Woolman SE

Flash sale! Sötebrödsdagar för webbhandlare?

Flash sale! Sötebrödsdagar för webbhandlare?

Dags för flash sale! Du har beslutat dig för att låta försäljningen explodera och håva in storkosingen. En fantastisk idé!

Ett ögonblick. Vet du egentligen vad du tänker göra? Innan du besluter dig för en flash sale, läs de här råden. Då undviker du de värsta blindskären och vet vad du ger dig in i. 

Vad är alltså en flash sale? Det är en kampanj som vanligen varar från några minuter till några dagar. Under kampanjen säljs produkter till starkt rabatterat pris och/eller ett begränsat parti.

Idén är att bjuda på en köpkarneval med ett mycket begränsat parti produkter till superpris. Ur PR-synvinkel är det här en viktig händelse för nya webbutiker och det kan anses vara en del av utvecklingen av webbutikens image. 

När guld, marmor och saffran möts

Flash sale-konceptet har sina problem, även om det kan göra underverk. Problemen är minst två.

För det första vill få handlare sälja produkter med negativt täckningsbidrag eller sälja bara för att få omsättning. Och är kunderna som nås med kampanjen egentligen värdefulla och viktiga? Kommer de att återvända till din butik eller blev det bara ett engångsbesök? 

Ett annat problem är om det under kampanjen finns ett begränsat parti på hundra stycken otroligt attraktiva produkter men 10 000 ivriga köpare. Än sen? Då blir många besvikna. Det är viktigt att komma ihåg det här och förbereda sig på hur man tänker svara på eventuell kritik.

Du kan jämföra det med en traditionell butik. Om det ryms 100 människor i en fysisk butik kan du bara tänka dig hur butiken ser ut när det plötsligt dyker upp tusentals kunder. I den fysiska världen begränsas framfarten av dörrvakter, antalet köpkorgar och -vagnar samt syrebrist.

I webbutiken finns inga sådana begränsningar. Där kan låt oss säga 3 922 personer försöka sätta den sista rabatterade grunkan i sin varukorg samtidigt. Följden är många besvikna kunder och massan kan ställa till tekniska problem för webbutiken.

Tänk igenom åtminstone de här frågorna före en flash sale-kampanj: 

  1. Är flash sale den rätta kampanjformen för mig? Du kan också överväga till exempel en auktion, som kan genomföras relativt enkelt i en Shopify-webbutik.
  2. Har jag en betaltjänstleverantör som klarar stora trafikmängder?
  3. Hur minimerar jag utmaningarna i den fysiska världen? Det är till exempel ofta utmanande att kombinera hämtningsbeställning med en flash sale.
  4. Kan jag testa kampanjen med en begränsad målgrupp innan jag släpper in den stora massan? Håll först en begränsad kort flash sale för VIP-kunder och dra nytta av erfarenheterna när du ordnar en större kampanj.
  5. Lagret och dess hantering. De stora flash sale-kampanjerna i Amerika har visat att det inte lönar sig att lägga ut hela saldot av en produkt på webbutiksplattformen. Den kloke reserverar ett överskott, för den händelse saldot på grund av en köptopp går på minus.

Om allt verkar okej och flash sale-konceptet ser ut som ett bra alternativ, ge järnet! Lycka till!

Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman