Woolman SE

Hobby blir webbutik med Shopify

Hobby blir webbutik med Shopify

På hösten för ett år sedan beslöt jag mig för att gå från tanke till handling. Mina ett och ett halvt-åriga tvillingpojkar lät mig redan sova tillräckligt långa nätter, så jag hade nog med energi till att starta ett nytt projekt vid sidan av mitt dagarbete. Jag beslöt mig för att rikta min energi på att skriva en bok om fiske och se vilka andra möjligheter projektet skulle föra med sig.

Jag drog upp riktlinjer och gjorde en tidtabell: jag publicerar först boken i Amazons Kindle-tjänst, använder försäljningsintäkterna till att trycka en fysisk bok och börjar sälja boken i en egen webbutik och säljer den också till återförsäljare. Jag stötte inte på några större motgångar på vägen. Min vision om bokens innehåll och genomförande blev allt tydligare under skrivprocessen.

VID ÄLVSTRANDEN HAR MAN TID ATT DRÖMMA OM EN EGEN WEBBUTIK

Bästa responsen kommer från publiken

Jag har aldrig haft problem med att berätta om mina målsättningar offentligt. Så när min idé fortfarande var på förädlingsstadiet grundade jag ett aktiebolag och öppnade en webbplats och ett Facebook-konto för boken. "Jag börjar direkt som i stora världen" tänkte jag. Jag fyllde webbplatsen och Facebook-kontot med innehåll från mina fisketurer (alltså mina tidigare fisketurer - som småbarnspappa hade jag ju inte längre tid att fiska).

Samtidigt började jag öppet berätta om min kommande publikation och fick mina följare att delta i projektet genom att ge respons och utvecklingsidéer. Men jag var osäker på om mina personliga förmågor skulle ge tillräckligt god kvalitet på innehållet. Jag kontaktade några kompisar och plötsligt hade jag åtta stenhårda fiskare runt om i Norden som delade med sig av sina erfarenheter i boken.

När e-boken publicerades hade mina kanaler redan tusentals besökare per månad och med tanke på responsen trodde jag på bokens möjligheter att nå framgång. Jag försökte inte ta ner månen, men jag hade satt upp försäljningsmål med antal böcker och euro som skulle hjälpa mig trycka den fysiska boken. 

Jag blev klar med e-boken och fick ut den på Amazons Kindle-tjänst. Och försäljningen kom igång med detsamma. Efter några veckor märkte jag emellertid att e-boken inte intresserade målgruppen tillräckligt. E-boken är ännu ett alltför nytt format för den traditionella konsumenten.

Nu eller aldrig

I sådana här stunder prövas tron på det man gör. Eftersom jag är "lite" envis och trodde mig vara på rätt spår beslöt jag mig för att göra en fysisk version av boken och samtidigt öppna en webbutik som säljer textiler med fisketema. Jag hittade väldigt bra samarbetspartner för både boken och textiltillverkningen som gjorde beslutet lätt att genomföra. Jag fick hela tiden goda råd och anvisningar av samarbetspartnerna och de stödde mig i min vision.

Ursprungligen tänkte jag bygga en WooCommerce-webbutik på WordPress-botten, men i praktiken hade det krävt alldeles för mycket teknisk kunskap. Jag ville koncentrera mig på marknadsföring och sortimenthantering, inte på kodning.

Jag ville koncentrera mig på marknadsföring och sortimenthantering, inte på kodning.

Efter en del googlande hittade jag ett alternativ som passade mig; Shopify. Shopify gjorde det möjligt att bygga en visuellt och praktiskt fungerande butik utan tekniskt kunnande. Dessutom hade den mångsidiga tilläggsdelar, bland annat inhemska betalningssätt. Även prissättningen passade mig. Jag ville inte investera för mycket tid eller tusentals euro på att bygga butiken. En fast månadsavgift ger betydligt mer möjligheter att utvidga verksamheten. Att kontrollera kassaflödet är en av de viktigaste sakerna för en ny företagare.

Blir det vinst?

Butiken öppnade slutligen i början av juli. Jag visste att det var en dålig tidpunkt att lansera något nytt, men jag trodde på mina produkter och på min butik. Höjdpunkterna under några dagars semester var klinget i kassan i Shopifys iPhone-app. Butiken fungerar och det köps faktiskt i den. Jag kände mig smått stolt. Och frugan nickade godkännande bredvid när hon märkte att det kan bli något mer än bara stora ord av det hela.  

DEN NYSS ÖPPNADE WEBBUTIKENS SORTIMENT

Butiken har varit öppen i snart tre månader. Försäljningen har gått till över 15 länder och bokens första upplaga är snart slutsåld.  Försäljningen växer i jämn takt och ivern ännu mer. Varje vecka lär jag mig något nytt. Jag har koncentrerat mig på att producera högklassigt innehåll och den vägen få besökare till butiken samt försökt se till att de köpande kunderna är till 100 % nöjda med produkterna. Några tysta veckor hade butiken under sommaren, men jag lät det inte slå ner modet på mig. 

Tidshanteringen har inte varit ett problem eftersom jag byggde butikens grundläggande funktioner på ett sätt som gör att jag kan koncentrera mig på marknadsföring och innehållsproduktion. Jag vet att jag har mycket arbete framför mig. Början var bra, men nu då? Jag får försöka hålla kunderna nöjda och på grund av den begränsade tiden strävar jag efter att fokusera på de rätta sakerna och undvika att brottas med onödiga detaljer.

Om du brinner för (mikro)företagande och tycker att det kunde vara fascinerande att jobba kring en hobby kan jag varmt rekommendera att du öppnar en webbutik. Leder det inte till något annat så lär du dig åtminstone en massa på vägen. Och med hårt arbete och lite tur kan du lyckas och slå igenom på den globala marknaden.

Läs hur jag kom att välja Shopify och hur det gick till att starta webbutiken.

Text: Teemu Tolonen / Woolman

Läs också:

Nyhetsbrev