Woolman SE

Webbutikens kundförvärv i exceptionella tider – hur anpassa sig till den nya situationen?

Webbutikens kundförvärv i exceptionella tider – hur anpassa sig till den nya situationen?

Världen har förändrats rekordsnabbt. Efterfrågan på digitala tjänster har ökat och människors köpande har gått över till nätet med fart. Vi har fått många frågor om hur man kan ändra webbutikens kundförvärv i den här exceptionella tiden.

Det är solklart att marknadschocken är ojämlik för olika handlare. De tursamma har gjort nya månadsrekord på några dagar. De otursamma har däremot fått kämpa med nollförsäljning. I den här bloggartikeln behandlar jag ämnet på allmän nivå och delar med mig av några tips vi gett våra kunder.

Hurudana data har vi?

I stort kan man säga att webbhandeln är den klara vinnaren i vår nya värld. Människors möjligheter och vilja att besöka fysiska butiker har minskat. Men behoven som måste tillgodoses finns kvar. Den nya situationen är fortfarande så ny att det är för tidigt att bedöma coronavirusets helhetseffekter. Bland annat efterfrågan på kläder och accessoarer har minskat för många av våra kunder, men det är svårt att förutse vad som händer under de kommande månaderna.

Efterfrågan på hobbyprodukter har varierat ovanligt mycket. Handarbetsprodukter har fått ett klart uppsving. Det samma kan inte sägas om innebandyklubbor eller ishockeyskridskor. De kommande veckorna får utvisa hur framtiden blir. Jag uppmuntrar ändå handlarna till aktivitet. Många av våra kunder lade till nya produktkategorier till sina butiker för att kunna svara på den förändrade efterfrågan åtminstone för stunden.

Ska jag anpassa mina reklamer?

När det gäller betald reklam beror svaret på vad man menar med anpassa. För de flesta skulle vårt råd vara att fortsätta med betald reklam på Facebook, Instagram och Google i huvudsak som förut. Men reklambudgeten bör granskas kritiskt med tanke på om kundernas beteende också ändrats. Är mina kunder fortfarande aktiva i samma kanaler som förut? För många har den betalda reklamen varit förmånligare den senaste veckan, så situationen är också en klar chans.

Särskilt viktigt är det i alla fall att anpassa reklamernas innehåll. En kampanj med titeln Stormdagar inställdes eftersom man ansåg att det är tillräckligt stormigt i samhället ändå. Mindre webbutiker har redan vädjat till kunderna genom att berätta om möjligheten att stöda små företagare. Andra har framhållit att man från ett lager i hemlandet får hem produkten snabbt. Större webbutiker har poängterat sin goda hygien eller sin önskan och förmåga att hjälpa sådana som lider mest av situationen. Glöm inte att en webbutik också kan göra gott i större skala.

Varför är det just nu extra viktigt att fokusera på digital marknadsföring?

Användningen av sociala medier tycks ha ökat avsevärt på många områden. I digitala kanaler når man alltså allt fler människor - både hos oss och ute i världen. På veckoslutet gick jag igenom flera butikers kundrörelser. Det var mycket fler än vanligt som kom till butiken på vardagar mitt under normal arbetstid. I varukorgarna plockades olika produkter och många köp blev större än butikens medelköp. 

Med digital marknadsföring kan man under en sådan här tid också nå helt nya kunder. Till exempel nätapotek och företag som säljer mattjänster fick förra veckan glädjas åt en mängd kunder som besökte dem första gången. Om en webbutik har för avsikt att öka kundmängden är digital marknadsföring att rekommendera. Nu är en ypperlig tid att introducera digital handel för nya kunder.

Borde jag ändra min butiks reklammeddelanden och i så fall hur?

Absolut. Reklammeddelandenas innehåll bör gås igenom med luskam. Många vanliga meddelanden kan i den här situationen verka konstiga eller rent av opassande. Jag stötte på exempel som härlig vardag och njut av vimlet när jag gick igenom finska webbutikers reklamer. Att berätta om fokus på lösningar är däremot bra. Till exempel en ny hemleverans eller att din butiks lager har längre öppettider än vanligt. 

Att uttrycka sympati och ha en känsla för situationen uppskattas alltid. Det har sagts att stöd i nödens stund är något människor minns. Nu om någonsin är det dags att hjälpa dem som lider mest av situationen. Många gillade till exempel de donationskampanjer som spreds i sociala medier i slutet av förra veckan. Men reklamen ska vara äkta och passa butikens image. Det finns många olika positiva sätt att skilja sig från mängden. 

I en sådan här tid är det också viktigt att komma ihåg vad man är bra på. Många av våra företagare svarar till exempel snabbare än vanligt på sina kunders frågor. En önskan att betjäna kunderna väl är fortfarande ett bra sätt att utmärka sig till sin fördel. När de vanliga sociala situationerna minskar kan reklamerna framhålla virtuella möten och känslor.

Styrka, delaktighet och uthållighet!

Mikko Rekola, lead growth hacker / Woolman

 

 

Behöver du hjälp med att utveckla din webbutiks kundförvärv? Vi hjälper dig snabbt och smidigt:

Bengt Holmberg
bengt.holmberg@woolman.io
+46 70 660 2828

 

Vill du läsa mer?

 

Nyhetsbrev