Woolman SE

En webbutik för fanprodukter valde Shopify - Backstage Rock Shop säljer världsvitt

En webbutik för fanprodukter valde Shopify - Backstage Rock Shop säljer världsvitt

Från Backstage Rock Shop i Tammerfors skickas årligen över 30 000 paket ut i världen. Paketen innehåller artisters officiella fanprodukter, i huvudsak kläder och ljudinspelningar, men även pinsar, ringar, muggar och till och med disktrasor.

I lagret arbetar sex anställda och dessutom använder företaget några frilansare och praktikanter som gör försäljningsjobb. Företagets omsättning grundar sig främst på försäljning från webbutiken, men till exempel förra året kom uppskattningsvis en tredjedel av omsättningen från sålda fanprodukter i samband med artisternas spelningar.

Backstage Rock Shop säljer över 20 artisters officiella fanprodukter. VD Matti Lehtonen berättar att Backstage Rock Shop skiljer sig från andra företag just genom att vara artisternas officiella webbutik.

- Största delen av våra produkter har vi ensamrätt att sälja. När vi gjort ett avtal med en artist sköter vi den officiella webbutiken som också artisten själv marknadsför. Det är vår största konkurrensfördel.

Lehtonen säger att webbutiken lyckats bra med kundservice och marknadsföring.

- Leveransen och kundservicen ska vara snabb. Långsamhet och ovisshet hör till det som stör kunderna mest.

- Förra året skickade vi 34 000 paket och returandelen var väl 4-5 procent. För ett år sedan var visst medeltalet i Finland ungefär 7-10 procent, räknar Lehtonen.

Förra året skickades 65 procent av paketen från webbutiken utomlands. De största enskilda köparländerna efter Finland är USA, Storbritannien och Tyskland.

ANTTI ANVÄNDER WOOLMANS NORDIC SHIPPING APP.

Shopify och de officiella fanprodukterna sammanförs

Företagets två webbutiker, Mad Supply och Backstage Rock Shop, kombinerades till en enda webbutik år 2017. Webbutikernas gamla tjänsteleverantör slutade erbjuda webbutiksplattformar och rekommenderade Backstage Rock Shop att gå över till Shopify.

- Vår tidigare tjänsteleverantör rekommenderade den åt oss. De har själva en Shopify-webbutik och hade gjort grundliga efterforskningar innan de valde Shopify. Vi kollade om Shopify skulle passa oss.

Den gamla webbutiken fanproduktföretaget var skräddarsydd för Backstage Rock Shop. Att ta i bruk Shopify krävde lite finslipning. Woolman kom med i bilden när Backstage Rock Shop behövde hjälp med teknik som gällde mervärdesbeskattningen.

- Cirka hälften av våra beställningar går utomlands och en stor del av dem utanför EU. Det betyder försäljning utan moms. För Shopify var det inte möjligt att sälja produkter skattefritt från Finland eller att sälja produkter med tre olika skattesatser. Det började vi jobba på tillsammans, berättar Lehtonen.

Det är samma sak med alla webbutiksplattformar; du måste hitta en kombination som passar just dig

Nu har företaget använt Shopify i en och en halv månad. Matti Lehtonen säger att plattformen är väldigt bra med tanke på kunden: den är snabb och pålitlig och man kan göra webbutiken snygg med små åtgärder. 

- Den är mycket annorlunda jämfört med vår gamla plattform. Logiken, hur saker och ting fungerar, är väldigt amerikansk. Där finns många bra nya egenskaper som tidigare var tekniskt omöjliga att genomföra, men det finns också mindre bra sidor. Men det är samma sak med alla webbutiksplattformar; du måste hitta en kombination som passar just dig.

Backstage Rock Shop använder också en app från Woolman i sin webbutik. Den erbjuder hämtning från Postens, Matkahuoltos och DB Schenkers hämtställen samt adresskort till Shopify-butiken.

- Med Woolman har vi tagit i bruk direkta integrationer för två leveranssätt. Det gör behandlingen av beställningar betydligt snabbare i vår ända, vilket effektiverar beställningskedjan, berättar Lehtonen.

Fanprodukter åker ut i världen. Under den första månaden som Backstage Rock Shop använt Shopify har man skickat paket till 48 olika länder.

“Kan du kombinera de här tre sakerna sänker du köptröskeln”

En man i svart huvtröja hämtar en trave böcker från en annan sida av hallen. Han går med fingret igenom en lista på bordet - Tuomari Nurmios bok Dumari ska säljas på artistens nästa konsert. Jyrki, som mannen heter, tar sedan itu med att räkna tygkassar och berättar att han är något av allt i allo.

Och när han räknar upp sina arbetsuppgifter och roller i olika situationer förstår man titeln. I webbutiken har Jyrki ansvaret för beställningar som skickas med Fedex utanför EU och som kräver ifyllande av tullpapper.

JYRKI PACKAR FÖR HELGENS TUOMARI NURMIO-KONsERT.

Bland mycket annat är han den som ofta åker med på bandens spelningar och säljer artistens officiella fanprodukter. Varför klär sig någon i en artisttröja? Eller köper en fysisk inspelning i dagens läge? Jyrkis svar börjar med en önskan att stödja bandet.

- När våra försäljare åker runt med bandet är vi en del av crewet. När kunderna ser att vi är en del av gruppen, reser med bandet och crewet, blir associationen den att om jag köper en produkt får också bandet sin andel. 

Pengar byter ägare, men Jyrki nämner också en annan aspekt.

- Det är sådant som hör till rock-kanon, rock-världens kliché, en känsla av vi mot mot andra. Man upplever att "bara jag förstår, bara jag har den här stora andliga kontakten till det här bandet". Och man vill visa att "jag lyssnar på det här".

Det är svårt att se något dåligt i det, konstaterar Jyrki.

- De flesta människor använder kläder. Så när det gäller textiler så behövs de ju faktiskt också.

- Kan du kombinera de här tre sakerna sänker du köptröskeln, säger Jyrki med ett leende och lägger Nurmio-kassarna i en snygg packe.

“Det finns många jobb man kan delta i”

Artisttröjorna glider till andra ändan av ett långt vitt bord. Packningsmaskinen brummar och beställningarna är ett steg närmare kunden. Vad tycker lagerchef Antti Matikainen om den nya Shopify-webbutiken som använts i en dryg månad?

- Nu börjar Shopify kännas riktigt trevlig. Den har flera nya egenskaper som vi inte hade i den gamla webbutiken. Det här har gjort många delområden inom administrationen snabbare. I början fattades några delområden och vi måste bygga dem själva. Sakta och väl slår ingen ihjäl, skrattar Matikainen.

Matikainen berättar att arbetet i webbutiken är mångsidigt. Arbetstimmarna fylls inte bara av kontorsjobb eller lagerarbete, utan man får göra båda. Sari Jokinen, som arbetar med kundservice, packar beställningar tillsammans med Matikainen.

- Även om kundservice är min primära uppgift tar jag också emot och skickar beställningar. Och uppgifterna har ett klart samband i och med att kunderna ger respons om paketen de fått. Det finns många jobb man kan delta i, ler Jokinen.

- Det är en av fördelarna i ett litet företag, att alla får göra allt egentligen. Men det kanske formas om när företaget och beställningsmängderna blir större, funderar Matikainen.

Läs också:

Nyhetsbrev