Woolman SE

Surrar du omkring planlöst i Shopifys appbutik? Här får du 6 saker att tänka på när du väljer app

Surrar du omkring planlöst i Shopifys appbutik? Här får du 6 saker att tänka på när du väljer app

Shopifys App Store är full med appar som gör att man kan lägga till många egenskaper i sin webbutik. Men det kan vara svårt att välja när flera appar erbjuder en lösning på samma problem.

Vad behöver du alltså beakta när du väljer app? Hur vet du om en viss app är lämplig för just din webbutik? Elli i Woolmans Support-team gjorde en liten minneslista för att hjälpa webbhandlare att välja app.

1. Läs appens recensioner analytiskt

Det lönar sig att läsa recensionerna ordentligt och inte bara stirra på stjärnorna appen fått. Appen kan till exempel fungera dåligt med en gammal webbläsare och någon som använder den webbläsaren kan därför ha gett appen ett dåligt betyg. Appen kanske fungerar fint med din webbläsare.

2. Kontrollera att appens innehåll finns på det språk du vill ha

Översättningar är inte möjliga i alla appar. Den uppgiften finns inte alltid i Shopify App Store, så det är bra att också kolla appens egna sidor. Vid behov kan du i appens stödtjänst eller hos oss på Woolman kontrollera om appen kan översättas.

3. Kontrollera prissättningen

Många appar har flera olika prisnivåer. Även om priset inte är det viktigaste är det bra att kolla prisnivåerna med tanke på deras egenskaper. Alla appens egenskaper inkluderas inte nödvändigtvis i alla prisnivåer.

4. Ladda inte ner appar bara för att testa

En del appar lämnar kodrester efter sig när appen avlägsnas. Kodresterna kan göra din butik permanent långsammare. Att ta bort dem kan vara mycket svårt eller rentav omöjligt.

5. Ta alltid en ny kopia på temat innan du laddar ner en app

En del appar gör ändringar i din webbutiks temakod och att upphäva ändringarna kan vara väldigt besvärligt. Därför är det mycket viktigt att ta en kopia på temat så att du kan bli av med ändringarna. 

6. Apparna har alltid stöd

Det är många som inte känner till det här. Om appen finns i Shopifys officiella appbutik har den alltid en stödtjänst. Stödet ska också vara gratis till en viss nivå. Kontaktuppgifterna till appens stödtjänst hittar du på appens officiella webbsidor och på appens sida i Shopifys appbutik.

Har du frågor? Är det svårt att hitta en app som löser ditt problem? Behöver du kanske hjälp med installerandet? 

Meddela oss på adressen support@woolman.io så ser vi till att du har dina appar i skick!

Text: Elli Aurasmaa, Customer success specialist / Woolman

Läs mer:

Nyhetsbrev