Woolman SE

Maskulin skönhet och livsstil – En välsmord helhet sätter fart på Dick Johnsons tillväxt

Maskulin skönhet och livsstil – En välsmord helhet sätter fart på Dick Johnsons tillväxt

Dick Johnson vill erbjuda män – killar och karlar – en lifestyle-helhet. Berättelsen började med en pomada år 2014.

– Dick Johnson grundades för att få en bra pomada till den finska marknaden. Vid samma tid började skäggboomen, vilket ledde till mer försäljning, berättar Dick Johnsons VD och grundare Leevi Kangas. 

Affärsverksamheten ökade kring frisörsalonger, webbutiker och import. Den popläraste produkten har redan en tid varit ett pungvax som tillverkas i Finland. 

Till slut var det dags att uppdatera de grundläggande faktorerna. För att kunna växa måste företaget koncentrera lagerhantering och andra funktioner till samma plats. Vad som gjorde det möjligt för Dick Johnson var Shopify med olika appar. 

Mer än 30 000 pungvaxburkar senare

Dick Johnson hade använt Shopify i liten skala redan tidigare. Man hade sålt pungvax internationellt via en webbutik.

– Pungvaxet har varit en produkt som går hem var som helst. Det tycks upplevas lika roligt överallt, beskriver Kangas företagets favoritprodukt. 

Dick Johnsons gäng blev slutgiltigt övertygade när Hyvinvoinnin Tavaratalo uppdaterade sin webbutik till Shopify. Hyvinvoinnin.fi-webbutiken har ett sortiment på flera tusen produkter. 

– Vi hörde om Woolman via Hyvinvoinnin-webbutiken. Vi insåg att vi via Shopify kan hantera en betydligt större helhet, berättar Kangas.

Egenskaper som stöder affärsverksamheten i samma helhet

Arbetsfördelningen i webbutiksprojektet var klar. Dick Johnsons gäng skötte webbutikens grundinställningar. Woolman fixade koden och installerade apparna som behövdes för affärsverksamheten. 

– Vårt mål var att öppna den nya webbutiken inom fyra veckor. Ett stort tack till Woolman för att det verkligen lyckades. 

Den nya dickjohnson.fi och den svenska webbutiken öppnades våren 2018. 

Det var viktigt att alla system som stöder Dick Johnsons affärsverksamhet samt tilläggsdelarna blev en del av Shopify. 

Ett stöd i helheten blev ett lagerhanterings- och plockningsprogram. Med hjälp av programmet kan Dick Johnsons frisörsalonger, den nya fysiska butiken och webbutikerna skötas via samma app. 

– Marknadsföringsarbetet görs i Shopify och logistiken sköts med hjälp av appen. Saldot hålls under kontroll i flera webbutiker, berättar Kangas.

Multikanalhandel och automation

Det här årets mål för Dick Johnson är att få de grundläggande sakerna i skick. Samtidigt som multikanalhandeln korrigerades till fulländning, finslipades marknadsföringen.

I den föregående webbutikslösningen fanns inte möjlighet till automation av e-postmarknadsföringen. Nu har Mailchimp kombinerats med Shopify, så produktinformationen går smidigt från butiken till nyhetsbrevet. Även försäljningskanalen på Facebook fungerar automatiskt. 

– Dessa egenskaper är väldigt viktiga för oss eftersom vi säljer mycket just via nyhetsbrev och Facebook. Och försäljningen beror egentligen på att Shopify är så väl integrerad i de här systemen, konstaterar Kangas. 

Automationen som möjliggörs av att ha funktionerna på samma ställe frigör arbetskraft. Det blir tid över att koncentrera sig på affärerna och den vägen på tillväxt. 

– Det är full fart och ivern är stor! Tillväxten har varit snabb. Vi försöker öka Dick Johnsons produktkategorier. Kosmetika är vår huvudkategori nu, men vi har också börjat sälja kläder. 

 

Läs också:

Nyhetsbrev