Woolman, Europas största Shopify Plus-byrå, etablerar sig i Storbritannien

Woolman, Europas största Shopify Plus-byrå, etablerar sig i Storbritannien

Woolman öppnar nytt kontor i London, en av världens ledande e-handelsstäder. 

”Woolman har vuxit i samma takt som Shopify i Europa. Vi vill vara med och forma den föränderliga e-handelsmarknaden, och London är en av världens ledande krafter inom e-handel. Vi tror att vi har mycket att lära av de ambitiösa brittiska varumärkena och att vi kan bidra till deras tillväxt med vårt omfattande utbud av e-handelstjänster”, säger Juha Harju, VD och grundare av Woolman.

Fördelar för D2C-varumärken i Storbritannien

Woolman grundades med missionen att göra det okomplicerat och spännande att driva e-handel. Vår passion är att skapa framgång för våra kunder, och vi levererar inte bara techprojekt – vi levererar globalt skalbara e-handelslösningar. Vi är rätt partner för smidiga och välfungerande integreringar med ERP-, WMS-, CRM- och POS-system. Vi utvecklar också skräddarsydda appar direkt åt e-handlare. Bland Woolmans kunder finns europeiska toppföretag som Singular Society by H&M, Aim’n Bakker, Bosch, och Fazer, som alla har byggt upp sin Direct to Consumer-verksamhet tillsammans med Woolman. 

Starka samarbeten med lokala byråer och teknikleverantörer

Shopify är starkt positionerat för att ta en betydande del av den återstående brittiska marknaden, och ett starkare ekosystem gynnar alla. Woolman i sin tur strävar efter att bygga upp starka samarbeten med lokala byråer och teknikpartners. Vi utnyttjar vår expertis för att lösa komplexa integreringar, utveckla Shopify-appar och skapa skräddarsydda e-handelsappar åt våra partners. Tillsammans kan vi leverera unika e-handelslösningar för D2C-märken. Woolman utvecklar just nu analysappen Insights with Ellis för att hjälpa e-handlare att omvandla data till insikter och få praktiska förslag på hur de kan öka omsättningen i Shopifys multistore-miljö, och detta öppnar även många möjligheter för byråer.

Hain Joubert Woolman

Hain Joubert blir VD för Woolman Comp UK Ltd med ansvar för lokala samarbeten

Woolman har anställt Hain Joubert för att leda det brittiska dotterbolaget och bygga upp ett nära samarbete med lokala byråer och teknologileverantörer. Hain var en av Shopifys första rekryteringar i Europa för snart 5 år sedan och har arbetat med att expandera deras EMEA-verksamhet i rollen som Senior Partnerships Manager. Före sin tid på Shopify arbetade han på PayPal, ett dotterbolag till eBay, där han byggde upp ett stort nätverk och långvariga affärsrelationer. Hain tänker gärna tillbaka på ett av sina första möten med Woolmans grundare 2017, där han fick inblick i deras ambitiösa tillväxtmål. Strax därefter blev Woolman officiell Shopify Plus-partner och har överträffat alla förväntningar under åren som har gått.         

”Det har varit otroligt inspirerande att se hur snabbt Woolman har differentierat sig från andra Shopify Plus-partners. De har visat att de är bäst på att accelerera tillväxten för stora komplexa detaljhandlare i Europa. Woolmans prestationer som Shopify Plus-partner sedan 2017 har varit häpnadsväckande på många plan, men det som har fascinerat mig ända från starten är deras passion för samarbete, att arbeta hand i hand”, säger nytillsatta VD:n Hain Joubert. ”Jag är otroligt glad och spänd på att få ingå i Woolmans team och leda deras senaste expansion. Jag är övertygad om att e-handlare och partners i Storbritannien och Europa kan ha stor nytta av Woolmans senaste tjänster.”

Det här är Woolman

  • Woolman grundades i Finland 2017 med missionen att göra det enkelt och okomplicerat att driva e-handel. Valet av ekosystem föll på Shopify. 
  • Woolman vision är: ”Superpowered commerce everywhere.”
  • Vårt starka engagemang för e-handel och e-handlare gör oss unika. Vi bygger e-handelslösningar som säljer. 
  • Vi introducerade Shopify i Finland och framgången där har till och med förvånat Shopify själva. De hade tänkt sig en långt senare lansering och trodde att våra grundare var överdrivet optimistiska. 
  • 2018 lanserade vi Nordic Shipping-appen för Shopify som tillhandahåller lokala leveransalternativ, först i Finland och sedan i Sverige ett år senare. 2021 hade totalt 857 000 leveranser gjorts av mer än 250 e-handlare. 
  • Vi har hjälpt närmare 300 företag att bygga upp sin e-handelskapacitet med hjälp av Shopify.  
  • På bara fyra år blev vi Europas största Shopify Plus-partner, med ett fokus på att hjälpa varumärken att komma igång med D2C. 
  • Vi har siktet inställt på tillväxt, och 2020 tog vi in kapital på sammanlagt 1,2 MEUR från tre investerare, Midinvest Management, Gorilla Capital och Reaktor Innovations
  • 2021 uppgick omsättningen till 6,1 MEUR, vilket innebar en ökning om 75 % jämfört med föregående år. I Storbritannien verkar vi genom dotterbolaget  Woolman Comp UK Ltd. 
  • Vi är mycket stolta över vår apputveckling. 2020 förvärvade vi apputvecklaren Nativesoft och sedan dess har vi utvecklat 15 appar för e-handlare och teknologileverantörer som Bambuser, Froomle, Paytrail och CM Payments
  • Vi samarbetar med Yotpo, Klaviyo och Nosto för att serva våra gemensamma kunder.  
  • Woolman är även en officiell NetSuite-partner (Oracle NetSuite Solution Provider) och har utvecklat lösningen Woolman Banking som möjliggör sömlös e-fakturering via nordiska banker. 
  • Woolman har team i Finland, Sverige, Nederländerna och Storbritannien. Distans- och hybridarbete spelar en viktig roll för oss, och vårt kunniga team på ca 100 medarbetare har pass utfärdade i 10 olika länder, från Storbritannien och Finland till Nepal och Sydafrika. 
  • Woolmans kultur är mjuk och människocentrerad. Vårt varumärkeslöfte är att arbeta hand i hand med både kunder och medarbetare. 

Kontakta oss

Vi berättar gärna mer och är öppna för samarbete på alla fronter. Kontakta oss: 

Hain Joubert, VD, Woolman, Woolman Comp UK Ltd, hain.joubert@woolman.io tel. +44 (0)77 92787202

Juha Harju, VD och grundare,  Woolman Oy, juha@woolman.io, tel.+358 504408008