Woolman SE

Planera, inspireras och tolka! Så här använder framgångsrika webbhandlare sin tid

Planera, inspireras och tolka! Så här använder framgångsrika webbhandlare sin tid

Vardagliga frågor börjar ofta med vad, varför och hur. För att även i fortsättningen få bra svar på de här frågorna samlade jag ihop mina erfarenheter av framgångsrika webbhandlares rutiner.

Gör upp en handlingsplan, men bevara reaktionsförmågan

Olika webbhandlare har ofta likadana målsättningar. Alla vill sälja och många vill ha tillväxt. Framgångsrika webbhandlare har en klar handlingsplan. Planen sträcker sig över en period på flera veckor. Men handlarna är ändå smidiga och redo att snabbt justera planen vid behov.

Jag rekommenderar därför att du gör upp en handlingsplan! Gör upp planen för ett halvt år framåt, med ett eget tema för varje vecka. När ett tema slutar börjar ett annat. Med planen ser du till att det hela tiden händer något i webbutiken.

90 dagars utvecklingscykel

Beakta också i planen hur du kan utveckla webbutiken som större helhet. Det är bra om planerna leder hela butiken framåt och inte bara koncentrerar sig på enskilda kampanjer. Jag rekommenderar en tidscykel på 90 dagar. En tillräckligt lång tid gör att du kan granska ett stort utvecklingsmål. Målet kan innehålla flera åtgärder som leder mot huvudmålet.

GÖR UPP PLANEN FÖR ETT HALVT ÅR FRAMÅT, MED ETT EGET TEMA FÖR VARJE VECKA.

Ett större mål kan vara till exempel att förbättra webbutikens konverteringsgrad. För det målet krävs en längre tidsperiod. Då kan man bättre se om ens åtgärder verkligen varit till nytta.  Utvecklandet av en webbutik kräver planering, utredning, diksussioner, genomförande och att man inkluderar utvecklingen i de dagliga rutinerna, det vill säga lärande och tillämpande.

Ständig lust att lära sig nya saker

Jag har märkt att webbhandlare som når tillväxt snabbare än andra har en gemensam inställning till underhållet av webbutiken. De vill lära sig nya saker och har en positiv attityd.

De vågar ha visioner och berätta om sina mål, men de ber också modigt om hjälp och frågar hur en åtgärd borde genomföras. De vågar prova nya saker. De förstår att webbhandel innebär ständigt testande och vågar därför också misslyckas. Misslyckandet slår inte ner modet på dem utan de testar och provar på nytt när ett test är över. De ser inte allt i svartvitt utan som en kolmbination av många faktorer.

Reservera tid för inspiration

Webbhandlare har ofta ont om tid och det finns värdefull information i överflöd att ta till sig – det skulle ju vara bra att lära sig något nytt hela tiden. Jag ger rådet att redan i början av webbhandlarkarriären ta sig tid att utveckla sig själv. Ordna med en miljö och ett kontaktnät som hjälper dig att få inspiration.

Framgångsrika webbhandlare tolkar siffror och spenderar koncentrerad tid i webbutiken. Det är bra att dagligen testa hur webbutiken fungerar. Använd butiken på din telefon och klicka på olika sektioner: bläddra i innehållssidorna, lägg produkter i varukorgen, testa hur varukorgen fungerar, se till att betalningskedjan fungerar…

Webbhandlare som vill utvecklas vill veta vad de kunde göra bättre och därför är ständig feedback från publiken eller de data analytiken ger väldigt viktiga. Ju mer du är närvarande för dina kunder i din butik, desto mer får du värdefull feedback om hur du kan utveckla butiken.

Titta inte bara på siffrorna, tolka dem 

De finns en massa olika analysappar för utvecklande av webbutiker. Framgångsrika webbhandlare utnyttjar sådana appar till fullo dagligen eller varje vecka. Mer om att tolka webbutikssiffror finns i den här artikeln.

Men det är ingen idé att titta på och följa med data om du inte tar dig tid att tolka den i förhållande till dina målsättningar. Fundera på egenhand eller tillsammans på din webbutiks viktigaste mätare.

analytics

Shopifys egen dashboard är ett bra verktyg. Det ger dig med ett snabbt ögonkast en bild av dagens, veckans, månadens eller kvartalets trend. 

Webbutiksanalytiken ger svar, men siffrorna måste kunna tolkas rätt och det lönar sig att granska dem ur olika tidsperspektiv. Beroende på din fråga behöver du granska och söka svar i rätt tidsperiod.

Repetition! Vad gör framgångsrika webbhandlare?

  • Gör upp en målsättningsplan: Sträva mot målet, testa, våga misslyckas, prova igen
  • Kontrollera tidvis budgeten för dina reklamkampanjer och våga avsluta ineffektiva kampanjer
  • Reservera tid för att inspireras, lära dig och bilda nätverk
  • Analysera och tolka din butiks siffror

Pinja Kuitunen, Customer success manager / Woolman

Läs också:

Nyhetsbrev