Står du inför ett byte av e-handelsplattform? Förbered dig noga och få alla fördelar du kan genom en Shopify onlinebutik

Står du inför ett byte av e-handelsplattform?

Att byta e-handelsplattform behöver inte vara problematiskt eller tidskrävande. Här på Woolman hjälper vi handlare att byta till Shopify från butiker som Magento, WooCommerce, Mycashflow, Drupal och Prestashop. Noggranna förberedelser och analyser av egna behov hjälper dig att lyckas.


Ta dig tid att jämföra e-handelsplattformar och välj en helhetslösning som uppfyller dina behov och stöder din butiks marknadsföring. Se också framåt och se till att den valda plattformen ger utrymme för tillväxt och affärsutveckling i framtiden. 


När det verkliga bytet av butiksplattform börjar bör du åtminstone överväga de problem som nämns i den här artikeln. Noggrann förberedelse gör bytet enklare, men sparar också tid.


Dataöverföring och bilder

En avgörande och ofta ganska mödosam del av att byta e-handelsplattform är att överföra data från den gamla butiken till den nya. Några av följande datatyper överförs normalt: 

  • Produkter och produktgrupper
  • Kunddata och orderhistorik
  • Innehållssidor, bloggar och blogginlägg
  • Presentkort, rabattkoder
  • Recensioner av produkter

Tänk i god tid på all data du vill överföra från din gamla butik. En bra idé är att göra en lista över hur mycket data det finns att överföra. Det bör visa mängder av produkter, produktgrupper och innehållssidor. På så sätt kan du fördela rätt arbetskraftsresurser i god tid.


Du bör vara särskilt försiktig när det gäller produktdata. Gå igenom dem noga för att se till att alla data överförs från den gamla butiken till den nya. Data som inte överförs kan inte nödvändigtvis hämtas när bytet slutligen gjorts.


Om det bara finns en liten mängd data kan ändringsarbetet påbörjas från början. I så fall skapas innehållet manuellt samtidigt som du drar nytta av den nya e-handelsplattformens funktioner.


Om det finns något mer data, måste den överföras i större partier, vanligtvis i CSV-filer. Tyvärr använder olika e-handelsplattformar olika datastrukturer. I så fall är datakonvertering till rätt format, till exempel i Excel, ofta det minsta som krävs. 


Handlarna vill ofta uppdatera butiken visuellt när de byter plattform. Du bör förstå att om den gamla butiken använde små bilder av dålig kvalitet, kommer de inte att se bättre ut på en ny plattform. Sök om möjligt efter en högupplöst version av butikens bilder för den nya butiken.


Tips för produktbilder:


Produktbilder är din webbutiks skyltfönster – Stå ut med dina bilder

Om du vill ha vissa specifika funktioner för din butiks kundanvändargränssnitt kan det vara bra att definiera dem exakt. Ett förnuftigt valt ”off-the-peg”-tema kommer ofta att innehålla de funktioner du vill. Sådana funktioner kan vara att tolka produktdata över flera flikar eller vissa produktvyfilter på en kategorisida.


Har du svårt att välja ett Shopify-tema? Den här artikeln innehåller tips om vad du bör tänka på när du väljer ett tema


Du bör också förstå att även om Shopify är en mycket lättanvänd e-handelsplattform kan användningen och underhållet skilja sig från din gamla och välbekanta plattform. Var beredd på att vissa saker inte fungerar med exakt samma logik som tidigare. Avsätt tid för att komma till rätta med det nya systemet. 


Omdirigeringar, digital marknadsföring och analys

För att behålla din butiks besökstrafik och synlighet under bytet är det oerhört viktigt att se till att din butiks webbadresser omdirigeras till motsvarande Shopify-adresser. Det är oerhört viktigt att se till att de sidor som har mest trafik omdirigerar besökarna till rätt plats.


Om din butik får besökare från Google- eller Facebook-annonser kan det vara bra att kontakta eventuella aktuella marknadsföringspartner och prata om ditt byte av onlinebutiksplattform. Viktigast av allt, kom ihåg att stoppa betalda kundförvärv under hela plattformsbytet och starta om det när den nya butiken är igång. Detta kräver förberedelser, både på annonser och analyser.


Integreringar med backend-systemen

Om din butik är integrerad i en ERP eller annat backend-system, planera och implementera motsvarande funktioner även i din Shopify-butik. Målet här är att inte behöva överföra några data manuellt från det ena systemet till det andra i framtiden. Det ökar bara risken för fel under överföringar. 


När du byter e-handelsplattform, överväg möjligheten att få gamla system uppdaterade med nuvarande affärsbehov och krav. 


Om du lagt ner bytet av e-handelsplattform eftersom du är orolig för systemkompatibilitet, kontakta oss. Vi kan se om det finns en lösning för dig.


Du förstår det här!

Att ge din butik en makeover är ett bra tillfälle att uppdatera den för att bättre stödja verksamheten och göra ditt liv som handlare lättare. Det är enklare att uppnå resultat också, eftersom du kommer att spendera mindre tid på teknisk felsökning och manuellt arbete och mer på att öka försäljningen och utveckla företaget.


Om du har funderat på att byta över till en Shopify-webbutik kontaktar du oss. Vi kan utvärdera situationen tillsammans och ta reda på om Shopify är rätt plattform för dig och dina affärsbehov, nu och i framtiden. 

Kontakta oss