Woolman SE

Vilken blandning fungerar för dig? Metoder för internationell kundanskaffning

Vilken blandning fungerar för dig? Metoder för internationell kundanskaffning

Temat har väckt en hel del diskussion, men inte så mycket i offentligheten. Nämligen hur man hittar en lämplig tillväxtmodell för sin webbutik.

Många handlares stora dröm är att hitta en ekonomiskt vettig tillväxtmodell. Så att när man investerar ett guldmynt får man fem eller sex tillbaka. Och investerar man två spottar den sagolika maskinen ut tio eller kanske tolv.

Här börjar verkligheten

Välkommen! Du har kommit till kärnan när det gäller att öka kundanskaffningen. Om allt var enkelt skulle varje handlare hitta en fungerande modell i en blink!

Sanningen är tyvärr en annan. För tillfället är det effektivaste sättet att skaffa kunder till en webbutik att kombinera olika digitala kanaler. Var och en gör sin egen cocktail och håller tummarna för att den ska fungera. Leder den här blandningen äntligen till ett resultat som ungefär motsvarar förhoppningarna?

När handlaren vill få sin webbutik att växa behövs en tillväxtmodell. En modell som möjliggör ökad försäljning. Så att avkastningen ökar nästan i proportion med den ökade budgeten. I bästa fall till och med mer.

I praktiken är det frågan om en slags symbios mellan kundflödet och butiken. Förenklat innebär det att butiken får tillräckligt med kunder och fungerar så att den tål det ökande kundflödet och försäljningen stiger med besökarantalet.

Vanligen bygger kundanskaffningen på både betald och organisk trafik. I kombinationen kan man använda e-postmarknadsföring, vänner, bekanta och kampanjer. Cocktailen består av flera ingredienser i olika proportioner.

Det finns faktiskt en del webbutiker som inte alls använder betald kundanskaffning. De är lyckligt lottade: de kan få besökare till exempel via en större koncerns andra kanaler. De flesta webbutiker måste emellertid kämpa lite mer för att få kunder. Och vill man nå nya marknader får man kämpa ännu mer. 

Hur utvidga i praktiken?

Ett bra exempel på utvidgning är franchising, som används inom den internationella restaurangbranschen. Ett välfungerande koncept kan föras till flera länder och avkastningen blir ungefär lika i förhållande till insatserna. Antalet restauranger som fungerar enligt det här mönstret kan ökas och avkastningen följer det investerade kapitalet.

För webbutiker är det oftast svårare att hitta en sådan enkel modell, så varje butik blir tvungen att söka en fungerande kombination.

De som sysslat med kundanskaffning har vanligen lärt sig genom försök och misstag hur de får framgång på hemmamarknaden. Men situationen blir knepigare när man vill växa utanför hemlandet. Där fungerar kanske inte samma metoder.

Därför borde man hitta kundanskaffningssätt som fungerar i olika länder. Till exempel i Japan och Kina använder människor andra sociala medier än hos oss. Det betyder inte alltid att man måste ändra kanalerna för kundanskaffning helt, men man kan behöva ändra tyngdpunkterna.

Ett klassiskt exempel är Google AdWords-reklamer som kan fungera fint hemma i Sverige. De skapar en jämn bra ström av besökare i butiken. När ett företag provar kundanskaffning i London, Hamburg och Zürich stiger priset för sådana reklamer till skyarna. Men försäljningen blir ändå inte som man önskat.

Sedan märker man att kunderna nås bättre i Hamburg och Zürich med riktade Instagram-reklamer. Och i London blir resultatet bäst med en kombination av riktade Youtube-reklamer och Facebooks Messenger-reklamer. Resultatet kan också bli att den egna tillväxtmodellen fungerar bra i Sverige, men att den inte kan fås att fungera i ett annat land med rimliga ekonomiska satsningar. Då är verksamheten inte redo att utvidgas dit - åtminstone inte än.

Bästa sättet att hitta en fungerande tillväxtmodell är att planera med papper och penna:

  • Vilka marknader kan jag tänka mig att prova?
  • Hur många besökare behöver min butik per månad? Per vecka? Per dag?
  • Är min butik tekniskt redo för internationella kunder?
  • Och vad har jag lärt mig av den nuvarande marknaden eller marknaderna?

Vi erbjuder gärna vårt kunnande om du funderar på internationell kundanskaffning! I bakfickan har vi exempel och erfarenheter som vi kan sparra dig med!

Mikko Rekola, Growth hacker / Woolman 


Läs också:

Nyhetsbrev