Woolman SE

IRCE day 4 – Sist ut

IRCE day 4 – Sist ut

På den fjärde och sista dagen i IRCE Chicago stod många korta anföranden på programmet. Morgonen inleddes av Chad Rubin, som systematiskt gick igenom vikten av sökmotoroptimering nu och i framtiden.

Rubin presenterade sin butiks optimering i detalj och påpekade att innan man koncentrerar sig på innehållsproduktion och djupare SEO-optimering borde man utveckla snabbheten i handeln.

För en Shopify- eller Shopify Plus-handlare är det bäst att börja med olika snabbhetstest och validering av egna Appar. Behöver jag verkligen alla eller klarar jag mig med färre? Har jag optimerat till exempel bilder eller övrigt innehåll. Först efter dessa åtgärder bör man igenom verksamheten på djupet och jämföra den med konkurrenterna.

Slutligen påminde Rubin om vikten av innehåll och betonade att SEO-optimering är ett maratonlopp och många snabbt växande disruptiva direct-to-consumer-varumärken satsar knappt alls på det här.

AR- och VR-möjligheter

Nästa anförande tog upp AR- och VR-möjligheterna inom näthandel. Carson Finkle och Vince Cacace höll ett energiskt anförande om vad AR, det vill säga förstärkt verklighet, innebär redan nu.

Finkles hattaffär Tenth Street Hats som använder Shopify har redan en tid nyttjat en AR-app som öppnas som ett enskilt fönster från produktkortet, med övertygande resultat. Man kan så att säga prova de mest sålda huvudbonaderna och jämföra dem med övriga alternativ. Konversionen har ökat kraftigt och kunderna har gett positiv respons på möjligheten.

Design, mobiloptimering och utveckling av köpprocessen

I förmiddagens övriga anföranden togs upp bland annat ledning av designprojekt för stora nätbutiker samt mobiloptimering och nyttjande av data i butiker som fungerar allt bättre.

Till sist behandlades optimering av köpprocessens sista steg. Många gånger finns oväntat mycket att förbättra just i slutet av köpprocessen. Det här med att lägga till i köpkorgen och inleda transaktionen låter enkelt, men kunderna har erfarenhet av att mycket kan gå snett.

Enligt Amital Sassoon som talade om utveckling av köpprocessen gäller samma även för betalningen. Enligt Sassoon är betalningsprocessen nu alltför komplicerad och ska i framtiden bli en integrerad del av köpet. Sassoon utmanade publiken att fundera på vad man kunde göra annorlunda. Ser hela köpprocessen ut som en logisk följd eller fattas något eller finns det överflödiga delar?

Plocka russinen ur kakan. Vad kommer vi ihåg?

Som helhet var evenemanget en positiv upplevelse. Keynote-anförandena var de absoluta höjdpunkterna. Nätverkandet med kolleger från hela världen var en ögonöppnare. Evenemanget avslutades på fredag med gemensam lunch, som var ett utmärkt sätt att avsluta den gemensamma resan.

De bästa upplevelserna var köpmännens konkreta berättelser och konkreta tips som man kan tillämpa genast. Själva mässavdelningen i övre våningen var en omfattande helhet, som samlade alla utställare vid RetailX. Utöver näthandel sågs logistik, RFID-lösningar och processkompetens inom detaljhandel.

I korthet väcker de bästa direct-to-consumer-varumärkena allt mera känslor, både inom de egna teamen och framförallt hos kunderna. Personifiering är redan vardag och tillämpas både inom näthandel och genomgående i varumärkets kommunikation, såväl i e-postmeddelanden, What’s App, Messenger och sms. Världen med fysiska butiker är i brytningsskede och deras funktioner kommer att skilja sig från varandra då olika nya koncept intar marknaden.Upplevelser och indirekt kommersiellt innehåll blir allt större trender. Varumärken som sticker ut tilltalar kunderna djärvt och vågar testa gränserna. Bättre att ta ställning och sticka ut än att inte göra något.

Kunderna har allt större inflytande och det här innebär att stora satsningar på kundservice och olika verktyg som underlättar automatiska köpprocesser. Kundbedömningar och innehåll som kunderna producerar är fortfarande stenfoten i många växande nätbutiker. Detta ska dock kunna administreras och nyttjas bättre än tidigare.

Chicago tackar!

Text: Mikko Rekola, Growth Hacker / Woolman

Läs våra föregående texter om IRCE:

Nyhetsbrev