Woolman SE

IRCE day 1 – Workshop day

IRCE day 1 – Workshop day

IRCE går i år under namnet IRCE @Retail X. Utöver ett nyt namn har evenemanget  dessutom ett nytt format. IRCE är bara en del av butiksfältets evenemang. Tidpunkten är nu slutet av juli. Som Woolmans representant såg vi growth hacker Mikko Rekola. Läs nedan ett sammandrag över första dagens  höjdpunkter.

Starten på dagen

Dagen startade med tre parallella sessioner. En session fokuserade på de första stegen i tillväxt. Andra sessionen hade huvudfokus på affärsverksamhet via Amazon. Tredje sessionen närmade sig näthandel ur perspektivet tekniska lösningar. Anförandena var okomplicerade och pågick från en kvarttimme till en timme.

Däremellan bjöds på nätverkade under lunchen. Nya kontakter knöts till Colombia, Mexico och ända till Japan. Evenemangets internationella prägel övertygar. 

Amazonlinjens case-anföranden på eftermiddagen var en frisk fläkt, och där sågs CaseMate som tillverkar mobiltelefonsskal, deodoranten Native och som sista mycket intressanta Nectar som fokuserar på madrasser för sängar.

Särskilt Nectars anförande var ärligt på karaktäristiskt finskt sätt och deltagarna såg de processer som företaget använt för att öka försäljningen i sin egen nätbutik medan Amazon varit en viktig stödkanal.

Högre fart på eftermiddagen

Eftermiddagens keynote-anförande ordnades i stora salen och samlade alla deltagare i evenemanget RetailX. I förväg haussade framtidsforskaren Doug Stephens levde upp till förväntningarna. Dougs anförande var omfattande och innehöll många exempel. Stephens lade ut texten om Amazons marknadsposition och om att det egentligen inte är fråga om ett detaljhandelsföretag utan om ett it-företag som har en enormt dominerande marknadsposition.

Senare i anförandet gavs exempel på upplevelsebaserad shopping ute i världen. Om man vill klara sig på nätet och som fysisk butik måste man erbjuda upplevelser. Om man enbart har fokus på att sälja varor på nätet blir man sannolikt offer för Alibaba och Amazon. Ordet omnichannel gillades inte av herr Stephens. I slutklämmen uppmuntrade han till att väcka känslor hos kunderna och erbjuda upplevelser – vilken säljkanal en butik än har.

I slutet av rungande applåder öppnades evenemangets mässvåning första gången och besökarna fick bekanta sig med mässutställarna. På plats fanns många bekanta namn, som Shopify Plus, Nosto, Klevu och Loyalty Lion. Våningen var imponerande med stor trängsel emellanåt.

Under evenemangets huvuddag pågår program från tidig morgon till sen kväll. Teman är bland annat utvecklingen av e-postautomatik, storytelling i moderna nätbutiker och presentation av Bonobos direct-to-consumer case i keynote-anförandet. 

Text: Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman

Nyhetsbrev