Woolman SE

Sälj där dina kunder är! Shopifys säljkanaler mångdubblar dina möjligheter

Sälj där dina kunder är! Shopifys säljkanaler mångdubblar dina möjligheter

Webbutiksinnehavare funderar ofta på kundanskaffning och kundmöten i olika marknadsföringskanaler. Sökmaskiner, sociala medier eller evenemang ger utmärkta möjligheter att nå ut till kunder.

Varför inte sälja i dessa kanaler i stället för att bara marknadsföra i dem?

Via Shopify kan butiksinnehavare öppna otaliga säljkanaler inom några minuter. De kan administreras effektivt via webbutikens administration. Du kan ge dina kunder köpmöjligheter på sociala medier, sälja vid evenemang eller lägga ut din produkt till försäljning på vilken extern sida som helst.

Beställningarna kommer till beställningsadministrationen normalt, vare sig köpet görs i webbutiken, Facebook eller Instagram.

Fysiska butiker och försäljning vid evenemang

Till Shopify kan fås en integrering i OP-Kassa som möjliggör försäljning i fysiska butiker eller vid evenemang. Apparaturen inkluderar allt som behövs från kassaskrin till kortläsare och monteringen tar bara några tiotals minuter.

Efter monteringen kan Shopify-webbutikens sortiment säljas via tabletkassan. Om fysiska butiker inte är aktuella för dig, kan du sälja vid evenemang lika enkelt. Vid evenemangsförsäljning säljer du saldo i webbutiken så du kan glömma överflödiga inventeringar.

Facebook

Facebooks position som marknadsföringskanal och kundanskaffningsmetod är ostridig. Kan du sälja dina produkter på Facebook? Om inte, är det dags för kritisk granskning av din webbutiksplattforms egenskaper.

I Shopify kan du göra en lista på de produkter du vill sälja på din Facebookssida. I fortsättningen kan du göra uppdateringar där du märker valda produkter och styr dina kunder att köpa dessa produkter direkt i din webbutik.

I marknadsföring av varumärken skapas feelisbilder, med den produkt som säljs, skapar antingen omedelbara köp eller minst ett starkt minnesspår hos dem som ser uppdateringen.

I Shopify administreras alla säljkanaler i samma vy.

Instagram

Som nyaste säljkanal publicerade Shopify i våras Instagram. Denna hisnande nyhet möjliggör köpande av produkter i Instagram-uppdateringar på samma sätt som i Facebook. Kunden klickar på köpkorgsikonen i uppdateringen och styrs i mobilen i Instagram-appen till din Shopify-butik för köp.

Då Instagram kopplas till mobilbetalning kan man bygga upp den till en snabb och effektiv säljkanal. Instagram är populär bland unga konsumenter och passar utmärkt för varumärkesbyggande och delning av visuellt innehåll.

så här ser SPEYBROTHERS INSTAGRAM-SÄLJKANAL UT.

 

Buy Button

En av de intressantaste, men hittills mindre känd säljkanal i Shopify är verktyget Buy Button. Med det kan du flytta vilken produkt eller produktgrupp som helst till en extern sida där den kan köpas.

Åtgärden går i en handvändning. Med verktyget kan du välja en produkt eller med editorverktyget kan du redigera köpvyn för att den ska se ut som du vill. Du kopierar html-koden som Shopify skapat och integrerar den i en annan sida.

En utmärkt exempel på nyttjande av Buy Button är vår kund som idkar föreningshandel med sportutrustning. De integrerade en skräddarsydd köpvy på över tio idrottsföreningars webbplatser och via den kan idrottsföreningarnas medlemmar köpa utrustning på föreningens sida direkt. Alla beställningar hamnar i Shopifys administration och inget tilläggsarbete uppstår. Vid behov kan den säljkanalsspecifik försäljningen följas upp och rapporteras till de parter där man har en integrerad Buy Button.

Samarbetar du med bloggare eller diskussionforum? Tänk om du i stället för att dela en länk kunde integrera produkter att köpas på dessa sidor?

Amazon

Amazon kommer till Norden med stormsteg. Shopify har redan en egenskap för Amazon-säljkanalen. Produkter i din Shopify-butik kan flyttas till Amazon för försäljning.

Tyvärr erbjuds egenskapen tills vidare bara för butiker vars valuta är USA-dollar. Vi väntar dock med intresse på om det här börjar fungera också för webbutiker som handlar med euro.

Säljkanaler är en av Shopifys styrkor

Vi får ofta frågor om Shopifys fördelar jämfört med övriga plattformar. Otaliga säljkanaler är absolut en styrka med Shopify.

Du kan via säljkanalerna erbjuda snabbt och behändigt köpande via sociala medier, fysiska butiker eller evenemang och du kan flytta dina produkter till externa sidor. Alla beställningar hamnar i din Shopify-butik, men du når större mängder kunder i de kanaler de föredrar och kan erbjuda möjlighet att köpa en produkt direkt. 

Intresserad av att utöka dina säljkanaler? Kontakta oss!

Text:  Teemu Tolonen / Woolman

 

Läs även:

Nyhetsbrev