Woolman SE

En smart webshop tänker för handlaren – Zombie Dash satsar på kundservice

En smart webshop tänker för handlaren – Zombie Dash satsar på kundservice

En liten och låg klädställning delar arbetsrummet i två delar. Bakom prickar, stirrande ögon och grinande blixtlås sitter Salla Romppanen. Dags att fylla på papper i skrivaren och en ny beställning ska packas.

Det polska familjeföretaget Zombie Dash hade just påbörjat sin frammarsch på klädmarknaden när Salla förälskade sig i klädmärket. Företagets idé, värderingar och verksamhet tilltalade Salla och hon började importera Zombie Dash-kläder till Finland som en del av sitt importföretags urval.

– Zombie Dash och jag möttes via en gemensam kontakt år 2015. Jag hälsade på dem första gången för att se hurdan deras kollektion var och om den skulle passa min importfirma. De hade helt tydligt kommit på en fin idé och hade utvecklat något nytt, beskriver Salla. 

En krävande supporterskara fick en webshop

I Zombie Dash sortiment finns kläder och accessoarer riktade till barn. Men på kundernas begäran har man även tagit fram produkter för vuxna. Salla tror att särskilt små pojkars pappor och mammor är förtjusta i klädmärket.

– Människor har saknat något nytt, speciellt när det kommer till pojkmode. Zombie Dash är fritidskläder, men de är ändå snygga. Mönstren och modellerna är spektakulära, men man kan ändå gå till matbutiken i dem, skrattar Salla.  

Salla grundade en webshop för att hon som importör inte fick ut kläderna i butikerna tillräckligt snabbt. Zombie Dash hade ett växande antal "supportrar" i sociala medier som krävde mer.

– Jag grundade helt enkelt webshopen på kundernas begäran. Det är lätt att beställa produkterna och man är inte beroende av återförsäljare.

Zombie Dash-webshopen har fått beröm av kunderna bland annat för att den fungerar bra i mobilen. Över 80 procent av dem som besökt Zombie Dash webbplats har bläddrat bland produkterna via mobilen. 

"Shopify är smart"

Zombie Dash webshop har funnits sedan år 2017. En mångsidig bakgrund inom kundbetjäning förberedde Salla för att grunda och sköta en egen webshop. Hon hade en viss uppfattning om vad vardagen som webbhandlare kunde innebära.

– En överraskning var kanske att webshopen kräver så mycket uppdatering, underhåll och service. Nytt innehåll behöver produceras och produktinformationen måste ju vara korrekt.

Sallas webshop byggdes "nyckelfärdig". Men hon deltog intensivt i planerandet och i att bygga innehållet tillsammans med Woolman.

– Själv hade jag inte tillräckligt med tekniska färdigheter för att grunda en webshop. Att webshopen är välfungerande är en förutsättning för att affärerna ska rulla på.

Webbhandlarens vardag fylls av att hantera beställningar, packa och posta ordrar. Är det något man kunde göra ännu lättare?

– Shopify-webshopen är ganska smart. Den tänker för mig. Jag har tyckt att Shopify är en lätt och fungerande helhet, säger Salla.

Mot något nytt: Innehållsproduktion och bloggande

Det har varit viktigt för Salla att Zombie Dash-produktinformationen och beskrivningarna är korrekta.

- Produktinformationen måste verkligen vara informativ för kunden. Kunden ska veta vad han eller hon beställer och kunna lita på att produkten motsvarar beskrivningen. Det har jag satsat mycket på och även på bra produktbilder.

Salla använder även bloggen på  Zombiedash.fi för att nå ut till sina kunder. Hon tycker det är viktigt att det finns mångsidig information på webbplatsen - information som inte bara är ämnad för sökmotorer.

- En blogg producerar naturligt innehåll på webbplatsen. Kunden kan den vägen lätt få information om produkterna och om evenemang och mässor som webshopen deltar i.

Zombie Dash-kläder kan också köpas via Instagram. Men företagets huvudsakliga kanal i sociala medier är Facebook. Arbetet i sociala medier underlättas av att klädmärkets avslappnade och färggranna produktbilder entusiasmerar människor: de gillar, kommenterar och delar.

- Jag har märkt att det är ganska lätt att göra innehåll och inlägg. Innehållsproduktion och marknadsföring i sociala medier känns förvånansvärt naturligt.

Salla Romppanen tror att hon i fortsättningen behöver Woolmans hjälp med det tekniska underhållet av webshopen. Och när hon får hjälp med det kan hon koncentrera sig på det viktigaste: kunderna.

- Som företagare och handlare har jag inga specifika arbetstider. Jag svarar fort på kunders meddelanden. Arbetsdagarna kan se ut hur som helst och vara av olika längd. Det är inget åtta till fyra-jobb, sammanfattar Salla.

Nyhetsbrev