Growth Hacking i ett nötskal: Vad är growth hacking och kan det få din verksamhet att växa?

Vad är growth hacking och kan det få din verksamhet att växa?

Jag odlar alla möjliga grönsaker och örter i min trädgård. Vissa växter verkar frodas, medan andra dör? Vad gör jag för fel?


Mina trädgårdsexperiment liknar growth hacking. Mina tomater, jordgubbar och purjolöken kan bara frodas i rätt förhållanden.


Ungefär som trädgårdsarbete handlar growth hacking om att skapa en optimerad miljö att skörda frukt. Genom att känna till din anläggning (den så kallade målgruppen) och genom att optimera andra bidragande faktorer, kommer du att kunna skörda frukterna.  


Liksom alla företagare eller amatörträdgårdsmästare gillar du att se resultat. Du gillar att se att ditt hårda arbete var en bra investering. Det kan bara uppnås genom att ha ett agilt tänkesätt och rätt tillvägagångssätt.


Gräv i din kunds psyke


Föreställ dig att vi står i din trädgård. Du vill utnyttja en liten del av trädgården för att skapa en köksträdgård för din familj.


Skulle du bara plantera två tomatplantor? Nej, det skulle du förmodligen inte – du skulle göra research. Du vill ju försöka få ut det mesta av en liten tomt, så att dina frukter och grönsaker växer till sin fulla potential - det är growth hacking. 


Frasen "growth hacker" myntades första gången av Sean Ellis 2010. Enligt Sean "är en growth hacker en person vars sanna mål är tillväxt. Allt personen gör granskas utifrån dess potentiella inverkan på skalbar tillväxt". 

Ungefär som min trädgårdsplätt gör growth hackers en hel del grävande. De tittar på din produkt:

  • Vad säljer du?
  • Till vem säljer du (finns det några outnyttjade marknader)?
  • Varför skulle en konsument välja dig, i stället för en konkurrent?
  • Hur får man tillbaka kunderna, när de verkar ge upp?

I grund och botten dyker growth hackers djupt ner i hela din kundresa. Bara genom att gräva i dina kunders psyke och hitta rätt formel, kommer growth hackers att veta hur man övertygar kunder.


Detta stöds ofta genom omfattande forskning och testning. När en growth hacker är färdig med finjusteringen och testar vad som fungerar – går du all in. Den här processen kommer att omfatta analys av data, kundförvärvskostnad och skalbara budgetplaner.


Testa din väg till framgång

Varje planta är unik och bör behandlas så. Medan vissa grönsaker föredrar direkt solljus gör andra inte det. Detsamma gäller dina kunder. Tiden då "en storlek passar alla" är ute. Varje företag är unikt och det är även kunderna. Growth hackers kommer att behöva hämta kunskap från psykologi, statistik, A/B-tester, användarupplevelser och mycket mer för att uppnå resultat. 


De berättelser du hör om growth hacking-strategier som Facebook och Airbnb, bör inspirera dig att agera - men kom ihåg - ditt företag är inte som Airbnb var 2008. Tiderna har förändrats. Du kan inte upprepa andras framgång. De API:erna har försvunnit vid det här laget.


Slösa inte energi genom att replikera samma strategier som fungerade för tio år sedan. E-handel kommer alltid förändras – du behöver även ett rörligt tillvägagångssätt.


När jag planterar ett frö kan jag veta vilken typ av grönsaker det kommer att producera, men det finns ingen garanti för att fröna kommer att gro eller ens överleva. Jag måste ta det vecka för vecka och vårda mina växter. Bara genom att känna mina växter väl och registrera den informationen, kan jag ska skapa en läcker grön trädgård. 


COVID-19:s inverkan på e-handeln 

2020 kastade en skruvad boll till oss – nämligen en pandemi. Något som fram till nu inte kunnat analyseras – och än mindre kunnat förutses. Medan vissa branscher blomstrade möttes andra av riktigt tuffa tider, även återförsäljare


Om något har pandemin fungerat som en påminnelse om att företag i framtiden behöver ett smidigt tankesätt. För nystartade företag, växande företag och även stora företag. Att anpassa sig till nya datadrivna strategier är den enda vägen framåt. Det är det enda sättet att skörda frukterna. 


Externa faktorer som en världsomspännande pandemi ändrar en kunds beteende. De tillbringar mer tid på nätet, mer tid att göra research, och är mindre benägna att avbryta prenumerationer. Använd den kunskapen till din fördel.


Att välja rätt kund till planen

Det kan tyckas lite överväldigande, men det är anledningen till att nya startups växer med helt galen omsättning. Och det är därför du ska hoppa ombord på growth hacking-tåget. 


Liksom min trädgård har jag begränsad tid och resurser från början. Jag kan helt enkelt inte plantera 27 växter om jag bara har plats för 3. Annars kommer ingen av kanalerna att få den uppmärksamhet de kommer att behöva. Detsamma gäller för growth hacking. 


En duktig growth hacker kommer att skapa olika integreringar och vet vilka verktyg som ska användas för att undvika slöseri med tid. På så sätt kommer en growth hacker att kunna välja rätt kund till planen.



Kontakta oss