Woolman SE

Fem tips: Vad fungerar i betald reklam i den här exceptionella tiden?

Fem tips: Vad fungerar i betald reklam i den här exceptionella tiden?

Vi hjälper våra kunder att fortsätta sina webbutikers affärsverksamhet även i speciella tider. Nu under coronaepidemin har vi fått rekordmånga frågor om reklam, kampanjer och anpassning av reklamerna till den aktuella marknadssituationen. Webbutikerna har påverkats ojämnt av den yttre marknadschocken. En del har fått stora fördelar medan andra haft stora problem med försäljningen.  

Situationen lever hela tiden och det är långt till nästa vecka. Alla data vi samlat in tyder på att en stor del av köpandet har gått över till nätet. Hur kan man då nå nya kunder i den här situationen? Vi har aktivt följt med hur besökarna opererar i våra kunders butiker och hjälpt till med kundförvärvet. I kundförvärvet har vi tydligt märkt att både kanalerna och meddelandena fungerar lite annorlunda än vanligt.

Följande fem tips för betald reklam i den här exceptionella tiden har lett till positiva erfarenheter. Observera att olika kanaler är olika bra för olika marknader och situationen kan ändras snabbt under coronaepidemin.

1. Instagram Stories

Instagram Stories är helt klart den betalda reklamens kanal nummer ett, som också hittat nya användargrupper den senaste tiden. Den är i dag mycket mer än en kanal för unga kvinnor. Under de senaste veckorna har det blivit lättare att nå även män. Handlare som använder Stories behöver tänka på att inte producera reklam med ointressant innehåll som försvinner i mängden.  Stories har tidigare setts som en bra kanal att nå gamla kunder, men nu är den en viktig kanal också för att skaffa nya. Hur ska man då producera innehåll? 

På några sekunder borde man säga mycket och väcka intresse. I de bästa exemplen har man rörelse med i reklamen, särskilt vid skärmens kanter. Och en idé är att ha en knapp i reklamen - i praktiken helt enkelt ett knep att få människor att trycka på reklamen. När det gäller texten är däremot mindre mer. Det är särskilt viktigt att beakta skillnaderna mellan olika skärmar. Vi rekommenderar stor och lättläst font för reklamer.

Och hur ska man skilja sig från konkurrenterna? En butik i klädbranschen gjorde en reklam där man tittar in i butiken på sortimentet i den mest sålda produktkategorin. Allt det här alltså på ett par sekunder. Reklamen fungerade väldigt bra och var en konverteringsframgång. En annan handlare gjorde en kampanj där man strävade efter att nå tidigare kunder enligt ort. Det fungerade utmärkt när varje målgrupp tilltalades utifrån ortens särdrag.

2. Facebook LIVE 

Allt fler varumärken har gjort live-framträdanden på Facebook. Sidans följare får en push-notis om live-framträdandet när det pågår. Det här är ett bra sätt att inkludera och aktivera kunder och göra kommunikationen personlig. En del handlare har fördomsfritt utnyttjat den här möjligheten och fått positiv respons.

Live-videorna kan innehålla till exempel kunders respons på produkter eller belysa detaljer i butikens filosofi under en svår tid. Bäst kan kanalen utnyttjas när man är öppen, genomskinlig och ärlig mot kunderna.

Man kan också ta modell av stora världen och kombinera live-framträdandet med försäljning. Det kan man göra till exempel genom att under live-videon erbjuda rabattkoder eller andra förmåner. Bäst fungerar live-videorna om de ger möjlighet till tvåvägskommunikation med kunderna. Och videorna stannar kvar på kontot. De kan delas organiskt eller via betalda reklamer så att de når ännu fler.

3. Smartare e-postmarknadsföring

Det här knepet har egentligen inte att göra med betald marknadsföring, men spelar en väsentlig roll i webbutikens verksamhet. Även om lagret är fullt och försäljningen trög är det viktigt att inte gå till överdrift i e-postmarknadsföringen. Ett tråkigt exempel är ett av Finlands mest kända klädmärken som skickat i snitt tre mejl per dag åt webbutikens kunder i stället för de vanliga några mejlen per vecka. Det här börjar närma sig skräppostnivå. Sådant kan i värsta fall orsaka långvariga negativa följder. 

Som positivt exempel på e-postmarknadsföring kan nämnas en hälsokostaffär som bytte innehållet i sina automatiska e-postmeddelanden. Det vanliga innehållet som närmast gällde erbjudanden kändes inte lämpligt så meddelandena uppdaterades så att de bjöd på tips för att trivas och göra saker tillsammans. Innehåll producerades både i form av nyhetsbrev och för butikens blogg. Meddelandena öppnades mycket mer än vanligt och även om de inte hade direkt kommersiellt innehåll så sålde man via dem lika mycket som under de bästa erbjudandekampanjerna. 

All marknadsföring behöver inte gå ut på försäljning. Man kan också närma sig kunderna med bra och aktuellt innehåll. Det kan göra dig mer betydelsefull för dina kunder. Det här kan också tillämpas som en del av den kontinuerliga betalda reklamen.

4. Praktiska idéer

Människors skärmtid har ökat enormt under de senaste veckorna. Hur kan man dra nytta av det och erbjuda aktuellt innehåll med en positiv touch? Det är viktigt att bevara en bra relation till kunderna och ge dem något återkommande.

En av våra kunder gör till exempel en reklam varje vecka med något positivt och uppmuntrande som passar just den veckan. Från reklamen kommer man till en innehållssida där butiken berättar om sin önskan att hjälpa dem som har det svårast i landet just nu. Slutligen finns där en liten kommersiell sporre i form av en rabattkod som gäller en begränsad tid. 

Innehåll kan produceras veckovis eller till och med dagligen, beroende på resurserna. Det centrala är att producera aktuellt innehåll, men inte endast för organisk marknadsföring utan också för betald reklam. De reklamvinklar som normalt fungerar är kanske inte aktuella just nu. Men till exempel kampanjer kan omformas så att de passar situationen bättre.  

5. Aktivera kunderna till att producera innehåll

Många har bekymmer med sin kalender där de på grund av den speciella situationen varit tvungna att stryka fina planer. De planerade innehållsproducenterna kanske inte nås och en del studior är stängda. Senast nu är det dags att satsa på innehåll som produceras av kunderna. Många direct to consumer-varumärken har redan länge samarbetat med lojala kunder. Kundproducerat innehåll är ofta ärligt, roligt och lite oslipat, vilket många gillar.

När man producerar innehåll i samarbete med kunder kan man också använda de bästa bitarna i betald reklam. Man kan börja till exempel med referenser och kundrecensioner, men det här kan fördjupas till exempel så att en kund producerar innehåll direkt till företagets kanaler i sociala medier. En av våra kunder som säljer motionsprodukter använder olika sporrar som får potentiella kunder att ivrigt följa sina förebilder.

Det är viktigt att se till att alla tillstånd är i skick och att dokumentera eventuella samarbetsavtal. Kundproducerat innehåll när det är som bäst är väldigt äkta och störs inte av undantagstillståndet.

Mikko Rekola, lead growth hacker / Woolman

Behöver du hjälp med att utveckla kundförvärvet? Kontakta oss gärna!

Bengt Holmberg
bengt.holmberg@woolman.io
+46 70 660 2828

 

Läs också:

      Nyhetsbrev