Woolman SE

Fem skenbara hinder för internationell webbhandel

Fem skenbara hinder för internationell webbhandel

Då jag diskuterat med flera webbhandlare, företagare och ansvariga för webbutiker har jag stött på en del hinder som verkat stå i vägen för internationell webbhandel.

Jag har sammanställt dessa hinder nedan och utifrån min erfarenhet berättar jag hur man komma över dem. Många gånger är rädslor och verklighet inte med varandra överensstämmande.

1.”Skulle jag nu sälja nåt åt dem! De är inte intresserade av våra produkter...”

Ta steget ut och väck intresse för din butik utrikes. En gnutta gåtfullhet och humor tar dig långt. Viktigt är att innehållet planeras och görs omsorgsfullt, då man använder till exempel Facebook eller Instagram för kundanskaffning.

Just din berättelse är den bästa möjliga! Din berättelse och det du vill säga kan lyftas fram i kommunikationen genom att betona dina styrkor på ett lämpligt sätt. Så här kan du lyfta fram ditt företags stil och urskilja dig från mängden bättre. Många uppskattar till exempel förvånansvärt mycket om en produkt tillverkas som hantverk, ekologiskt eller om ditt lager sysselsätter unga människor.

Sluta förminska dig själv och var inte onödigt försiktig. Berätta på ett positivt sätt om de produkter som du erbjuder och om deras egenskaper. Du behöver inte ljuga, men du får och ska vara stolt.

Då du börjar sälja till ett nytt land kan du friskt använda olika säljpsykologiska tricks som nyhet, begränsat lager och goda recensioner. Då du går in på en ny marknad är dina produkter alltid en nyhet.

2.”Jag kan inte deras språk! Priserna då? Jag har inget kontor där! Skatter? Returneringar?”

Alla företag som expanderat sin verksamhet till grannlandet eller längre bort har haft samma problem, en tankeblockering. I dag behöver man nödvändigtvis inte ha ett verksamhetsställe i land där man vill sälja – fråga Amazon eller Zalando. Man kan testa en marknad utan att genast behöva söka verksamhetslokaler i främmande länder. Om man får fotfäste på marknaden kan man göra större investeringar, och den första är vanligen kundservice.

Språk, skatter, priser och returneringar. Svar och hjälpande händer finns för allt detta. Till exempel försäljning inom EU är inte svårt, så det är relativt lätt att testa marknaden i Europa som första steg. Returneringar beror på din produkt och du kan påverka returneringsmängderna på många sätt. En produkt med bra bild och beskrivning är ett säkrare köp för kunden.

Sist och slutligen är den största utmaningen att skapa efterfrågan. Det måste du sannolikt jobba mycket mera med än du tror. Å andra sidan belönas du för hårt arbete och internationell webbhandel har en framtid.

3.”Först måste jag lyckas bättre här i landet. Vi går ut i stora världen senare, okej?”

Ett vanligt misstag är att stanna upp. Ofta lönar det sig att gå utanför sin bekvämlighetszon innan man är tvungen att göra det. Om man försöker sig på en ny marknad som ett sista halmstrå är möjligheterna att lyckas sämre, eftersom testningar och analys kräver tid. Månader och år rullar snabbt förbi, om du inte börjar nu. Att fundera räcker inte, utan du behöver vidta konkreta åtgärder.

Om du inte agerar nu, kommer dina konkurrenter att göra det. Fråga dig: Varför skulle jag behöva vara perfekt? Varför kunde jag inte gå ut och utvecklas globalt?

4.”Jag är rädd! Jag är helt enkelt rädd för allt som är internationellt.”

Rädsla är en naturlig och vanlig känsla då man står inför något nytt. Dock kan man söka både information och hjälp. Allt fler framgångsrika webbutiker har skaffat internationella kunder. Otaliga exempel finns på kunder utrikes.

Rädslor behöver dock inte förbigås som onödiga. Gå gärna igenom vad du konkret är rädd för. Vilka åtgärder behövs? Vad kan du göra för att undvika att farhågorna besannas?

Ofta är webbhandlare som utvidgat sin marknad utrikes mera nöjda och ser ljusare på framtiden. De har inte alla ägg i samma korg och då är det lätt att le!

5.”Tänk om det går oväntat bra?”

Lokal specialitet. Bara hos oss! Tänk om du lyckas skaffa kunder och efterfrågan ute i världen? Var inte rädd för att lyckas!

Oro för att lyckas beror ofta på att man i onödan skjutit upp och dragit sig för att testa den internationella marknaden. Var modig och våga lyckas! Om du överrumplas av tiotals beställningar per dag kan problem som gäller logistik och volymer lösas bit för bit.

Internationell kundanskaffning är för många den bästa läroprocessen man kan få som webbhandlare.

Text: Mikko Rekola, Growth Hacker / Woolman

Läs mera:

Nyhetsbrev