Från Magento till Shopify Plus: Acon tar språnget mot internationell tillväxt

vi hjälpte Acon att byta e-handelsplattform och få fart på sin internationella tillväxt.

Det kan vara ett skrämmande projekt att byta e-handelsplattform, särskilt för ett branschledande företag som internationella studsmatteförsäljaren Acon. Lyckligtvis hittade Acon en pålitlig Shopify Plus-partner, Woolman, som kunde hjälpa dem att genomföra en problemfri migrering. 

Underpresterande Magento satte stopp för internationell tillväxt

Det ska mycket till för att ett branschledande företag som Acon ska välja att flytta sin webbshop. Men just i Acons fall fanns det inte något val. Den befintliga Magento-shopen höll dem tillbaka. 

  • De fick lägga dyrbar tid på att fixa buggar istället för att växa internationellt.
  • Det gick inte att bygga och vårda Acons växande community.
  • Plattformen var opålitlig och saknade internationell skalbarhet.
  • Det var problematiskt att hantera beställningar från olika försäljningskanaler, särskilt Amazon.

Magento-shoppen hade inte vad som krävdes för att bygga och vårda Acons växande community, och tid som kunde lagts på internationell expansion gick åt till underhåll och felsökning. Men värst av allt var kanske att Magento-shoppen försvårade orderhanteringen från olika försäljningskanaler, i synnerhet Amazon. Kort sagt så bromsade Magento den internationella tillväxten. 

Acon byter plattform från Magento till Shopify Plus 

”Det vi särskilt sökte var en e-handelsplattform med skalbarhet, och det har Shopify levererat.” – Marko Manninen, VP på Acon

Acon behövde en plattform som kunde accelerera den internationella tillväxten, både nu och i framtiden. Efter noggrant övervägande kom man fram till att det bara fanns en plattform som kunde ta företaget in i framtiden: Shopify Plus

  • Den gamla plattformen byttes ut mot ett enkelt, skalbart ekosystem med stöd för flera butiker och lokala valutor, leveranspartners och språk för varje marknad. 
  • Orderhantering för alla försäljningskanaler samlades på ett ställe, inklusive Amazon.
  • Lättanvända automatiseringsverktyg installerades för att utöka och vårda Acons växande community.

Flytten till Shopify Plus genomfördes en webbshop i taget. Först ut var den amerikanska webbshoppen, och sedan kunde man klona den för att smidigt öppna andra butiker, som Acon24.se och Acon.fi. Har man väl publicerat rätt look och rätt funktioner för en butik går det snabbt att kopiera detta till fler butiker för andra språk och marknader.

Resultatet?

Marko Manninen, VP på Acon, ger Woolman A+ för strålande samarbete och exceptionell service.

Acons utveckling är en framgångssaga som de flesta varumärken bara kan drömma om. Genom att migrera till Shopify Plus kunde företaget enkelt skala upp och expandera till nya marknader, samtidigt som man utnyttjade försäljningskanalerna mer effektivt: 

  • Försäljningen på Amazon har passerat 3 miljoner euro.
  • USA har blivit företagets huvudmarknad.
  • En underpresterande Magento-shop har bytts ut mot internationell tillväxt med Shopify Plus.
  • Företaget har överträffat sina försäljningsmål.
  • Den första webbshoppen lanserades inom 4 veckor.
  • 5 900 nya besökare varje dag.
  • Omsättning på 1 400 000.

När Acon granskade sina effektivitets- och prestationsmått visade det sig att webbshopparna som hade flyttats till Shopify hade större organisk tillväxt. Den tidigare e-handelsplattformen hade varit fragmenterad, vilket var dåligt ur ett SEO-perspektiv. Men även SEO-problemen löste sig när man flyttade till Shopify Plus.

”Nu kan vi fokusera på nätförsäljning och kampanjer. Vi lägger inte tid på att släcka bränder längre”, säger Marko Manninen.

Idag fokuserar Acon på den dagliga driften av webbshopparna och på att lära sig plattformens funktioner, som hela tiden förbättras.

”Vi har nått ett stadium där vi har en holistisk e-handelsplattform med funktioner vi alltid kan lita på.”

Acon-teamet uppskattade särskilt att Woolman alltid höll tidsplanen, trots bitvis snäva deadlines.

”Vi har en bra dialog, där man även kan säga nej om det behövs. Enkel, öppen och rak kommunikation är en väldigt stor fördel”, säger Marko Manninen.

Acon har fem webbshoppar och tre egna fysiska butiker: två i Finland och en i Minnesota i USA. Dessutom säljs företagets produkter på Amazon, eBay och Walmart. 

Mer än 90% av försäljningen sker på nätet. Arbetet med sökmotoroptimering och sociala medier ger bra avkastning, särskilt företagets filmer, som inkluderar allt från tutorials till klipp om adrenalinsökande studsmattefantaster och den första studsmattan i rymden.

”Vi försöker driva varumärket framåt genom att skapa en viss typ av innehåll och vissa mentala bilder.” 

Är du redo att sikta lika högt som Acon?

 Kontakta oss

Behöver du mer inspiration? Läs fler kundberättelser här: