Woolman SE

"Gå till kassan!" Hur gör man ändringar i Shopify-webbutikens kassa?

Woolman-teamet får ofta frågor om Shopifys kassa och hur man gör ändringar i den. I den här artikeln tar vi upp de vanligaste frågorna om Shopifys kassaprocess och vilka modifieringsmöjligheter den har. 

Kan Shopifys kassa ändras?

Ja, Shopifys kassa kan ändras i viss mån. Shopifys köpprocess och kassa är förbundna med en del funktionella krav. De har att göra med bland annat användarvänlighet, tillgänglighet och dataskydd. På grund av dessa krav kan köpprocessen och kassan ändras bara i begränsad omfattning.

Shopify vill garantera en likadan användarupplevelse i kassan i varje Shopify-butik. Shopify vill ge varje kund en vältestad och pålitlig kassa och har därför valt att begränsa modifieringsmöjligheterna på Basic Shopify-, Shopify- och Advanced Shopify-betalningsnivåerna till ett litet antal funktioner. 

Åt Shopify Plus-kunder erbjuder Shopify möjligheten att ta i bruk en checkout.liquid-mall, som ger fler modifieringsmöjligheter i kassan.

Varför är Shopifys kassa fördelad på flera sidor?

Shopifys kassa är fördelad på tre sidor: Kundinformation, leveranssätt och betalningssätt. Före dem finns varukorgen, som tekniskt sett inte hör till kassan.

Shopify har undersökt väldigt många olika kassaalternativ och kommit till nuvarande lösning där kassan är fördelad på flera sidor i stället för en s.k. single-page checkout.

 

EXEMPEL PÅ DEN SYNLIGA SÖKVÄGEN I SHOPIFYS KASSA.

Undersökningar visar att det inte snabbar upp kassaprocessen nämnvärt om kassan är på en enda sida. Ifyllandet av beställningsinformationen tar ungefär lika länge i en single page checkout-kassa som i en kassa som är uppdelad på flera sidor. 

Uppdateras Shopifys kassa?

Ja. Shopifys kassa uppdateras automatiskt när Shopify lägger till nya funktioner i kassan. Shopify gör mer omfattande uppdateringar i kassan då och då. Dessa uppdateringar görs direkt och automatiskt hos Shopify Basic-, Shopify- och Advanced Shopify-handlare. Du kan läsa mer om dessa servicenivåer och deras andra egenskaper i Shopifys prislista

Shopify Plus-handlare informeras i god tid om eventuella uppdateringar. Handlaren får på så sätt tid att testa att skräddarsydda lösningar i kassa och köpprocess fungerar även efter uppdateringen.

Det har vanligen kommit ungefär en större uppdatering per år. 

Kan kassans begränsningar kringgås?

Ja, i viss mån. Vissa ändringar kan göras i Shopifys kassa via Shopifys Additional Scripts-editor. Dessa ändringar är emellertid inte alldeles hållbara lösningar. De kan i sämsta fall förhindra avancering i kassan. Ingen vill förhindra handeln, så vi rekommenderar att du inte tar till dessa lösningar.

 

Vad kan man modifiera i Shopifys kassa och varför? 

Modifierandets syften

Det kan finnas flera syften med ändringar i kassan. Man kanske vill ha någon tilläggsfunktion. Till exempel en funktion som samlar mer information av kunden under köpprocessen.

Nästan alla tillägg i kassan kräver Shopify Plus-servicenivå. Där kan köpprocessen och kassans grundfunktioner modifieras mer. En del handlare har velat anpassa köpprocessen och kassan till varumärkets visuella stil. 

Genom att välja färger på ett kreativt sätt kan man faktiskt få helt nytt liv i kassan. Shopify Plus-handlare kan också skräddarsy kassan mer när det gäller olika stilar. 

Ta bort Butikshämtning och Express-payments 

En del handlare som erbjuder butikshämtning har stött på ett problem där kunder som använder till exempel Paypals, Googles och Apple-pays Express-betalningssätt i misstag fått sina beställningar levererade till fel butik. Express-knapparna gör betalningsprocessen snabbare, men för tillfället har de begränsningen att det inte är möjligt att välja leveranssätt. Leveransen sker enligt billigaste möjliga leveranssätt. Butikshämtning är oftast det billigaste och leveransen sker till närmaste butik. Om handlaren har en butik endast i en stad kanske den billigaste leveransen inte kommer till kundens hemstad.

Om du erbjuder till exempel Paypal som betalningssätt och du har en eller flera fysiska butiker som hämtställen och du stött på den här typen av problem, kontakta oss! Vi berättar mer om hur kassan kan skräddarsys.

Ordna betalnings- och leveranssätten

Det är möjligt att ordna betalnings- och leveranssätten i den ordning du vill. Den enda fungerande lösningen är att ordna dem på nytt med Shopify Scripts. Shopify Scripts är tillgängliga enbart för Shopify Plus-handlare.

Lägg till betalningssättsikoner och förklarande text

En del handlare har velat presentera betalningssätten tydligare som en visuell helhet. Man har presenterat nätbetalningstjänsters olika betalningssätt i form av ikoner. Detta är möjligt för Shopify Plus-handlare. 

Insamling av tilläggsuppgifter vid beställningen

Shopify Plus-handlare kan samla in tilläggsuppgifter till beställningar i samband med köpprocessen i kassan. Det kan vara till exempel GDPR-godkännanden eller organisationsnummer. Utifrån uppgifterna kan olika åtgärder utföras på beställningen och/eller beställarens användar-ID. Oftast är sparandet av uppgifter i kassan det enklaste skedet. Efter det startar större processer med att skräddarsy hur uppgifterna går vidare till olika system.

Vill du skräddarsy din Shopify-butik eller dess kassaprocess? Kontakta oss!

 

Du kanske också är intresserad av de här artiklarna:

Nyhetsbrev