VAD ÄR HEADLESS COMMERCE?

Vad är headless commerce?

Den senaste tiden har Headless Commerce kommit att bli ett riktigt trendord inom e-handeln, men faktum är att det har funnits i nästan ett helt decennium. Vad är det egentligen och var kommer det ifrån?

Den tekniska arkitekturen inom e-handel har utvecklats mycket sedan mitten på 2000-talet när man använde sig av monolitisk arkitektur. Den var utformad för stationära datorer och var tätt kopplade med backend-komponenter, och till och med teknisk infrastruktur. Mitten av 2000-talet kan låta som en svunnen tid, men faktum är att många e-handelsföretag förlitar sig fortfarande på detta sätt att arbeta. Efter att ha testat olika typer av arkitekturer och ett sätt att kombinera handel med innehållsfunktionalitet har vi hittat ett API som kan föra samman all backend-logik och -data. Något som kan ge företag möjligheten att äntligen ta del av det bästa av båda världar. Idén är inte ny, men tack vare den ökade API-ekonomin har denna förändring kunnat drivas mer och mer framåt. 

För att förklara förändringen på ett enkelt sätt, och utan att gå allt för djupt in på de olika arkitekturerna, delar vi in tidslinjen i två perioder; före den mobila enheten och efter den stationära enheten. Sedan Apples första iPhone lanserades på marknaden har onlineförsäljningen utvecklats mycket. Kunderna spenderar idag mycket tid framför sina olika enheter och använder dem för att handla via olika kanaler. Detta kan benämnas som multichannel eller omnichannel – kärt barn har många namn – men låt oss bara kalla det för handel eftersom det är så handeln faktiskt ser ut idag. Under de senaste årens snabbt växande D2C-trend och sedan det stora utbrottet av covid-19 i mars 2020 har e-handeln nått en rekordhög nivå och samtidigt höjt ribban för relationen mellan företag och kund.

Tiden efter den stationära enheten har inneburit en ökad efterfrågan på att handlare ska kunna möta sina kunder via flera mötespunkter (touchpoints) och försäljningskanaler. Inte bara via stationära och mobila enheter, utan också via andra onlinekanaler som sociala medier, telefon, meddelanden, appar m.m., men också i fysiska butiker. Vinnaren är den som använder informationen på bäst sätt för att förstå kunden och som kan erbjuda det mest tilltalande varumärket med en bra och sömlös kundupplevelse i alla kanaler och för alla enheter. Headless Commerce-arkitektur uppfanns för att tillgodose dessa krav, utan att behöva bygga upp upplevelserna på varje kanal eller enhet från grunden.

MEN VAD INNEBÄR HEADLESS COMMERCE LITE MER EXAKT?

Headless Commerce är en form av teknisk arkitektur som frigör webbplatsens presentationslager – alltså webbplatsens front-end – från dess handel- och affärslogiklager – back-end – med hjälp av ett API. Arkitekturen ger tillgång till all backend-funktionalitet och -data via API:er och gör det möjligt för utvecklare att bygga flexibla användargränssnitt för alla kundmötespunkter och använda vilken front-end-teknik de än önskar.

Teknisk arkitektur inom Headless commerce

För att förtydliga så innebär ”Headless Commerce” såklart inte att din handelslösning inte har något "huvud". Traditionella handelsarkitekturer har en standardwebbplats som kunderna hamnar på, vilken fungerar som det enda "huvudet". Den tätt kopplade ”kroppen” innehåller i sin tur e-handelslogiken, -datan och -processerna. Med Headless Commerce finns "kroppen" fortfarande kvar, men den tillhandahåller också en mängd andra tjänster (API:er) som gör det helt fritt att välja vilket typ av "huvud" du vill ha.

Wow! Kommer detta att lösa mina problem? Är det här nyckeln till allt? Det kommer visserligen med en mängd olika fördelar, men låt oss titta på fler aspekter än bara historien och dess definition. Hur kan headless commerce egentligen hjälpa din verksamhet? I grund och botten kan det hjälpa till att lösa två stora problem:

att ge stöd åt ett ökande antal kundmötespunkter (front-end) och att hålla underliggande affärslogik och -data (back-end) konsekvent.

SÅ HUR GÅR DETTA TILL?

Eftersom alla delar är frikopplade har du (åtminstone i teorin) frihet att välja ut de komponenter och tekniker som passar bäst för dina behov. Genom att använda sig av headless commerce kan företagen alltså ändra samt skala upp kundupplevelserna på flera mötespunkter, utan att på något sätt påverka funktionerna i back-end. 

Men med stor frihet kommer ett stort ansvar. För samtidigt som moderna och SaaS-baserade e-handelsplattformar har förenklat många tekniska aspekter inom handeln, så kommer headless commerce med höga teknikkostnader. Med tanke på de många fördelar och den enorma mångsidigheten med Headless bör du alltså inte räkna med att använda dig av den billigaste arkitekturen på marknaden.

