Woolman SE

Starta webbutik enkelt med Shopify

Starta webbutik enkelt med Shopify

För en ny webbhandlare är ett av de viktigaste besluten i startskedet vilken plattform man ska välja. Det finns säkert flera bra alternativ att komma i gång med. 

Jag grundade min webbutik med utgångspunkt i mitt fiskeintresse. Som webbutiksplattform valde jag Shopify. Med Shopify är det lätt att starta butiken och i stället för att hålla på med tekniskt strul kan handlaren snabbt börja koncentrera sig på till exempel kundanskaffning.

Jag ska berätta varför jag valde Shopify som webbutiksplattform. 

Vad behöver jag i webbutiken?

Det är frågan som varje ny handlare borde ställa sig själv. Vad säljer jag och åt vem? Ska jag ha en fysisk butik också? Har jag evenemangsförsäljning? Säljer jag åt inhemska eller utländska kunder - vilka betalningssätt behöver jag?

Ju bättre du kan definiera dina behov, desto bättre kan du ta reda på om en webbutiksplattform är lämplig för dig. 

Själv lade jag först märke till Shopifys visuellt imponerande stil. En noggrannare utredning visade att plattformen inte kräver kodningskunskaper. En hyfsat praktisk kille, vilket jag ansåg mig själv vara, kan bygga en snygg och fungerande butik.

När jag efter det första ruset dessutom hittade inhemska betalningssätt och Shopifys otaliga möjligheter till smidig integration med Mailchimp, sociala medier och många andra system beslöt jag mig för att trycka på gasen. De inhemska plattformalternativ som dittills hängt med i jämförelsen kom nu hopplöst på efterkälken. 

Hur ser webbhandlarens vardag ut?

När jag påbörjat mitt webbutiksprojekt haglade goda råd från höger och vänster. En del lyssnade jag på men de flesta struntade jag i. Men jag är glad att en av mina vänner fick mig övertalad att externalisera mitt lager redan i början. Jag arbetar och har små barn hemma och tänkte att jag efter arbetsdagen skriver ut beställningar och för dem till posten. Lyckligtvis gjorde jag inte så utan placerade mina produkter i en lagerhall i Jyväskylä.

Och som ett underverk hade Shopify en integrationsapp till ett system som heter Unifaun, där butikens beställningar går automatiskt till min lagerpartners plocklista. Efter plockningen får kunden ett bekräftelsemeddelande med spårningskoder. Jag kan alltså använda kvällarna till marknadsföring och utveckling av butiken och inte till att skicka paket. Det är inte heller en kostnadsfråga eftersom jag i praktiken betalar bara för skickade paket. 

Om möjligt, tänk på hur du kommer att sköta webbutiken i vardagen. Om du har ett annat arbete har du begränsad tid för butiken. Är du studerande är situationen en annan - du kanske kan jobba mer med butiken under dagen. 



Vad kostar det att ha webbutik?

Den nya företagarens största bekymmer är kassaflödet. Kostnaderna borde alltså hållas så små som möjligt och så behöver man koncentrera sig på åtgärder som ger försäljning. Jag ville inte investera för mycket i webbutiksplattformen, utan undersökte från början alternativ med månadsavgift där den första investeringen inte är mer än några tusen kronor. 

Kostnaderna för att börja använda Shopify varierar. Billigast kommer du i gång om du väljer ett gratistema och det förmånligaste paketet som kostar 29 $ i månaden. Till grundpaketet hör redan en hel del egenskaper och betalningssätt du kan använda är kreditkortsbetalning.

Shopify tar en kommissionsavgift på 0,5 - 2,0 % av webbutikens försäljning om du använder utomstående betaltjänster som Checkout eller PayPal. 

Jag beslöt mig till slut för att köpa ett lämpligt tema i Shopifys temabutik. Jag valde ett paket som kostar 79 $ i månaden. Till det lite dyrare paketets fördelar hör en mindre kommissionsavgift till Shopify samt möjligheten att sälja digitala presentkort. Jag aktiverade också i början en finsk betaltjänst som kostade 59 € i månaden.

De fasta utgifterna såg ut så här:

  • Färdigt tema 180 $
  • Kostnader per månad 79 $ + 59 € = med dagens valutakurs ca 1300 kronor i månaden
  • Senare har jag tagit i bruk några applikationer med månadsavgift som sammanlagt kostar ungefär 250 kronor i månaden
  • På årsnivå är de fasta kostnaderna för min webbutik drygt 18 000 kronor 

En enorm fördel med Shopify är att man snabbt kan ändra paket med månadsavgift till ett mindre eller större. Applikationer kan installeras och tas bort enligt behov. Om du inte säljer som du förväntat dig behöver du inte kämpa länge med de fasta kostnaderna. Och säljer du bra kan du snabbt utveckla butiken med tilläggsapplikationer eller ytterligare marknadsföring. 

Man lär sig genom att göra

Nu, efter tre månader med webbhandel som bisyssla, förstår jag mer av webbutikens grunder. Jag börjar få en bild av vilka de följande stegen är.

Logiken i försäljningen har varit klar. Jag styr besökare från sociala medier till butiken och försöker hela tiden göra det lättare att köpa där. Tiden är fortfarande begränsad så jag försöker allt mer koncentrera mig på det väsentliga -innehållsproduktion, utökande av sortimentet och lätta köp. 

Jag kan uppriktigt rekommendera Shopify åt dem som vill starta webbutik enkelt. Shopify kommer snart att få en lång lista egenskaper som gör försäljningen ännu enklare. 

Funderar du på något? Kontakta oss så kan vi prata om ifall Shopify passar dig.

Teemu Tolonen, Konsult / Woolman

 

Läs också:

 

Nyhetsbrev