INNEHÅLLET SPELAR EN VIKTIG ROLL. MEN FÖR DITT E-HANDELSFÖRETAG ÄR DET AVGÖRANDE.

Innehåll har betydelse mer än någonsin tidigare

Därför är innehållet viktigare än någonsin för ditt företag.

När det kommer till e-handel så är ord ditt kraftfullaste verktyg och det som kan övertyga dina kunder att göra ett köp. Det räcker ofta inte med en snygg webbplats för att dina kunder ska trycka på köpknappen om ditt budskap inte är tillräckligt övertygande.

Kvalitativt innehåll och välskrivna texter bör utgöra grunden i din e-handelsstrategi. Men för att konvertera dina besökare till kunder måste du se till att ditt innehåll är bättre än genomsnittet. 

SKAPA INNEHÅLL SOM STÅR UT FRÅN MÄNGDEN

Visste du att det varje minut publiceras 347 222 stories på Instagram världen över? Att det skickas hela 41 666 667 meddelanden via WhatsApp var 60:e sekund? Eller de 500 timmar av videomaterial som laddas upp på YouTube? Det är en hel del innehåll på en ynka minut.

Under lika många sekunder spenderas det nästan 1 miljon dollar på onlineshopping världen över.

Så hur gör du då för att sticka ut från mängden och dra nytta av nätets enorma köpkraft när kunderna bombarderas med ständigt ökande digital information?

Du tar din verksamhet till nästa nivå.

SATSA PÅ RÄTT HÄST I E-HANDELSRACET

Se på e-handeln som hästkapplöpning – att ställa upp i tävlingen med ett dåligt producerat innehåll är som att försöka vinna loppet på en trebent häst. Istället för att ta dig över mållinjen som en vinnare kommer du inte ens att ta dig förbi startlinjen – och därmed hamna långt efter konkurrenterna.

För att undvika detta bör du genast sätta igång att skapa ett högkvalitativt och engagerande innehåll anpassat efter din målgrupp.

SKAPA RELEVANT INNEHÅLL FÖR DIN VERKSAMHET

Din högsta prioritet bör vara att se till att ditt innehåll är engagerande för din målgrupp. Vem vet, du kan till och med få de där eftertraktade bakåt-länkarna som hjälper ditt företag att rankas högre i sökresultaten. Och ju fler högkvalitativa länkar du får, desto fler Google-robotar kommer att gilla dig.

Med andra ord är länkning en viktig faktor när det kommer till rankning hos sökmotorerna. Och hur får vi då länkarna? Genom att skriva relevant innehåll!

Visst är det enkelt?

När du skapar relevant innehåll för ditt företag lockar du inte bara mer trafik och ökar din synlighet i sökmotorerna. Du ökar dessutom medvetenheten kring ditt varumärke och din ställning inom ditt marknadsområde på samma gång. Win-win.

<br />Få enSEO-boost med en bra blandning av innehåll



ANVÄND EN BRA BLANDNING AV INNEHÅLL FÖR ATT BOOSTA DIN SEO

Även om videoformatet anses vara herre på täppan i dagsläget så finns det fortfarande stor kraft i det skrivna ordet. Dessutom är produktion av skrivet innehåll betydligt mer prisvänligt än en hel videoproduktion.

Det bästa sättet att säkerställa att du ligger i framkant är dock att skapa en kombination av olika innehåll som förbättrar din SEO. Satsa till exempel på en bra blandning av text, video och infographics.

