Woolman SE

Klädmärke får tillräckligt med utrymme – Kaiko uppdaterade utformningen av sin webbutik

Klädmärke får tillräckligt med utrymme – Kaiko uppdaterade utformningen av sin webbutik

– Vårt nya uppdaterade webbutikstema möjliggör massor, konstaterar Kaikos grundare Mirjam Sokka.

Kaiko Clothing är specialiserat på barn- och damkläder. Kläderna är etiskt och ekologiskt tillverkade och en del av företagets inkomster går till välgörenhet. Nya fräscha Kaiko Clothing öppnades hösten 2018.

Målsättning: Mer kommersiella, märkes-enliga och tydliga webbsidor

När Kaiko fick sin början var kollektionerna små och kombinationen av Shopify-webbutik och Squarespace, som Kaiko själv byggt upp, räckte till. Den första webbutikens tema fungerade bra till en viss punkt.

– När produktionsmängderna och kollektionernas storlek ökade beslöt vi att det var dags att uppdatera webbutiken – göra den mer kommersiell.

För att den uppdaterade butiken skulle ha alla de egenskaper Kaiko ville, behövde de ta med experter i projektet. Man ville göra webbsidorna mer kommersiella, märkes-enliga och tydliga. Vid uppdateringen samlades all information under en webbadress.

– Vi ville ha en expert med i arbetet, en som skapar webbutiker dagligen och som kan föreslå rätta lösningar för oss. Vi beslöt oss för Woolman, berättar Sokka.

Kaiko ville ha butiken klar för att möjliggöra tillväxt: man började sälja kläder och accessoarer för kvinnor vid sidan av barnkläderna. Hösten 2018 fick herrarna en liten kollektion till Fars Dag's ära.

Tydlig stil med egen twist

Kaiko var från början ett skolprojekt som fick luft under vingarna. Sokka studerade internationell företagsekonomi. I studierna ingick projektarbete.

– Jag gjorde två projekt, ett för Weecos och ett där jag testade marknaden för Kaiko.

Projektets slutpunkt var en liten men tydligt urskiljbar mässavdelning på en barnmässa.

– Produkterna gick åt som smör i solsken. Kaiko blev inte bara ett projekt, skrattar Sokka och berättar att hon fortfarande inte är klar med studierna – Kaiko drog henne med sig.

Kaiko särskiljer sig genom brutna färger och en tydlig stil.

– Ända sedan den första kollektionen har tanken varit att stilen ska vara enkel med någon egen twist. Det kan vara ett läckert mönster eller en detalj på plagget som syns tydligt, beskriver Sokka.  

"Fashion with a mission" leder Kaiko vidare

Utöver att Kaiko har en egen stil gör företaget också gott genom sitt samarbete med Naisten Pankki. Företaget donerar 7 procent av vinsten på de sålda produkterna till utbildning av kvinnor och barn i Nepal. Ursprunget till tanken är Sokkas önskan att kombinera mode och välgörenhet.

– Jag upplevde modebranschen som ytlig och ville göra min andel även inom välgörenhet - kombinera de två världarna.

I Finland har under de senaste åren uppstått tiotals växande barnklädesmärken. Kunderna är inte bara intresserade av stil utan också av material, ekologi, tillverkningsland och etik.

När Kaiko startade hade andra redan gjort ett bra arbete och barnklädesmarknaden var i uppsving.

– Det fanns redan en kundkrets som också passade oss. Vi kom med en ny aspekt, ett u-landsprojekt och värderingar som kunderna säkert upplever betydelsefulla.  

Marknadsföring med eftertanke

Efter uppdateringen har man på Kaiko märkt att köpen görs i jämnare takt. Sokka kan inte säga om den förbättrade konverteringen beror på den uppdaterade butiken eller på den betalda marknadsföring man gjort på sociala medier.

Innan samarbetet med Woolman gjorde Kaiko enligt egna ord Facebook- och Instagram-reklamer liksom i blindo. Sporadiska Facebook-inlägg "boostades" med några tiotal euro.

När webbutiken uppdaterades ville Kaiko prova mer genomtänkt reklam. Woolmans growth hacker Mikko Rekola hjälpte Kaiko komma igång med betald reklam. Först provade man reklamer med mycket liten dagsbudget och sedan ökades budgeten när den rätta publiken hittats.

Både marknadsföringen och den nya bättre webbutiken har inneburit en rejäl dos nya kunskaper på kort tid.

– Uppdateringen av webbutiken med Woolman och arbetet med Mikko har varit väldigt intensiva och jag har lärt mig massor om webbhandel på den korta tiden, säger Sokka.

Framför sig har hon nya mål och säkert mer att lära sig.  

– Nästa år gör vi upp klara planer och i slutet av året tar vi de första stegen mot internationalisering, berättar Sokka beslutsamt.

 

Läs också:

Nyhetsbrev