Singular Society: Ett revolutionerande retailkoncept på Shopify Plus

Men H&M-gruppens Singular Society såg ett gyllene tillfälle och lyckades gripa det tack vare att de drog nytta av Woolmans e-handelsexpertis.

Att skapa en helt ny medlemsbaserad retailmodell – det är en utmaning som heter duga. Men H&M-gruppens Singular Society såg ett gyllene tillfälle och lyckades gripa det tack vare att de drog nytta av Woolmans e-handelsexpertis.

Som ett Netflix fast för hållbart mode 

När Erik Zetterberg och hans team tittade på andra branscher började de ställa sig en rad frågor: 

”Varför köper vi så mycket grejer som vi inte behöver och som vi inte ens vill ha?”
”Varför är det så dyrt med kvalitet?”
”Hur kan vi erbjuda kunderna högklassiga produkter som är ansvarsfullt tillverkade men samtidigt skapa en sund och långsiktig affär?”

Frågorna ledde till insikter, som ledde till en mission. Och så föddes Singular Society.

Singular Society leds av ett litet team med stor branscherfarenhet som tar fram noggrant utvalda produkter för hemmet och garderoben. Intäkterna kommer inte från traditionella vinstpåslag, utan från medlemskapsavgifter. Medlemmarna köper valfria produkter till självkostnadspris och får dem levererade hem till dörren mot en låg månadsavgift.

”Den traditionella retailmodellen innebär många stora risker med låsta investeringar och ofta dåligt miljötänk. Genom att gå mot en medlemsbaserad modell kunde vi testa en ny affärsmodell där inkomsterna inte längre kommer från vinstmarginalerna, utan från medlemsavgifter, precis som med Netflix.”

– Erik Zetterberg, Creative director och grundare av Singular Society. 

Revolutionerar detaljhandeln

”Världen behöver inte ännu ett varumärke. Den behöver mera mål och mening.”

– Erik Zetterberg

Förmågan att tänka nytt är själva livsnerven för ett framgångsrikt varumärke. Oavsett vad man väljer att kalla det – agilitet, den starkastes överlevnad eller bara vanligt sunt förnuft – är det innovation som driver en e-handel framåt. Den som anpassar sig snabbast får ett viktigt försprång. Och det är precis vad Singular Society har gjort.  

”Vi sneglade på utvecklingen inom andra branscher och märkte till exempel att folk har slutat hyra film. Alla företag som har lyckats revolutionera en bransch har gjort det genom att gå mot en prenumerationsbaserad affärsmodell. Så vi började fundera på om det gick att göra något liknande inom retail. Vi räknade på det och kom fram till att det faktiskt kunde funka. Och då tänkte vi: Om vi vrider på modellen så att intäkterna kommer från medlemsavgifter istället för produkterna vi säljer kan vi skapa ett fantastiskt värde för kunden. Och ur ett affärsperspektiv innebär det att riskerna minskar betydligt.”

 

”Med den här modellen kan vi tackla det stora problemet inom retail, att kvalitetsprodukter genast blir dyra på grund av vinstpåslagen. Vi ville komma runt det. Vi vill att det ska vara billigt med kvalitet, och det tror vi är möjligt med den här modellen.”

 

– Erik Zetterberg, grundare av det första medlemsbaserade retailmärket Singular Society

 

Utmaningen: 

  • Att skapa en helt ny affärsmodell på en e-handelsplattform som egentligen inte är byggd för medlemskapsbaserad försäljning. 
  • Att skapa en prenumerationsbaserad webbshop som kan fungera som en D2C-pivot-webbshop med tredjepartslogistik och flera försäljningskanaler – allt samlat i ett enda användarvänligt system med oändliga skalmöjligheter.
  • Att utveckla en skräddarsydd app för prenumerationshantering.
  • Att skapa en exceptionell kundupplevelse som gör kunderna till lojala fans.

En helt ny medlemsbaserad modell på Shopify Plus

Det är en sak att identifiera en bra affärsmöjlighet. Det är något helt annat att förverkliga ett revolutionerande nytt affärskoncept. Singular Society kontaktade Woolman för att få hjälp att utveckla sin prenumerationsbaserade verksamhet med hjälp av en skräddarsydd Shopify Plus-app.

Woolmans team kombinerade Singular Societys nytänkande vision med sin egen gedigna e-handelsexpertis och byggde världens första medlemsbaserade retailbutik på bara några månader. Eftersom affärsmodellen bygger på en exceptionell kundupplevelse integrerade man personaliserings- och automatiseringsverktyg som exempelvis Klaviyo. Detta kommer att hjälpa Singular Society att utvidga och vårda sin community. 

”Nyhetsbrev av hög kvalitet skickas automatiskt till Singular Societys kunder och öppningsfrekvensen ligger på otroliga 66%, jämfört med branschsnittet på 20%.”

– Mikko Rekola, ansvarig för growth-teamet

Med hjälp från Woolmans growth-team fortsätter Singular Society att växa genom att analysera sina kunddata och skapa innehåll av hög kvalitet. Företaget har nu rätt verktyg och rätt partner för att fortsätta skala upp så fort det är dags att ta nästa steg. 


Redo att testa din nya affärsidé?

 Kontakta oss

Läs fler kundberättelser