Som tur är finns det flera e-handelsplattformar som kan driva backend och samtidigt ge dig friheten att bygga en unik kundupplevelse med moderna frontend-verktyg. Vissa plattformar är helt baserade på en headless-arkitektur, medan andra får stöd av speciella headless-API:er.

Back-end-lagret av headless commerce-arkitektur kan konstrueras med hjälp av olika byggblock, ungefär som med Lego. Nyckelkomponenter kan till exempel vara en e-handelsplattform, Headless CMS (Content Management System) och en uppsättning av flera plattformar och tjänster som CRM, en rekommendationsmotor, en sökmotor, ett lojalitetssystem, betyg & recensioner m.m.

För att få allt att gå lite snabbare kan du välja att komplettera din arkitektur med så kallade ekosystemappar som redan finns integrerade i back-end-laget för utbyte av data – så att dina data inte ligger åtskilda i olika back-end-komponenter. Men se till att alla de appar som du väljer att använda dig av erbjuder de headless-API:er som du behöver för att kunna bygga upp det typ av "huvud" som du är ute efter.

Exempel på Headless Commerce-arkitektur med Shopify Plus och Contentful

Front-end-lagret inom headless commerce-arkitekturen är otroligt flexibelt och anpassningsbart, men med tanke på att det mer eller mindre är specialbyggt kan det samtidigt vara lite knepigare att hantera. Det finns dock bra tekniska ramar att hålla sig inom och också ett gäng front-end-plattformar att använda sig av, men inte samma typ av färdiga och fullt fungerande mallar som moderna SaaS-plattformar kan erbjuda idag.

VAD ÄR EN API?

API:er är de gränssnitt för applikationsprogrammering som gör det möjligt för utvecklare att sammankoppla front-end-funktionerna med back-end-logiken och -datan. API:er används traditionellt i back-end-integrationer, exempelvis för integrering av orderdata eller lagerinformation mellan olika back-end-system. Dessa API:er har kommit i form av allt från filtjänster som XML eller CSV till modernare REST-API:er m.m. 

Kraven på headless-API:er kan se helt olika ut. Headless-API:er måste vara mycket mer flexibla och ofta högpresterande när de är anslutna direkt till kundfokuserade front-end-applikationer. Och viktigast av allt är att headless-API:er inte är utformade endast för att kunna överföra data för att sammankoppla olika back-end-processer, utan för att göra back-end-funktionaliteten tillgänglig för front-end. Medan traditionella integrations-API:er i vissa fall bara användes en gång om dagen och ibland behövde bearbeta stora mängder data i flera minuter, måste headless-API:er klara av att utföra mindre åtgärder i realtid på bara några sekunder.

En annan viktig sak är API:ernas täckning. Handelsplattformar som används tillsammans med headless commerce måste byggas med ett API-inriktat fokus. Det betyder att samtliga, eller åtminstone de flesta, funktioner exponeras via ett API.

Nya typer av API:er – exempelvis GraphQL – är användbara inom headless commerce. GraphQL är ett frågespråk för API:er och en körningsmiljö för att utföra dessa frågor med dina befintliga data. GraphQL erbjuder en fullständig och tydlig beskrivning av all data i ditt API, vilket gör det möjligt för användarna att be om flera resurser samtidigt och få fram exakt vad de behöver. Detta gör det lättare att utveckla API:er med tiden och också att skapa kraftfulla utvecklarverktyg.

FÖRDELAR OCH VANLIGA ANVÄNDARFALL

Okej, låt oss omvandla dessa teknikaliteter till verkliga affärsfördelar. Vad kan jag förvänta mig och hur ser de vanliga användningsfallen ut?

Den här artikeln fokuserar främst på att ge en generell bild av headless commerce, men det finns även några vanliga användarfall tillgängliga för verksamheter med specifika behov och en eller två kundmötespunkter.

BYGG EN UNIK KUNDUPPLEVELSE

Eftersom du kan välja vilket typ av "huvud" du vill ha kan du också använda de bästa och modernaste front-end-teknikerna för att designa och bygga bästa möjliga upplevelse till dina kunder. Headless gör det också möjligt att använda mer specifika funktioner på olika typer av enheter såsom kameror m.m.

CONTENT ÄR KUNG

Headless commerce gör att du kan få ut så mycket som möjligt av din innehållshantering genom att koppla ihop handel med innehållsfunktionalitet på ett sömlöst sätt. Du kan alltså dra nytta av headless-plattformen och alla dess egenskaper för att erbjuda en bra shoppingupplevelse, vilket är extra fördelaktigt när du behöver hantera en större mängd personligt innehåll.

MOBILA APPAR OCH ICKE-TRADITIONELLA MÖTESPUNKTER

Behöver du utveckla en mobilapp? Då kan en implementering av en PWA (Progressive Web App) vara ett kostnadseffektivt alternativ till mobila SDK:er. Eller vill du kunna sälja dina produkter i ett videospel? Då erbjuder en headless- och API-driven arkitektur dig rätt verktyg för att bygga upp din shop inuti spelet.

