Woolman SE

Fem starka DTC-reklamcase i staterna – Spionera och vinn!

Fem starka DTC-reklamcase i staterna – Spionera och vinn!

Allt fler webbutiksinnehavare vill ha en modell för kundanskaffning. Det har varit en glädje att se butiksinnehavare dela information och erfarenheter.

Utöver det har många riktat blickarna utomlands och sett vad konkurrenter eller branschens största aktörer gör. Trots det kämpar många med de egna annonserna. Kunde jag göra något bättre och vem ska jag ta efter?

Nedan har jag samlat fem intressanta exempel på stora amerikanska direct-to-consumer webbutiker som säljer varor direkt till kunder. Deras affärsmodell grundas ofta på aktiv betald kundanskaffning. Det här kräver att reklamen är både slagkraftig och kvalitativ. Om man satsar ansenliga dollar på kundanskaffning varje dag ska reklamen vara beprövad.

Ingen förbjuder dig att göra som världens bästa företag. Var modig och skilj dig ur massan.

1. Chilly's Bottles

Kända företaget som tillverkar dryckesflaskor av aluminium Chilly's Bottles känner allt fler till från reklam på sociala medier. Enkla, men starka och korta videor med färgstarka produkter får stort genomslag. Videorna är inte unika på något sätt, men humoristisk reklam får tittaren att le och stanna upp. Under sommaren puffades nya häftiga flaskor med tryckt tema i produktvideor. Till exempel tog man ut svängarna med en futuristisk mörk nyhetsfärg i temat uppskjutning av rymdraket. I frågavarande exempel visar hur enkelt enskilda stillbilder kan göras till en fascinerande video om videon är tillräckligt kort och har stark effekt.

(Om videon inte syns, kan du se den på här.)

2. Everlane

Det kaliforniska klädmärket som betonar etiska frågor och minimalistisk design Everlane satsar på visuellt tilltalande reklam. Bilderna i karusellen berättar en story och videorna i slideshow-stil som visas i reklamen under sommaren är exceptionellt korta. Reklamen är mellan 3 och 6 sekunder.

I videorna visas på ett intressant sätt en hel kläduppsättning, sedan hoppar man närmare en enskild produkt eller enskilda produkter och slutligen visas hela bilden igen. Effekten har inte använts ofta i klädreklam, så med den urskiljs videon ur reklammassan.

(Om videon inte syns, kan du se den på här.)

3. Glossier

Glossier som är känd för make-up-produkter har ett enkelt men effektivt koncept. Företaget har 15–30 sekunders make-up-videor i sin reklam. En produkt i sänder presenteras och ses genast i användning.

De nyaste videorna är kända för att kamerans vinkel ändras under videon och videon ackompanjeras av stark bakgrundsmusik. Glossier urskiljs från konkurrenterna på reklamfronten genom kortare videor, med bara lite prat och ännu mindre text.

(Om videon inte syns, kan du se den på här.)

4. Trunk Club

Kläder som väljs av en personlig stajlist säljs av Trunk Club som redan är en legend. I reklamen ses visuell talang att presentera klädhelheter. Bilderna är vackra och i videorna har man funderat noga i vilken ordning produkterna kommer fram.

Intressantast är skillnaderna i reklamtext för män och kvinnor. Kvinnor tilltalas med längre utläggningar.  Reklamtexten appellerar till kvinnors personliga känslor. Män tilltalas rakt på sak. Behöver du det här, köper du det här? Du köper. Klart!

Trunk Club var bland de första att ha korta videor där produkter poppar upp ur tomma intet. Finländare känner till dem närmast från TV-Shops guldålder, då en trevlig farbror sa att detta är inte allt. På köpet fick man mer eller mindre användbara grejer.

(Om videon inte syns, kan du se den på här.)

5. Bombas

Bombas är ett amerikanskt strumpföretag som är känt för strumpor som kan användas vid träning. I videor har bolaget använt många slideshow-videor och är modig med verikalvideor för mobila enheter.

Uppfinningsrika vertikalvideor är fortfarande ett bra sätt att urskiljas ur massan och då produkten inspelas möjliggör vertikalformatet mycket, bland annat bild eller text invid produktbilden.

Som stöd för en tilltalande video har man ofta humoristiska skämt eller en liten rabattkod. Båda sätten fungerar helt tydligt.

(Om videon inte syns, kan du se den på här.)

Vilka idéer och verksamhetssätt tilltalar dig? Vilka skulle fungera vid effektivering av kundanskaffning i din webbutik? Kontakta oss, så funderar vi tillsammans på nästa steg.

Mikko Rekola, Growth Hacker / Woolman

Läs även:

Nyhetsbrev