Finska fotbollsförbundet vinner internationella segrar

Finlands Bollförbund migrerar till Shopify

Finlands Bollförbund migrerar till Shopify för att nå ambitiösa tillväxtmål för sin internationella e-handel

Fotbollen förenar människor i alla länder. Men medan svenskarna har haft sin Zlatan och spelat i både EM och VM har det finska folket väntat i årtionden på att få se sitt herrlandslag i ett stort mästerskap. Drömmen gick äntligen i uppfyllelse i november 2019 när Huuhkajat (Berguvarna) kvalificerade sig för EM och blev nationalhjältar. Finska Bollförbundet såg möjligheten att förse fans och supportrar med merchandise inför mästerskapet. 

Allt börjar med en strategi

Fotbollsförbundets mål är att fotbollen ska vara ”den största sporten på och utanför plan”. Detta kräver fullt engagemang både från spelarna och det kommersiella teamet. 

”Nu när Finland tillhör det fåtal länder som spelar i alla tre mästerskapen – herrarnas EM 2020, damernas EM 2022 och futsal-EM 2022 – har vi fått ett kvitto på att spelarna har lyckats på planen. Samtidigt gör landslagets officiella onlineshop sin del utanför planen. Vi vill att e-handeln ska nå europeisk toppnivå, precis som lagen.”
Lauri Latvala, Sales Manager, Finlands Bollförbund

Fotbollen och covid‐19: En global kris skapar nya affärsmöjligheter

I mars 2020 stängde världen ner och covid-19 gjorde att allt bromsade in, även förbundets e-handel. Fotbolls-EM sköts på framtiden. 

Spelarna hade redan visat vad man kunde åstadkomma med uthållighet och hårt arbete, så nu satte det kommersiella teamet upp ett eget internationellt mål. De skulle göra e-handeln till en kärnverksamhet, inte bara ett sidoprojekt. Finland är ett litet land, men fotbollsfamiljen är global. Så med stort engagemang började man identifiera internationella möjligheter i den stora familjen av fans och supportrar.  

Teamet satsade på att jobba sig ur krisen och satte upp ambitiösa budgetmål både för den inhemska försäljningen och för det kommande mästerskapet. De gjorde noggranna förberedelser och tog fram genomtänkt merchandise. När allt var som mörkast under pandemin försåg de juniorerna med utrustning för hemmaträning. Längre fram presenterade de den gemensamma landslagströjan för damer och herrar med ett starkt value statement: ”Alla finländare spelar i samma tröja”. 

 

Alla finländare spelar i samma tröja

 

Migrering från Drupal till Shopify

Förbundets e-handelsförsäljning utvecklades snabbt före pandemin, med en tillväxt på hela 200% under 2019 och 100% under 2020. Ursprungsplanen var att successivt utveckla den befintliga butiken på e-handelsplattformen Drupal. Men den stora tillväxten och förväntningarna inför EM gjorde att man började oroa sig för kapaciteten.

Efter grundlig research kom man fram till att det fanns två alternativ: WooCommerce eller Shopify. Valet föll på Shopify eftersom migreringen måste gå snabbt och plattformen måste klara stora trafiktoppar. Fotbollsförbundet hade en rad krav på sin nya e-handelsplattform:

  • Snabb lansering
  • Pålitlig kapacitet vid trafiktoppar i samband med evenemang. Måste fungera perfekt även vid tillfälliga anstormningar
  • Ren och tydlig design för en bra kundupplevelse
  • Kundupplevelse och användarvänlighet – för alla
  • Skalbarhet i alla avseenden, i takt med tillväxten 
  • Flexibel funktionalitet så att man kan möta föränderliga förväntningar från kunder över hela världen
  • Enkelt underhåll och enkla uppdateringar, teamet ska även kunna sköta det grafiska på egen hand
  • Kostnadseffektivitet

För att skapa engagemang hos internationella fans valde förbundet att öppna två webbshoppar inför EM, en finsk och en internationell.

Investeringar på och utanför planen betalar sig

 

Varför Woolman?

När man väl hade bestämt sig för Shopify var det dags att hitta rätt partner. Efter research och rekommendationer från sina nätverk kontaktade teamet Woolman, och där sa det klick direkt.

Samarbete ger ett dreamteam

Förbundet hade stor nytta av att kunna bolla idéer med Woolman-teamet under planeringsfasen och skapa lösningar tillsammans. Fokus låg på en lyckad migrering och på att ta fram en ren design med en sömlös användarupplevelse och säker prestanda under trafiktoppar. Lanseringen gick snabbt, precis som planerat, och därefter fanns det fortfarande tid att göra finjusteringar innan mästerskapet drog igång. Både webbshop och spelare var redo för den stora EM-debuten. 

Fotboll – ett globalt språk som förenar


Finland – Danmark, Parken i Köpenhamn, den 17 juni. Huuhkajats första EM-match gick av stapeln i Köpenhamn. Matchen var jämn men i slutet av första halvlek förändrades allt. Den danske mittfältaren Christian Eriksen kollapsade på planen och hela fotbollsvärlden höll andan i väntan på besked om hans tillstånd. Supportrarna på Parken påmindes om hur skört livet är. När de fick veta att Christian fått tillbaka medvetandet utspelades rörande scener. De finska fansen började ropa ”Christian” och danskarna svarade med ”Eriksen”. Respekten och medkänslan från supportrar på båda sidor blev en världsnyhet. Matchen fortsatte så småningom, Huuhkajat vann, och Finland intog sin plats på den europeiska fotbollskartan.

Fotbollen ska vara ”den största sporten på och utanför plan”.

Investeringar på och utanför planen betalar sig 

Gigantisk peak och rekordförsäljning i webbshoppen 

Marknadskampanjerna bygger på att driva fansen till webbshopparna i samband med matcher och evenemang, och målet är att få en trafiktopp när laget spelar. Men det som hände efter mötet mellan Finland och Danmark överträffade förbundets vildaste förväntningar. Webbshopparna översvämmades av fans från hela världen och försäljningen fullkomligt exploderade. Hur fungerade plattformen? Shopify klarade eldprovet helt utan problem och fungerade precis som vanligt.

Fotbollsförbundet sålde mer under det första dygnet efter matchen än under hela 2018. Det var den största flash sale de varit med om, och nu räknar man återigen med en tresiffrig tillväxt för 2021.  

Vad blir nästa tillväxtsteg?

Som alla andra e-handlare står fotbollsförbundet inför den eviga frågan: ”Vad gör vi härnäst”? 

”Först och främst ska vi börja analysera försäljningen och kunddatan för att få nya insikter och få ett datadrivet beslutsfattande. Vi ser en enorm potential i vår data. Hela teamet är inriktat på experimenterande och tillväxt. Vi kommer att experimentera och pröva oss fram för att utveckla kunskap och know-how. Slutligen tänker vi utnyttja Shopify till max och fortsätta arbeta hand i hand med Woolman för att nå vår ambitiösa tillväxtvision.”  

Lauri Latvala, Sales Manager, Finlands Bollförbund



Mareena Löfgrén, Brand manager, Woolman Oy