Froomles Shopify-app – personaliserade rekommendationer i realtid

Froomles Shopify-app utvecklas i samarbetade med Woolman

Froomle är en ledande leverantör av självlärande rekommendationsmotorer. 

Det belgiska företaget Froomle har sina rötter i den akademiska forskningsvärlden. Grundarna, Koen Verstrepen (VD) och Bart Goethals (CTO), har båda forskat kring personaliserade rekommendationer och bland annat samarbetat med företag som Netflix och Apple. Deras mål är nu att hjälpa andra företag att få tillgång till samma typ av teknologi som techjättarna använder. Företaget har därför en given mission: 

Att hjälpa företag att skapa en bättre användarupplevelse genom att rekommendera rätt innehåll till rätt användare i realtid.

Eftersom konsumenterna har blivit alltmer vana vid att få rekommendationer när de handlar såg Froomle en möjlighet för e-handeln – att använda självlärande rekommendationsmotorer som hjälper kunderna att fatta köpbeslut online. 

Froomles Shopify-app utvecklas i samarbetade med Woolman 

Froomle var redan en etablerad leverantör av rekommendationsteknik, men de hade aldrig utvecklat en app förut. Beslutet att lansera appen i Shopifys ekosystem föregicks av grundlig research, och det som gjorde att valet föll på just Shopify var den snabba globala tillväxten och det goda rykte e-handelsplattformen har världen över. 

Froomle jämförde en rad olika byråer i jakten på en utvecklingspartner. Företaget visste vilken kunskap och kompetens de hade i sitt eget team. Det de sökte hos en partner var en gedigen förståelse för integrationer, e-handel, apputveckling och Shopifys teknologi. Valet föll på Woolman, Europas ledande Shopify-byrå. Det skulle visa sig bli ett långsiktigt samarbete som inte stannade vid utvecklingen av appen. 

Det var viktigt för oss att hitta en partner som förstår den europeiska marknaden och EU:s regelverk. Det är också en stor fördel att vara i samma tidszon så att man kan kommunicera smidigt varje dag. Båda teamen samarbetar sömlöst och har en snabb och transparent kommunikation. Nästan 50% av Froomles team har deltagit i apputvecklingen. Woolmans djupgående kunskaper om Shopify-teknologin har sparat både tid och pengar. Det hjälpte oss också att fatta bra beslut om sådant vi inte förutsåg när vi drog igång projektet. 

Amelia Labovitch, Lead of digital sales, Froomle

Apputveckling hand i hand

Redan från början stod det klart att det bästa alternativet var att skapa en native Shopify-app. Installation, användning och debitering måste fungera på ett naturligt och enkelt sätt så att handlarna skulle få samma förtroende för appen som för Shopifys övriga ekosytem.  

Som erfaren teknikleverantör hade Froomle mycket funktionalitet som kunde införlivas i appen. Tillsammans med Woolman valde man dock att först lansera en nedslimmad version som sedan kunde vidareutvecklas utifrån e-handlarnas feedback. Allteftersom projektet fortskred stod det klart att samarbetet skulle fortsätta även efter lanseringen.  

Projektet startade sommaren 2021 och timingen visade sig vara perfekt eftersom Shopify just då rullade ut Online Store 2.0. Det gjorde att utvecklingen gick lättare än förväntat och att man kunde ligga i absolut framkant i fråga om teknologi.

Woolman såg möjligheterna med Shopify Online Store 2.0 och bidrog med nya idéer, vilket gjorde det enkelt att fatta väl underbyggda beslut om appen.

  • Amelia Labovitch, Lead of digital sales, Froomle  
  • Appen levereras i tid och enligt budget 

    Projektet höll sig till tidsplanen hela vägen, från det att avtalet undertecknades till dess att appen skickades till Shopify för godkännande. Första månaden gick åt till att designa och definiera appen. Andra månaden ägnades åt utveckling och justering, och man fattade också vissa nya beslut. Tredje månaden skickades appen till Shopify för godkännande. Schemat togs fram gemensamt och uppnåddes tack vare ett gott samarbete. I november godkändes Froomle-appen av Shopify.

    Samarbetet mellan Froomle och Woolman fortsätter. Froomle arbetar nu med att onboarda nya e-handlare och samlar in feedback för att kunna prioritera nya funktioner. Woolman fortsätter att utveckla appen och ge Froomle support.

    ”Det har varit inspirerade för hela teamet att arbeta med Froomle. Deras passion för skalbarhet var verkligen smittsam och något som vi på Woolman delar med dem.”
    – Pasi Vuorio, Head of product development, Woolman

    Hur hjälper Froomle kunderna att handla?

    Enkelt uttryckt skapar Froomle-appen en optimerad kundupplevelse genom att ge högrelevanta rekommendationer i realtid. Appens AI anpassar rekommendationerna efter varje besökares surf- och köphistorik och förutser vad kunden vill köpa härnäst. Kunden erbjuds ett begränsat antal val som gör det enklare att bestämma sig. Beslutsångest, eller ”analysis paralysis”, är annars ett vanligt skäl till att ett köp avbryts. E-handelsjättar som Zalando och Amazon använder visserligen redan produktrekommendationer, men de är inte tillräckligt sofistikerade. Froomle går ett steg längre genom att utnyttja artificiell intelligens som kan förutse kundens önskemål och ge personaliserade rekommendationer i realtid. Rekommendationerna kan placeras vid olika kontaktpunkter längs kundresan. 

    Appen använder endast förstapartsdata, vilket gör att man slipper oroa sig för policyändringar kring tredjepartsdata. Det är heller inga problem om en kund tackar nej till cookies. Froomle kan ändå få shoppingupplevelsen att kännas personlig genom att basera rekommendationerna på popularitetsalgoritmer. Vi rekommenderar dig verkligen att skaffa Froomle-appen och se vad den kan göra för din e-handel.

     

    Mareena Löfgrén, Brand Manager, Woolman

    Vill du utveckla din egen app?

     Kontakta oss