Woolman SE

Med styrkan hos över en miljon vikingar: Grimfrost kallar samman likasinnade

Med styrkan hos över en miljon vikingar: Grimfrost kallar samman likasinnade

Grimfrost är en svensk vikingawebbutik. Vikingakulturen har alltid intresserat människor, men under de senaste åren har den stigit ytterligare i popularitet. Men Grimfrosts berättelse och grundarnas respekt för vikingahistorien började långt tidigare.

Grimfrosts mål var att ta vikingarna till nutiden och samtidigt respektera Nordens rika och mångskiftande förflutna. Tanken är att historien lever vidare i oss, vikingarnas ättlingar. Grimfrost litar på gamla nedärvda kunskaper och stilar vid tillverkningen av sina produkter.

– Vikingatidens passion, mod och starka lojalitet inspirerar oss. Det var en tid när ett handslag betydde mer än bara en bindande överenskommelse. Individualitet uppskattades och kvinnor respekterades på ett sätt som många länder kunde lära sig av i dag, sammanfattar Ismo Arvenhav, en av Grimfrosts grundare.

För att svara på den ständigt växande vikingavurmen valde Grimfrost Shopify Plus till plattform för sin webbutik. Den nya Grimfrost-webbutiken öppnades våren 2017.

"Viking at heart", viking i själ och hjärta

Webbutikens produkter kan indelas i två kategorier: imitationer av traditionella föremål och kläder samt moderna produkter i vikingaanda.

Den nyaste produktgruppen är Grimfrosts egen kollektion med gymkläder. Kollektionens galjonsfigurer är kända idrottare, som Johnny Hansson från Världens starkaste man-tävlingen och crossfit-atleten Björk Odinsdottir. Antingen kunden gillar den ena eller båda stilarna är Grimfrosts grundtanke att produkterna tar personen närmare sitt eget arv och den alltid så intressanta vikingahistorien.

För tillfället skickas en stor del av webbutikens produkter till Förenta staterna och Kanada.

– Många gillar utseendet på våra produkter. Vikingakulturen som ligger bakom dem ökar också deras popularitet. Varje produkt har en historia som ger den en större betydelse, förklarar Arvenhav. 

SHOP BY STYLE! ÄR DU EN MODERN VIKING ELLER GILLAR DU EN MER HISTORISK STIL?

En stabil bro mellan det förgångna och nuet

Grimfrost föddes inte i Vikings-teveseriens kölvatten. Grundarna har hållit på med vikingaprodukter sedan 90-talet. Kunderna är museer, band samt tv- och filmindustrin. I de tre grundarna kombineras förmågan att ta vikingarna till vår tid: genom handarbete, berättelser och marknadsföring. Strävan är att bygga en bro mellan det förgångna och nuet.

Grimfrosts tidigare webbutik hann inte fylla två år ens, förrän trycket växte sig så stort att den inte kunde svara på det. Webbutiken förnyades med hjälp av Woolman. Den nya webbutiken öppnades våren 2017.

– Shopify Plus har möjliggjort Grimfrosts tillväxt bättre än de tidigare lösningarna, säger Arvenhav. 

GRIMFROSTS VIDEOR OCH BILDER ÄR IMPONERANDE OCH TROGNA STILEN. SKÄRMDUMP FRÅN EN GRIMFROST-VIDEO.

En trogen följarskara och tro på framtiden hjälpte vid beslutsfattandet. Lösningen till Grimfrosts tillväxt blev Shopify Plus. Shopify Plus är en helhet som skräddarsys precis enligt handlarens affärsverksamhet.

Samtidigt fick man ordning på Grimfrosts grundläggande processer och särskilt då lagerhantering, plockning och logistik. Till stöd för dessa funktioner valdes Shiphero. Shiphero gör att man kan styra plockning och skickande med en effektiv pekplatta. Shiphero innehåller dessutom lagerhanteringens centrala funktioner och inköpsfunktioner. Tilläggsprogrammet kan lätt integreras i Shopify-webbutiken. Woolman stödde Grimfrost vid ibruktagandet av programmet i deras lager.

– Kombinationen av Shopify Plus och Shiphero gör webbutiksrutinerna snabbare och lättare. Shiphero i sig har däremot krävt arbete och fungerar inte riktigt perfekt än. Den är ändå den bästa lösningen för oss. 

– Woolman har varit en hängiven och kompetent partner, med tydlig passion för sin bransch. 

Som stöd för sin internationella webbhandel använder Grimfrost också kundservicesystemet Live Agent samt Mailchimp, ett välkänt namn inom e-postmarknadsföring. Båda systemen fungerar bra ihop med Shopify.

En miljon följare och rum att växa ytterligare

Bakom framgången står en ständigt växande och aktiv skara fans. I oktober 2018 översteg Grimfrosts följarantal på Facebook en miljon.

Instagram har Grimfrost mer än 90 000 följare och deras Youtube-kanal prenumereras av 13 000 fans. Bland Grimfrosts bilder och videor på sociala medier kan Vikings-seriens fans också hitta många bekanta ansikten, till exempel Peter Franzéns och Clive Standens.

– Gemenskapen är Grimfrosts själ. Vi är inte bara en webbutik, vi är en livsstil, säger Arvenhav.

Den stora följarskaran kan antagligen förklaras med öppenheten och innehållets kvalitet. Grimfrost gömmer sig inte bakom sitt varumärke. Aktörerna berättar själva öppet om Grimfrost och sin vardag. Fansen får också vara med i Grimfrosts kanaler på sociala medier och i webbutiken och på det sättet sprida vikingaandan runt världen.

Grimfrost kan lita på Shopify Plus-webbutikslösningen. När nästa stora steg ska tas ger plattformen fortfarande rum för tillväxt. Samarbetet med Woolman fortsätter i form av utvecklingsidéer och utvecklingsarbete. Grimfrost har som mål att expandera på flera fronter i framtiden. Hur och vart? Det återstår att se. 

Nyhetsbrev