Vi hjälpte Orkla Care Finland att bygga en stark D2C -affärsmodell

Vi hjälpte Orkla Care Finland att bygga en stark D2C -affärsmodell

"Woolmans stöd under projektet har varit ovärderligt. Tack vare deras breda erfarenhet inom handel och Shopifys tekniska lösningar, men också det nära samarbetet med Axla Logistics, kunde vi lansera vår egen D2C-affärsmodell på kort tid."

– Marita Hanhineva, Marknadschef, Orkla Care Finland

AFFÄRSMÖJLIGHETEN 

ATT SKAPA DIREKTKONTAKT MED SLUTKUNDEN

Den nordiska företagsjätten Orkla är den ledande leverantören av märkesvaror för detaljhandeln i Norden och Baltikum. Nytänkande ligger i Orklas DNA och denna värdering är drivande i både deras tillväxt och arbetsmiljö. 

Orkla Care Finland var tidiga på bollen i att förstå de stora möjligheterna med att bygga en stark och direkt relation till slutkunden, vilket även skulle ge datadrivna insikter som de kunde dela med sina återförsäljare.

UTMANINGEN

Med Orkla Care Finland fanns det tre huvudsakliga utmaningar.

  1. Att hitta rätt väg för att komma igång med att bygga ett D2C-koncept
  2. Att välja rätt D2C-strategi och teknik för att de skulle kunna experimentera med D2C utan att kompromissa med nuvarande arbetssätt och system
  3. Att samarbeta med en tredjepartspartner för att möjliggöra leveranser

FÖRSTA UTMANINGEN – HITTA RÄTT VÄG FÖR ATT KOMMA IGÅNG

Orkla Care var inte på något sätt främmande för D2C. De testade D2C redan när de lanserade plattformen ”Möller Kotiin – Möller To Your Home” för tio år sedan.

D2C

Deras största lärdom: att det helt enkelt är för komplicerat att driva en D2C-shop inom de befintliga systemen.

Trots tidigare motgångar var Orkla Care alltid medvetna om att de behövde experimentera för att uppnå innovation, och under en av Woolmans seminariepresentationer fick de ny inspiration:

”Vi inspirerades av Miikas tal (Woolmans grundare), där han beskrev hur Woolman bygger D2C-pivotshoppar utanför nuvarande system och processer. De var enkla att implementera och anpassa efter den egna verksamheten (eller i värsta fall avbryta helt och hållet). Detta var otroligt tilltalande för oss eftersom vi vet att innovation är en drivande faktor för vår framgång, men också eftersom vi behövde en flexibilitet där vi hade möjligheten att både expandera och ta bort systemet när som helst. Vi ser kraften i data och direkta relationer med slutkunden. För oss känns D2C som ett logiskt val”.
– Marita Hanhineva, Marknadschef, Orkla Care Finland

DEN ANDRA UTMANINGEN – ATT VÄLJA RÄTT D2C-STRATEGI 

Vilken strategi lämpar sig bäst för att lansera Orkla Care Finlands D2C-modell?

D2C Orkla Care

Är det bästa alternativet att sälja ett enskilt varumärke i en shop? Eller att erbjuda flera olika varumärken i en och samma shop? Experterna från Woolman och Orkla Care Finlands företagsledare bollade idéer tillsammans och utmanade varandra i att ta fram rätt affärsidé. De ville inte bara sälja produkter, de ville bygga ett koncept baserat på kundvärde.

Orkla Care Finland hade identifierat ett viktigt kundsegment: Mammorna – familjens fixare som alltid ställer och löser problem för såväl barn som mor- och farföräldrar i vardagliga situationer. Mammorna skulle komma att bli kärnan i D2C-strategin och konceptet byggdes kring att uppfylla deras behov.

Eftersom de redan hade en tydlig bild av sitt syfte och sina produkter tog det inte lång tid innan de kom fram till att de ville erbjuda ett unikt värde och utnyttja direktkanalens möjligheter till fullo. Orkla Care Finland bestämde sig för att skapa kit av praktiska vardagsprodukter.

De tog fram kit med doftfria tvätt- och rengöringsprodukter för personer med känslig hud. Speciella kit för ungdomar som flyttat hemifrån med bland annat tvätt- och rengöringsprodukter för att de enkelt ska kunna upprätthålla en god hygien och fräsch hemmiljö. Deras innovativa syn på sina egna produkter gav dem möjligheten att erbjuda ett verkligt värde för sina slutkunders vardag. Det blev starten på deras resa med att gå från att sälja produkter till att sälja en tjänst.