HÖG PRESTANDA

Studier visar att snabba laddningstider är viktiga för konverteringsgraden> KONVERTERINGSGRADEN. Google har också börjat använda laddningstider som kriterier för sina mobila sökresultat och de har bekräftat att Core Web Vitals (Loading (LCP), Interactivity (FID) and Visual stabilitet (CLS)) kommer att fungera som rankningssignaler för sökresultat från och med maj 2021. Facebook visar också på långsamma laddningstider när innehåll öppnas i appens webbläsare. Om de moderna SaaS-plattformarnas höga prestanda inte räcker till erbjuder en headless-arkitektur dig de verktyg (PWA = Progressive Web App med delvis statiskt innehåll) som behövs för att kunna uppnå extremt snabba laddningstider när de byggs på rätt sätt.

Men om du istället är ute efter att uppnå en bättre skalbarhet på plattformen med hjälp av headless front-end-implementering kanske det inte är rätt verktyg för ditt problem.

SAMMANKOPPLING AV OLIKA TYPER AV BACK-END-LOGIK

Headless commerce ger inte bara stöd för flera kundmötespunkter, utan gör det också möjligt att ansluta olika typer av back-end-logik i en och samma webbshop. Det kan till exempel handla om att sälja merch på en handelsplattform, biljetter eller digitalt material på en annan och att skapa innehåll på tredje osv.

SNABBARE UTVECKLING OCH UTVECKLINGSCYKEL

Detta är ofta något som nämns i samband med headless-arkitektur, men som kanske inte är helt sant. De standard implementeringsmodeller som finns tillgängliga på moderna SaaS-plattformar går troligtvis snabbare att utveckla och uppdatera än headless-implementeringar. Men headless erbjuder istället snabba implementering och utvecklingen går vanligtvis snabbare än med traditionella eller äldre e-handelsplattformar. 

JAG ANVÄNDER (ELLER FUNDERAR PÅ ATT ANVÄNDA) SHOPIFY PLUS, VILKA FÖRDELAR INNEBÄR DET FÖR MIG?

Först och främst är Shopify Plus ett utmärkt exempel på en plattform som kan driva back-end-delen av en headless commerce och erbjuder dessutom ett API som stödjer de headless-implementeringar som kallas Storefront API. Shopify Plus har också det ekosystem som erbjuder flest tilläggstjänster som ofta redan finns integrerade på back-end-nivå, vilket är en mycket stor fördel. Shopify är också tillräckligt stora för att vara en intressant partner för alla typer av headless-plattformar. Men om headless commerce är rätt val för din verksamhet är en viktig fråga att ställa dig själv. 

Fråga: Plattformen stöder redan alla mötespunkter och försäljningskanaler jag behöver för tillfället. Bör jag ändå byta till headless commerce?

Svar: Headless commerce-arkitektur adderar inte något värde i sig om de befintliga mötespunkterna och försäljningskanalerna redan är enkla att utveckla och underhålla. Shopify skiljer redan på affärslogik och front-end på ett effektivt sätt. Till exempel kan logiken i liquid templates (teman) modifieras, utan att påverka affärslogiken vilken anpassas med offentliga eller skräddarsydda appar eller kommunikationen med Shopify via API:er. Mitt råd är att noggrant tänka över vad du verkligen vill få ut av headless commerce.

Fråga: Kan jag använda Shopifys ekosystem och appar som jag brukar? 

Svar: Back-end-app ja, men med front-end-apparna kommer du inte längre att kunna följa en enkel installationsprocess. Du måste implementera appen i din front-end-lösning med hjälp av de API:er som erbjuds i apparna, eller bygga upp funktionaliteten från grunden om det inte finns några API:er i appen.

Fråga: Har alla appar stöd för headless commerce?

Svar: Nej, de flesta har inte det. Det har börjat bli vanligare förekommande hos större appar, men du behöver kontrollera dem en och en.

Fråga: Kommer det att spara mig kostnad eller tid? 

Svar: Troligtvis inte, men heller inte tvärtom. Headless adderar ett extra lager av komplexitet och kräver att man har en förståelse gällande övergripande tekniska lösningar till skillnad mot traditionella Shopify-implementeringar.

Fråga: Behöver jag utvidga mitt team med ny teknisk kompetens?

Svar: Du skulle kunna anlita en Shopfy-partner att göra jobbet åt dig, men för att vidareutveckla ditt företag och förstå ditt eget system kan det vara bra att hålla kunskapen på åtminstone arkitekturnivå. Respektive headless-implementering skiljer sig också betydligt mer från varandra än traditionella implementeringar, vilket gör att du kan bli beroende av din partner och inte kan arbeta självständigt.


VILL DU DISKUTERA MER KRING HEADLESS COMMERCE OCH SHOPIFY PLUS?

Kontakta oss

 

 TERO JUNTTILA, CTO & MEDGRUNDARE/ WOOLMAN

VIDARE LÄSNING:

SHOPIFY PLUS