Kaiko – Mode med en mission

Kaiko Mode med en mission

Berättelsen om Kaiko börjar med grundaren och VD:n Mirjam Sokka och en händelse som skakade världen. Mirjam bar på en dröm om att designa snygga dam- och barnkläder av hög kvalitet, men inte till vilket pris som helst. Katastrofen när textilfabriken Rana Plaza i Dhaka, Bangladesh, kollapsade 2013 och mer än 1 100 människor miste livet påverkade henne djupt. De stora aktörerna inom modeindustrin reagerade med att stänga ner sin produktion i Bangladesh, och Mirjam undrade hur det skulle gå för textilarbetarna när jobben försvann. 

Mirjam hade hittat sin mission – att verka för ett socialt ansvarstagande mode och jämlikhet inom modebranschen. Idag anställer Kaiko ekonomiskt missgynnade personer, särskilt i utvecklingsländer, och hjälper dem att skapa sig en bättre framtid. Företaget skänker också 7% av sin vinst varje år till Kvinnobanken, ett nätverk av givare som vill skapa en mer rättvis och hållbar värld och bidra till att kvinnor och barn får utbildning. 

E-handelsteamet tar hjälp av Woolman för att utvecklas snabbare

Kaikos team ville lära sig att förstå sin e-handelsdata bättre och valde därför att starta ett samarbete med Woolman. Woolman har ett dedikerat team med erfarna e-handlare som besitter djupgående insikter om internationell e-handel och behärskar de olika sociala plattformarna. Kaikos advisory board bjöd in Woolmans growth hacker Mikko Rekola för att hjälpa teamet att sätta upp affärsmål för e-handeln och tipsa dem om taktik och genomförande.  

”Woolman verkar alltid ha ett relevant case att referera till när vi diskuterar en idé eller app. Vi sparar tid, pengar och mycket vånda genom vårt nära samarbete med Woolman.”
Suvi Pakkala, Marketing & e-commerce manager


Kaikos och Woolmans team träffas två gånger i månaden för att dyka ner i datamassorna, analysera resultaten och planera nya experiment för de kommande veckorna. Båda teamen utvecklas när de lär sig tillsammans. En viktig del av samarbetet är att testa olika taktiker för kundanskaffning, men något som kanske är ännu viktigare är att skapa processer för att behålla kundernas engagemang i varumärket. 

”Samarbetet mellan Woolman och Kaiko har varit en spännande tillväxtresa för båda företagen. Först såg vi till att Kaiko utnyttjade alla möjligheter för D2C-handlare i Shopify. Sedan har vi hjälpt dem att maximera kundanskaffningen i flera olika kanaler. Kaiko har en väldigt hängiven kundbas och vi såg att de skulle kunna utnyttja produktrecensioner och user generated content på sin sajt. Vi hjälpte dem igång med Yotpo, som har blivit en central app i webbshoppen.”

Mikko Rekola, Lead growth hacker, Woolman 

Feedback och kundrecensioner driver tillväxt och utveckling

Kaiko har hängivna kunder som sympatiserar starkt med företagets mission. En viktig del av missionen är transparens i hela verksamhetskedjan, från produktion till kundupplevelse. 

Kaiko ville ha en enkel och effektiv lösning för att skapa engagemang hos kunderna och det var därför som Woolman tipsade om Yotpo. Yotpos Review and Ratings-funktion implementerades i webbshoppen för att hjälpa kunderna att fatta köpbeslut. Recensioner och omdömen gör att de får mer information om produkterna och kan se vad andra användare tycker. Dessutom är funktionen helt automatiserad så att varje recension länkas till rätt produkt utan några manuella åtgärder. Recensionerna har bland annat gjort det lättare för kunderna att välja rätt storlek, vilket har minskat returerna. Kaikos team är snabba att redigera produktinformationen när de får signaler om att den kan förbättras. Recensionerna används också för att skapa innehåll till annonser, nyhetsbrev och sociala medier.

”Yotpos funktion för recensioner och betyg är helt central för att driva engagemang. Sju dagar efter köpet skickar vi en begäran om feedback, och det är superenkelt att länka recensionerna och betygen till produkterna. Användarnas autentiska innehåll är värt så mycket mer än det vi själva tar fram. Och det är väldigt roligt att dela det med vårt team. Det visar ju vad våra gemensamma insatser leder till.”

Suvi Pakkala, Marketing & e-commerce manager

Sedan Kaiko började använda Yotpo har de samlat in över 9 000 recensioner. Engagemanget sedan starten ligger på 27% och snittbetyget på hela 4,69 stjärnor. 

Kundernas bilder blir social proof i webbshoppen

Kaikos kunder älskar att ge feedback. De har alltid varit aktiva på sociala medier och taggat företaget i sina inlägg. Men innehållet har varit spritt över många olika kanaler och därför har det varit svårt att utnyttja det på ett bra sätt.

Under våren 2021 lade Kaiko till Yotpo Visual UGC i webbshoppen. Nu kan kunderna se autentiska bilder på människor med olika storlekar och skiftande kroppsform, vilket är otroligt värdefullt. User generated content (UGC) är unikt genom att det är realistiskt och äkta. Autentiska bilder skapar en känsla av samhörighet mellan varumärket och kunden. Kaiko har skapat ett bildgalleri, Kaiko Looks, där de visar användarnas egna bilder.

”Kaiko Looks är ett fantastiskt sätt att låta folk se våra produkter i nya miljöer och på kunder istället för modeller innan de handlar. Det är en enastående möjlighet att skapa snyggt innehåll tillsammans med kunderna.”
Suvi Pakkala, Marketing & e-commerce manager

Funktionen för att be om tillstånd att använda kundernas innehåll är enkel och samlad på ett ställe. Så fort bilderna har taggats på Instagram kan de enkelt länkas till de aktuella produkterna. På så sätt kan man läsa recensioner, kolla betyg och se bilder av produkterna på andra kunder. Bra produkter i kombination med sociala bevis hjälper kunderna att fatta köpbeslut de blir nöjda med.

Lojalitetsprogram är nästa steg

Ett varumärke som vill växa behöver såklart skaffa nya kunder, men samtidigt är det viktigt att vårda sig om kunderna man redan har. Kaikos affärsmodell består i att lansera nya kollektioner varannan månad, och där kan ett lojalitetsprogram ge stort mervärde. Varje kollektionssläpp är en chans att rikta sig till nya kunder genom annonsering, något som Kaiko fortsätter att göra tillsammans med Woolman. Det är också ett perfekt tillfälle att höra av sig till befintliga kunder genom det lojalitetsprogram som man kommer att skapa i Yotpo. 

”Vi vill hålla nära kontakt med kunderna på många olika plan och ha en låg tröskel för feedback, dialog och engagemang. Med hjälp av co-creation och lojalitetslösningar kan vi fortsätta att utveckla detta. Även om det inte går att mäta värdet i pengar, upplever vi att vår egen marknadsföring och det användargenererade innehållet är en kostnadseffektiv kombination som ger verkligt värde för vår community.”

Suvi Pakkala, Marketing & e-commerce manager