Woolman SE

Få bättre synlighet i sökmotorerna! Tips för användningen av Google Search Console

Få bättre synlighet i sökmotorerna! Tips för användningen av Google Search Console

Google Search Console är ett gratisverktyg från Google, med vilket du kan undersöka din webbplats synlighet i Googles sökresultat. Alla som jobbar med webbplatser kunde gärna använda Search Console för att förstå hur åtgärder på webbplatsen påverkar synligheten i Google.

Search Console tas i bruk genom att skapa en ny egendom, varefter du måste bekräfta åt Google vem som äger webbplatsen. I en Shopify-miljö är det enklast att göra det genom att till webbplatsens källkod lägga en liten kodstump som du får från Search Console.

Efter det börjar webbplatsens data samlas in till Search Console och du får meddelanden om eventuella onormala händelser på webbplatsen direkt till din e-post. Sådana kan vara till exempel 404-fel, problem med webbplatsens mobilvänlighet eller problem i rich snippets-metadata som Google upptäcker.

Search Consoles verktyg och rapporter

Search Console har många nyttiga verktyg och rapporter som passar olika användare. Här är några exempel på verktyg med vilka du kan börja prova Search Consoles egenskaper och fördelar.

Performance

Perfomance-rapporten ger ytterst spännande information åt den som är intresserad av Google-synligheten. Du kan bland annat kolla med vilka sökord din webbplats hittas i Google, vilken din genomsnittliga placering är, hur många visningar din webbplats fått eller hur stor klickprocenten är. Du kan också jämföra synligheten på olika enheter och i olika länder. Dessutom kan du undersöka med vilka söktermer en enskild sida hittas i Google och hur mycket den samlar trafik.

När du länkar ditt Search Console-konto till Google Analytics får du dessa synlighetsdata direkt i Google Analytics rapporter.

PERFORMANCE-RAPPORT I SEARCH CONSOLE. 

Coverage

I coverage-rapporter hittar du meddelanden som har att göra med Googles indexering. Indexeringsmeddelanden kan röra till exempel situationer där en sida som Google tidigare hittat har avlägsnats eller där Google av en eller annan anledning inte indexerat sidor den hittat.

Meddelandena kräver lite teknisk förståelse, men till en början kan du åtminstone följa med Error-punkten. Försök hålla antalet fel på ett minimum.

COVERAGE-RAPPORT I SEARCH CONSOLE.

Sitemaps

Under punkten Sitemaps kan du skicka en karta över din webbutik till Google. Den hjälper Google att hitta och indexera alla dina produkter och produktgrupper. Om du under submitted sitemaps inte hittar någon webbplatskarta som skickats åt Google så lönar det sig att göra det direkt. Shopify skapar automatiskt en webbplatskarta som du hittar på adressen butikensadress.com/sitemap.xml. 

WEBBPLATSKARTA I SEARCH CONSOLE.

Mobile usability

Under punkten Mobile usability ser du Googles tolkning av hur mobilvänlig din webbplats är. Google kan meddela om olika saker som försvårar användningen på mobila enheter, till exempel alltför liten text eller klickbara element som är för nära varandra.

Om det finns många fel lönar det sig att be ett proffs kolla webbplatsens mobilvänlighet.

MOBILVÄNLIGHETSRAPPORT

Products

Under Products ser du om den strukturerade datan i din webbutik är rätt definierad. Strukturerad data hjälper Google att förstå datan på din webbplats bättre. Med hjälp av det kan du se till exempel produktrecensioner, priser och lagersaldo direkt på Googles sökresultatsida.

PRODUCTS-RAPPORT

Links

I Links-rapporterna ser du vilka andra sidor som länkar till din webbutik, vilka som är de mest länkade sidorna och hurudana ankartexter som används i länkarna. På samma ställe ser du också interna länkningar. Undersök om du har gjort tillräckligt många länkningar till viktiga produkter och produktgrupper samt om du får länkar från andra relevanta webbplatser.

Sammandrag

I webbutiksvardagen kommer man kanske inte att tänka på att små åtgärder kan påverka en webbplats synlighet väldigt mycket. Ta gärna för vana att ett par gånger i månaden kolla på Search Console om det syns något i rapporterna som du borde undersöka noggrannare. Då lär du dig förstå hur Google fungerar och hur dina åtgärder påverkar synligheten i Google.

Om du vill ha hjälp med att börja använda eller få mer nytta av Search Console, kontakta oss.

Text: Antti Salmi, projektchef / Woolman

Läs också:

Nyhetsbrev