Woolman SE

Lunettes webbutik övertygar kunden med sitt innehåll

Lunettes webbutik övertygar kunden med sitt innehåll

Bakom Lunette står Lune Group, som grundades 2005. År 2017 sålde Lunette menskoppar och tillbehör världen över via åtta Shopify-webbutiker.

Allt började när Lunettes grundare och VD Heli Kurjanen i början av 2000-talet provade en menskopp första gången. Hon gillade den inte och beslöt sig för att göra en egen bättre modell.

Åtta likadana webbutiker

Lunette har använt olika webbutikslösningar genom åren. Shopify lockade på grund av nöjda användare i den närmaste kretsen och på grund av de mångsidiga möjligheterna att kombinera webbutiken och det rika informationsinnehållet till en fungerande helhet. Tidigare har Lunettes webbutik och informationen funnits på olika webbplatser.

Lunette har ett dotterbolag i Förenta staterna, och det hade redan tidigare använt Shopify i sin webbutik. Dotterbolagets rekommendationer och en närmare titt på Shopify fick Kurjanen att byta webbutik. Det var viktigt att få butiken att fungera på flera olika marknadsområden.

Det avgörande var ändå att allt innehåll som är så viktigt för Lunette kunde presenteras snyggt och praktiskt på samma sajt som webbutiken.

– Det allra enklaste ur vår synvinkel har varit att vi kan kombinera information och köpande, säger Heli Kurjanen.

Lunette har åtta Shopify-webbutiker, var och en för sitt eget marknadsområde. Butikerna öppnades våren 2017.

Med åtta olika butiker får man med riktad rapportering exaktare information om försäljning och trender från varje specifikt marknadsområde. Rätt språk, valuta, fraktalternativ och egna lager för områden längre bort underlättar webbutiksvardagen också ur kundens synvinkel.

– Det är bra för oss att få rapporter från varje butik separat. Vi behöver inte gissa vad som pågår på den tyskspråkiga marknaden. Det fungerar bra, förvånansvärt bra, säger Heli Kurjanen.

Innehållet lockar kunden, en snabb rutt till kassan avgör köpet

Det har alltid varit viktigt för Lunette att finnas tillgänglig på nätet. I samband med webbutiken finns naturligtvis bra information om menskoppen och kundernas erfarenheter. Dessutom finns där informationspaket om sådant som har med huvudprodukten att göra: menstruation, kvinnlig anatomi, puberteten och klimakteriet.

Efter att Shopify-butikerna öppnade har Lunette sett ökad försäljning på alla marknadsområden. Besökarantalet har vuxit.

– Vi har besökare som stannar längre på sidorna och läser mer. Informationen är mer lättillgänglig än förr.

Lunettes webbutiker säljer både åt konsumenter och åt återförsäljare. Butikerna har färre än 20 olika produkter till salu. Kurjanen har nu satt upp målet att synas bättre i sökmotorerna och göra olika A/B-test i webbutiken.

– Även om huvudvikten ligger på att sälja åt företagskunder vill vi utveckla vår webbutik så att personkunder i den kan köpa produkter som inte finns hos alla återförsäljare, förklarar Kurjanen.

Fem plus i Shopify-webbutiken enligt Heli Kurjanen:

  1. Shopify är lätt att använda

  2. Bra rapportmallar till stöd för försäljning och marknadsföring

  3. Shopify uppdateras ofta och blir ännu bättre

  4. Försäljningen har ökat: Köpandet går nu lättare och snabbare

  5. Besökarna stannar längre på sidorna

Shopify Plus-kunder får svar snabbt

Heli Kurjanen hade hunnit prata med Shopify och diskutera med en svensk och en dansk samarbetspartner. Men så hörde hon om en finsk samarbetspartner, Woolman.

–  Vi träffades, gick igenom projektet och var genast på samma våglängd.

– Woolman har varit enkel att samarbeta med. Vi fick genast en tydlig projektbeskrivning med alla steg utsatta. Jag var nöjd med hur projektet sköttes och allt gick bra.

Tidtabellen var tajt, men med gott samarbete fick vi butikerna klara och öppnade. Efter några månaders erfarenhet kan Heli Kurjanen gärna rekommendera Shopify.

– Den har varit lätt att använda och vi har inte haft några tekniska problem. En gång hade vi ett problem men eftersom vi är en Shopify Plus-kund fick vi svar på vår fråga direkt. Det gick verkligen smidigt.

– Trots att företaget är utländskt och globalt fungerar kundservicen bra. Vi behövde inte vänta på att amerikanerna skulle vakna, säger Heli med ett leende. 

Nyhetsbrev