DEN TREDJE UTMANINGEN – ATT SAMARBETA MED EN TREJDEPARTSPARTNER FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LEVERANSER

Deras sista utmaning var leveransprocessen: 

Hur kan vi genomföra leveranser utanför våra nuvarande system?

D2C Orkla Care Finland

Orkla Care Finland insåg tidigt att deras företagslogistik inte skulle fungera tillsammans med D2C-konceptet. Men istället för att göra det till ett problem så såg de det som en lösning. Axla Logistics (en tredjepartslogistikleverantör, 3PL) blev en ny partner. Woolman och Axla har arbetat tillsammans i flera år och har en befintlig integration med Shopify och lagerhanteringssystemet gjorde detta arbete lätt som en plätt.

Tack vare Axla kunde Orkla Care Finland plocka ihop flera produkter till kit, hantera returer och till och med återvinna emballage på ett effektivt sätt, utanför deras befintliga logistikprocesser. Orkla Care Finland kan nu leverera sina produkter på ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt.

"Vi pratade mycket med Orkla Care Finland och Woolman om att erbjuda den bästa kundupplevelsen, redan vid kassasteget. Axla arbetar med flera olika last mile-leverantörer och dessa är enkla att välja i Shopifys kassasteg med hjälp av Nordic Shipping App. Vår integration tar hand om resten och allt detta ger kunden möjlighet att aktivt välja exakt hur och till vilken uthämtningsplats de vill att leveransen ska ske.”

- Matias Toukonen, Försäljnings- och marknadschef på Axla Logistics.


DE FRÄMSTA LÄRDOMARNA AV PROJEKTET

Hur lyckades denna filial till en av de största och äldsta koncernerna genomföra detta företagsexperiment på ett så smidigt och lyckat sätt?

✔️  Tack vare ett stort engagemang från ledningsgruppen och godkännanden inom Orklas koncern

✔️  Genom att fokusera på kundvärde istället för på försäljning

✔️  Genom att experimentera: ett system utanför nuvarande system och processer som är enkelt att implementera, anpassa eller ta bort

✔️  Genom att säkerställa sina resurser: Orkla Care Finland anställde en affärsman som kunde hjälpa dem att driva e-handelsshoppen, lade resurser på att hitta nya kunder, tog fram en anpassningsbar marknadsföringsbudget och engagerade och uppmuntrade sina medarbetare, såväl det digitala teamet som försäljningsavdelningen, att bidra med sina kunskaper

✔️ Genom att tillsammans komma överens om KPI:er och använda data för att utveckla både sin D2C- och B2B-strategi

✔️ Genom att hitta en partner som kan vägleda genom hela processen

RESULTATEN 

✔️  Vi gjorde Orklas vision till verklighet: att ta fram värdefulla kit som erbjuder roliga och enkla lösningar för familjen.

✔️  Vi gav dem möjligheten att experimentera med en D2C-affärsmodell, utan förpliktelser

✔️ Vi utvecklade de kommersiella tekniska lösningarna på Shopify för att stödja experimentet med D2C utanför deras nuvarande företagssystem

✔️ Vi implementerade enkla och hållbara leverans- och returprocesser utanför deras nuvarande företagslogistiksystem

✔️ Vi tog fram en framtidssäkrad shop som är redo att skalas upp när den visar sig vara framgångsrik 

Orkla Care Finland har nu möjlighet att komma i direktkontakt med sin slutkund. Detta är inte bara extremt värdefullt, utan de datadrivna insikter som samlats in från deras D2C-shop kan nu även delas med deras återförsäljare och användas för att utveckla nya innovativa produkter eller kit.

Medan Woolman tillhandahöll koncept- och e-handelslösningar för shoppen, vände sig Orkla till sin reklambyrå, Kind Company, för att komma på ett bra namn och ta fram shoppens design.

Orklas ledningsgrupp lär sig fortfarande nya saker av den data som de har samlat in från sin D2C-shop och delar ständigt med sig av lärdomarna till sina återförsäljare, så att de kan fortsätta att utvecklas och ligga steget före konkurrenterna. Men framför allt, hitta nya sätt att skapa ett högre kundvärde och verkligen förstå sig på slutkundernas behov.


REDO ATT DISKUTERA DINA D2C-MÖJLIGHETER?

Kontakta oss

MAREENA LÖFGRÉN, BRAND MANAGER, WOOLMAN

Besök Orkla Care Arjenkauppa

Läs mer om Axla Logistics