Woolman SE

Passion för fotografier och trycksaker – Poppy Posters satsar på kvalitet

Passion för fotografier och trycksaker – Poppy Posters satsar på kvalitet

Beslutet att ge fotografier i lagret nytt liv ledde till att Poppy Posters grundades. Poppy Posters säljer affischer och ramar via en webbutik. Passionen för kvalitativa fotografier och trycksaker samt ett uppehåll med tidningen Intermission fick John Scarisbrick och Patrik Sehlstedt att starta webbutiksbusiness.

Poppy Posters lanserade sin första webbutik våren 2019.

Arkiverade bilder fick nytt liv

Scarisbrick och Sehlstedt äger Intermission, som fokuserar på lifestyle och mode. De har jobbat tillsammans ungefär nio år redan med olika projekt. Scarisbrick och Sehlstedt är fotografer båda två samt chefredaktörer för tidningen Intermission. Arbetet med papperstidningen har dock medfört utmaningar.

Nuförtiden är det väldigt svårt att leva på en tryckt tidning, berättar Scarisbrisck. 

Hösten 2017 beslutade Scarisbrick och Sehlstedt att ha ett litet uppehåll med tidningen. Under pausen föddes idén att grunda Poppy Posters. Sehlstedt ringde Scarisbrick en dag och berättade att han har en lite galen idé som de kunde förverkliga.

Patrik ringde och föreslog att vi kunde göra affischer av fotografierna i vårt arkiv och skapa en sidobusiness av det. Om ett tag kunde vi återuppta tidningen, kommer Scarisbrick ihåg. 

I arkivet hade vi många bilder som vi kunde ge nytt liv. Annars hade de blivit kvar i arkivet utan användningsändamål, berättar Sehlstedt.

Fastän liknande företag redan fanns trodde Scarisbrick att de hade något som inte andra hade – kvalitet och unicitet. Jobbet med tidningen hade lärt båda mycket om fotografier, trycksaker och layout, vilket kom väl till pass vid affischtillverkningen. Efter cirka fem månaders diskuterande och funderande anslöt sig Sehlstedts bror och trion grundade Poppy Posters.

Webbutikens första steg

Alldeles i början såldes affischer till familj och vänner – vem som nu råkade gilla dem. Scarisbrick visade upp och sålde affischerna på olika ställen. Många häpnade över affischernas kvalitet och funderade om de är äkta fotografier, affischer eller utskrivna bilder.

Vi tycker så mycket om våra bilder och vill att affischerna ska påminna om originalbilden, beskriver Scarisbrick deras verksamhet.

Den befintliga webbutiken är den första webbutiken som Poppy Posters lanserat. Poppy Posters planerade tidigare en webbutik på en annan plattform än Shopify. Projektet pågick några månader, men blev aldrig klart.

Det var inget på själva plattformen, men Poppy Posters ville jobba med erfarna webapplikationsutvecklare. Scarisbrick kände till någon som var nöjd med Shopify och rekommenderade den. Folket bakom Poppy Posters beslutade att utreda saken och rekommenderas kontakta Woolman.

Vi träffade flera byråer men slutligen valde vi Woolman, eftersom vi fick ingående svar på våra frågor. Att jobba med Teemu har varit fantastiskt, konstaterar Sehlstedt.

Framöver fokus på marknadsföring och kundanskaffning

Nu säljs drygt hundra olika affischer i webbutiken Poppy Posters och ett dussin olika ramar. Fastän man i början hade enbart fotografier har man nu även illustrationer bland affischerna. Sehlstedt berättar att de strävar efter att alla ska hitta något i Poppy Posters sortiment oavsett vad man söker.

Sehlstedt tror och hoppas att Poppy Posters ska klara sig bra i framtiden. Härnäst fokuserar Poppy Posters på marknadsföring och kundanskaffning.

Det är mycket viktigt att fokusera på marknadsföring och kundanskaffning, eftersom ingen av misstag hittar vår webbutik, säger Sehlstedt.

Läs mer:

Nyhetsbrev