Woolman SE

Användarvänlig webbutik och growth hacking ger Espresso Gear en skjuts framåt

Användarvänlig webbutik och growth hacking ger Espresso Gear en skjuts framåt

När du blir helt uppslukad av ett intresse vill du verkligen satsa på det. Allt fick sin början med Lars Wallin, som började designa utrustning och redskap som han behövde för att själv kunna framställa specialkaffen. Han hittade intresserade köpare av produkterna, och efter några år såldes Wallins produkter till återförsäljare och specialkaféer.

Det var början till Espresso Gear, ett företag som säljer utrustning och tillbehör för framställning av specialkaffen. Våren 2019 öppnade företaget sin webbutik på plattformen Shopify för försäljning till konsumenter.

Företaget, som har sitt huvudkontor i Göteborg, säljer sina produkter via nätet till flera länder förutom Sverige, främst i Europa och Asien. Espresso Gear har kunder i över 50 länder.

Ny kundkrets

Espresso Gear, som grundades år 2000, säljer förutom sina egna produkter även produkter från flera olika varumärken. Företaget har sålt produkter till återförsäljare, kaféer och restauranger i många år, men beslutade sig till slut för att även öppna en webbutik för konsumenter.

Espresso Gears konsumentkunder är så kallade ”kaffekännare”, som verkligen vet vad de vill ha.

– De är beredda att betala lite mer för rätt utrustning – och de älskar verkligen kaffe, säger företagets ägare och verkställande direktör Fredrik Gorthon och skrattar.

Användarvänlig e-handelsplattform

Efter att ha provat Magento, OpenCart och WooCommerce beslutade sig den svenska espressoexperten till slut för Shopify. Espresso Gear ville ha en e-handelsplattform som de själva kan använda och modifiera enligt egna önskemål.

– Shopify är definitivt lätt att använda och användarvänlig! Du kan prova och testa nya saker i webbutiken utan att det vänder upp och ner på hela butiken, konstaterar Fredrik.

Utvecklingen av Shopify-butiken tillsammans med Woolman har varit effektiv. Förutom själva webbutiken har de tillsammans finslipat detaljer, förbättrat laddningshastigheten och köpupplevelsen.

– När det har uppstått frågor har vi alltid fått hjälp! Därför har vi kommit längre under till exempel ett halvår än vi kommit med tidigare e-handelsplattformar under hela fyra år, berättar Fredrik.

Espresso Gear har även använt sig av Woolmans growth hacking-tjänster.

– Med hjälp av growth hacking har vi utvecklats tillsammans med värvningen av kunder till webbutiken och lärt oss hur vi framöver ska utveckla marknadsföringen av butiken.

Shopify-webbutiken ger Espresso Gear möjligheter att växa ytterligare. Espresso Gears mål är att i framtiden utvidga webbutiken även till återförsäljare. Shopify erbjuder möjligheter till det både tack vare sina inbyggda egenskaper och med hjälp av mångsidiga tilläggsprogram.

 

Vill du läsa fler berättelser?

Nyhetsbrev