Här är några exempel på vilka typer av innehåll som du kan använda dig av i din e-handelsbutik:

  • Bloggar. Bloggar stärker din position på ditt marknadsområde och skapar merförsäljning. De driver en stadig ström av organisk trafik till din webbplats och hjälper dig med tiden att rankas högre i Google-sökningar. Se därför din Shopify-blogg som en viktig del av din e-handelsstrategi.
  • Nyhetsbrev via e-post. Ett bra sätt att skapa direktkontakt med din kund. Det är också en smidig plattform för att informera om produktlanseringar eller något du vill kommunicera till dina kunder. Nyhetsbrev är ett av de mest effektiva sätten att skala upp din verksamhet.
  • Infographics. Visuella representationer som ger en lättförståelig översikt av ämnet. De är inte bara lätta att ta in utan delas ofta vidare till andra. Titta bara på ditt Pinterest- eller LinkedIn-flöde så kommer du snart att förstå.
  • Videor. Tänk varumärkesfilmer, animationer, tutorials, recensioner m.m. Ganska kostsamt, men ett bra sätt att öka medvetenheten kring ditt varumärke.
  • Nedladdningsbart innehåll. E-böcker, white papers, mallar etc. Genom att erbjuda dina webbplatsbesökare innehåll av högt värde ökar du dina chanser att förvandla dem till leads.
  • Podcasts. Lätt-konsumerat innehåll. Med poddar kan du nå ut till din målgrupp även när de är på språng. Poddlyssnare är vanligtvis också otroligt lojala.
  • Sociala medier. Skapar medvetenhet kring ditt varumärke och leder trafik till din butik. Ett bra sätt att engagera din målgrupp.


För att rankas högre i sökresultaten måste ditt webbinnehåll vara sökmotoroptimerat och innehålla relevanta nyckelord, titeltaggar, metabeskrivningar och rubriker.

Och du måste se till att din text är unik.

FARAN MED KOPIERAT INNEHÅLL

Duplicerat innehåll är ett problem, särskilt inom e-handeln. Till exempel – när olika butiker säljer samma artiklar och alla använder samma produktbeskrivningar kommer nätet att fyllas av identiskt innehåll. Detta gör det svårt för sökrobotarna att identifiera vilken webbplats de ska lyfta.

Sökmotorer visar sällan flera versioner av samma innehåll. Istället väljer de ut den bästa sidversionen och lägger den överst.

Duplicerat innehåll kan alltså leda till lägre rankingar och mindre trafik, vilket i sin tur försämrar din försäljning. För att sticka ut ur mängden och ligga före dina konkurrenter bör du sluta använda samma produktbeskrivningar som de. Skräddarsy ditt innehåll så att det blir unikt och berätta en egen historia om din produkt. Det kanske tar lite längre tid och kräver mer engagemang, men så småningom kommer det att leda till mer försäljning.

Sluta använda duplicerat innehåll

INNEHÅLLSMARKNADSFÖRING VS. BETALD REKLAM

Något som många företag gör fel är att de bara fokuserar på betald reklam. Men faktum är att innehållsmarknadsföring och betald reklam med fördel kan användas tillsammans och bli en riktigt bra kombo i e-handelsbranschen.

Det bästa med betald reklam är att du kommer att se omedelbara resultat och har möjlighet att hamna högst upp i Google-resultatet på ett ögonblick.

Nackdelen är dock att när du slutar betala för dina annonser går din synlighet direkt upp i rök.

Tur är väl då att vi har innehålls-marknadsföringen! Ja, det finns vissa direkta kostnader att räkna med, och det kan ta lite tid innan du börjar se ett resultat. Men när innehållet har publicerats kommer det att börja klättra upp på SERP-stegen och locka klick på vägen, utan att du behöver lägga till en enda krona igen.

Så varför lägga alla kort på betald reklam när det faktiskt finns ett mycket mer ekonomiskt sätt att driva trafik till din e-handelswebbplats?

Innehållet spelar en viktig roll

FRÅN MEH TILL WOW

Att tävla i e-handel är tufft. För att nå dina försäljningsmål bör ditt fokus ligga på att säkerställa att alla delar i maskineriet är välsmorda och arbetar bra tillsammans.

Om du fortfarande har svårt att skapa bra innehåll och vill ta din verksamhet till nästa nivå är vårt Growth Services-team redo att hjälpa dig.


TILLSAMMAN TAR VI DITT INNEHÅLL FRÅN MEH TILL WOW.

 Kontakta oss

JENNI REHN, CONTENT PRODUCER, WOOLMAN