Detta innebär vissa utmaningar i produktinformationshanteringen och i att kanalisera informationen smidigt.

Integrationerna krävde mycket arbete, men var inte omöjliga. Webbutiksprojektets mål var att kunden skulle märka ändringsarbetet så lite som möjligt.

– När allt kommer omkring fick vi igång butiken snabbt. Vi tappade inte försäljningsdagar fast vi gjorde en stor systemändring. Vi kom igång direkt igen, säger Ahlavuo.

VALLILA HAR ETT BRETT SORTIMENT MATTOR.

Köphinder står inte längre i vägen för bättre konvertering

Nu när alla system konverserar sinsemellan och Shopify Plus står som grund är webbutiksvardagen enklare. Vallilas handlare har märkt att allt rullar på bättre med den nya butiken.

För kunden har köpprocessen tydligen blivit lättare. Konverteringen har nämligen ökat tydligt efter uppdateringen. Köpen sker lättare, summerar Ahlavuo.

– Det blir naturligare att köpa i butiken. Det kan bero på att butiken skalas bättre till olika plattformar och köphindren är färre.

Att sköta webbutiken och arbetet i bakrummet går också smidigt.

– Shopify är lätt och bekväm att använda. Den är inte som en mörk källare utan mer som ett snyggt kontor där det går fint att jobba. Det innebär en märkbar förbättring i jämförelse med den föregående, säger Ahlavuo.

Vallilas företagswebbplats, Vallila Interior, är också på Shopify-plattformen.

– På webbplatsen görs nyhets- och blogguppdateringar. Det är lätt att producera innehåll i systemet och också att hantera produktinformationen, tillägger Ahlavuo.

Smidig kommunikation och expertis

Det är viktigt för Vallila att kommunikationen och arbetsfördelningen fungerar smidigt med den samarbetspartner man valt. Daglig kontakt vid behov garanterar att alla arbetar för samma mål.

– Vi är på samma våglängd med Woolman. Deras gäng är välmotiverat till att utveckla webbutiken, säger Ahlavuo.

Vallila utnyttjar också Woolmans Success & Support-tjänst. Vallilas webbutikskännare och Woolmans experter planerar webbutikens följande steg varje vecka.

– Vi hoppas att samarbetet fortsätter lika intensivt. Vi har ännu mycket att göra tillsammans i framtiden, fortsätter Ahlavuo.

VALLILAS ECOMMERCE MANAGER PIIA VILJA OCH BRAND MANAGER HENRY AHLAVUO I VALLILAS SHOWROOM I HELSINGFORS.

Smidigt samarbete mellan webbutiken och de fysiska butikerna

Följande steg är att Vallila satsar stort på multikanalhandel. I de fysiska butikerna och i försäljning vid evenemang ersätts kassorna med Shopify POS -programmet. Kassaprogrammet som används på pekdator möjliggör till exempel utnyttjande av webbutikens rabattkoder och presentkort i de fysiska butikerna. Produkter som köpts på nätet kan returneras till en fysisk butik.

Vid sidan av POS tar Vallila också i bruk Loyalty Lion -stamkundsprogrammet. 

– Ur helhetssynpunkt stärker lojalitetsprogrammet Vallila-kedjan och får kunderna att återvända. Den ger kunderna mervärde och gör köpupplevelsen rikare samt främjar multikanalverksamheten, konstaterar ecommerce manager Piia Vilja. 

Stamkundsprogrammet fungerar överallt, både på nätet och i de fysiska butikerna.

– Woolmans styrka är deras expertis. De känner plattformen och dess funktioner väl. De kan rekommendera egenskaper som passar oss och vi får själva vara med om att utveckla dem, säger Vilja.

Nyhetsbrev