Woolman SE

Limited edition! Är begränsade partier webbhandlarens hemliga vapen?

Limited edition! Är begränsade partier webbhandlarens hemliga vapen?

Den industriella massproduktionen har lett till att det på marknaden finns allt fler produkter som liknar varandra väldigt mycket. Låga kostnader per enhet och glädjen i att producera många produkter billigt har dominerat redan länge. Men nu har situationen ändrats i och med webbutiker som når konsumenterna direkt utan överflödiga mellanhänder. Samtidigt vill konsumenterna allt mer känna att de med sina köp skiljer sig från den grå massan. 

Under de senaste åren har så kallade direct to consumer-webbutiker vänt upp och ner på flera kategorier av konsumentprodukter. Termen används om webbutiker som säljer egna produkter under eget varumärke. Solglasögon, sneakers, cyklar och rakhyvlar kan enkelt beställas direkt från varumärket. Utan överflödiga mellanhänder blir priset dessutom konkurrenskraftigt utan att pruta på kvaliteten.

Dessa företag har också ett nytt sätt att producera sina produkter. Kunde man till exempel förvänta sig att ett stort klädföretag bestämmer nästa månads design på tröjor enligt en röstning på Instagram? Och tänk dig att ett varumärke som säljer solglasögon erbjuder ett begränsat parti solglasögon som är designade enligt den allra galnaste kundresponsen?

Kunden har makten och du Brutus talar med dem

De som passionerat följer med sneakermarknaden har redan länge sett hur Nike, Adidas och Puma producerar begränsade partier av mer speciella produkter. De samarbetar med kändisar eller tar fram nya partier av gamla retromodeller som inte funnits i butikerna på många år. Slutresultatet är ett begränsat parti som säljs i den egna webbutiken och hos noggrant utvalda återförsäljare.

Samma ideologi har överförts även till andra produktkategorier. Och takten tycks bara öka. Vad får då ett varumärke att producera begränsade partier och sälja dem i huvudsak via den egna webbutiken?

1. Skaffa lojala kunder

En gammal visdom säger att en lojal kund är den bästa kunden. Och det gäller framför allt i en värld av webbhandel och överflöd. Får du kunden att bli lojal och köpa av dig även i fortsättningen har du uppnått en optimal situation som webbhandlare.

Att skaffa nya kunder är dyrt, så en stamkund som köper regelbundet är en riktig guldklimp med långvarigt värde. Men en del kunder behöver bli övertalade först. Varför skulle jag köpa av dig? Varför direkt från din webbutik? En hett efterlängtad specialprodukt kan vara svaret på dessa frågor.

2. Stärk föreställningarna

Med begränsade partier kan man djärvare pröva gränserna för kundernas föreställningar om varumärket. De vildaste idéerna kanske kan testas i fråga om produktens formgivning. Idéer som tidigare inte varit värda den ekonomiska risken, men där produktion och försäljning av ett litet parti kan hjälpa företaget att till exempel förmedla just djärvhet. Det här skapar ett helt annorlunda minnesspår hos kunderna än intetsägande vanliga produkter: Produktorienteringens tid är förbi.

3. Testa med kunden

Allt fler varumärken som säljer direkt åt kunderna via en webbutik testar frimodigt sina kunders reaktioner på olika koncept. De ber om kundernas åsikter och tankar om speciella produktversioner. Efter en kort väntan säljer webbutiken ett begränsat parti av den produkt som väckt mest intresse.

Kunden känner att hen är viktig och kan påverka sitt kära varumärke i praktiken. Det här är inkluderande affärsverksamhet när den är som bäst.

4. Datainsamling

Många varumärkeshus har medgett att ett distributionsnät grundat på återförsäljare gör det svårt att känna konsumenterna. Kännedomen består mest av antaganden och det är svårt att ha en verklig dialog med kunden. Att lansera ett begränsat parti av en produkt i den egna webbutiken kan vara den lilla handräckning till kunden man saknat.

När man får kunden att första gången köpa från den egna webbutiken kan dialogen börja. Efter det kan man utnyttja webbutikens kunddata i stället för andrahandsinformation. Man kan också följa med hurudana kunder som är intresserade av olika begränsade produktpartier.

5. En positiv trafiktopp

Försäljningen av små partier kan när den är välplanerad bli en riktig vitaminspruta för webbutiken. Som stöd för kampanjen kan man bygga upp en berättelse och virtuella happenings. När man får den potentiella kundmassan att besöka den egna butiken blir slutresultatet för försäljningen positivt. Tillsammans med det begränsade partiet av en specialprodukt kan man till exempel erbjuda en annan produkt med liten rabatt och öka kampanjens verkan på försäljningen.

6. Mod att prova varumärkets gränser

Förut var koncepten koncept och kommersiella produkter kommersiella produkter. Att blanda ihop dessa två var något oerhört! 

Men världen har förändrats. I dag tar allt fler varumärken ställning med sina produkter. Ett varumärke kan tala för miljön, politik eller en enskild person. Sådana ställningstaganden passar bra med begränsade partier.

 

Har du redan provat att utnyttja limited-edition-produkter som en del av kampanjer och för att utveckla din butik? Kanske det är dags nu!

Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman

Läs också: