Woolman SE

Woolman på spaning i Stockholm

Woolman på spaning i Stockholm

Vi har varit ute och spanat e-handelstrender i Stockholm och här kommer våra spaningar.

Vi började på Dagens Industris stora e-handelsdag på Grand Hôtel i Stockholm där många av våra stora retail-aktörer samlats för att höra de senaste trenderna och mingla med varandra under kristallkronorna i Spegelsalen. Den gamla tiden möter den nya!

Glöm aldrig logistiken

Vi fick höra framgångssagan Apotea (igen) och deras fokus på logistik är ju inget nytt men för många bra att höra flera gånger. Hur ofta har vi inte sett företag krascha i logistiken bara för att man inte tar den på allvar och förstår hur central den är för e-handel. Eller tycker många att det är lite för ”osexigt” med logistik? Men finns det något bättre än när man får vad man beställt på utsatt tid, OCH kan lita på att det sker varje gång? Slutsats: Fokusera på logistiken! 

Skapa direktkontakt med dina kunder

Vi springer vidare och lyssnar in Dagens handel prata trender och en av de bilder vi tar med oss handlar om ”Digitally Native Vertical Brands”. Vad är det? Jo, det är alla de nya företag som byggts upp digitalt och skippat de traditionella distributionskanalerna (läs: butiker). Förutom att kapa alla kostnader i detta led skapar de också en direkt kommunikation med sina kunder. Självklart innebär det större krav på logistiken och kundservicen, men det möjliggör också en betydligt närmare dialog och möjlighet till feedback från kunderna som kan omsättas i produktförbättringar. Detta skapar en snabbare produktcykel och en möjlighet att kunna lansera rätt produkter snabbare och på det sättet möta kundernas efterfrågan. De som gör detta bra inkluderar sina kunder i produktutvecklingen och det känns ganska givet att det leder till en högre kundlojalitet.

Fundera på hur du skulle kunna utveckla din verksamhet åt det här hållet? Vill du ha mer inspiration? Läs mer om Allbirds, Gymshark och Warby Parker.

Titta inte bara västerut

Efter lunchen träffade vi ett spännande företag som vi såklart hoppas få jobba med framöver men sen var det dags att lyssna på Alibaba och höra mer om vad som händer i Kina. ”Mobile first” som vi ofta glömmer när vi sitter framför våra desktops på kontoret är i Kina snarare ”Mobile only”. Logistiken kommer åter upp fast ur ett annat perspektiv. Alibabas Hema store concept kanske ger en försmak av framtidens mathandel, se ett klipp här.

De ska tydligen leverera hem varorna på 30 min om man bor inom 3 km från affären. Jag kommer så väl ihåg när jag besökte min vän i Shanghai och oavsett vad han köpte kom ett bud och levererade hem det, det mesta var inte ens beställt online så det finns ju en historik där med denna leveransmodell.

Men hur gör vi last mile på ett miljövänligt och kostnadseffektivt sätt i vårt avlånga land med stora avstånd relativt antal invånare? Den som löser det sitter på en guldgruva! Men å andra sidan kanske man inte behöver göra det, vår modell kan ju se helt annorlunda ut och ändå underlätta vår vardag! Det ska bli spännande att följa utvecklingen på det här området!

Tillbaka till Alibaba, deras budskap var också att de inte är här för att konkurrera utan snarare ge europeiska varumärken en möjlighet att nå denna gigantiska marknad via deras plattform. Och det låter ju onekligen rätt lockande! Frågan är väl om det är hela sanningen. Oavsett hur det är med den saken så är det ju ett imponerande bygge och ibland kanske vi borde tittat lite mer österut än västerut för att hitta nya möjligheter!

Dags att åka till eMeet

Två dagar senare tar vi t-banan ut till PostNords kontor i Huvudsta för att hänga på e-meet som är en typ av ”unconference”-dag som ehandel.se ordnar, där e-handlare möts för att diskutera olika frågor. Inte så mycket sälj utan mer kunskapsdelning, ett trevligt upplägg!

Amazon Marketplace – ingen gratislunch

Förutom att gå runt och prata med spännande människor så fick vi bl a tillfälle att lyssna på hur en amerikansk byrå hjälper sina kunder att nå framgång på Amazon. Det var väl ingen direkt överraskning men ändå bra att bli påmind om att det inte bara räcker att lägga upp sina varor på Amazon Marketplace för att hitta extra försäljning. Du måste verkligen tänka igenom din strategi ordentligt och satsa både tid och pengar (läs: annonsering på Amazons plattform) för att nå framgång! Och glöm inte, när försäljningen väl kommer måste logistik och kundservice hålla högsta klass, för kundfokus är Amazons prio 1,2 och 3 så glöm aldrig det! Levererar du inte enligt deras standard är risken stor att du kastas ut och då kan det vara svårt att komma tillbaka. I och för sig borde ju kundfokus alltid vara högsta prioritet i alla lägen! 

Direct-To-Consumer-trenden

Vi minglar vidare och återigen hör vi exempel från Warby Parker, Allbirds och Gymshark när det pratas Direct-To-Consumer (se ovan). På vår egen session har vi satt rubriken: Direct-To-Consumer, hur sälja globalt med begränsad budget och vår Growth Hacker-expert Mikko Rekola överfyller vårt mötesrum med e-handlare som är sugna på att sälja utomlands.

Om jag ska summera hans föreläsning i en enda mening; våga testa! Dvs försök inte att ”tänka ut” vilka marknader som fungerar bäst för just dina produkter utan sätt igång och prova! Testa med liten budget per land och se vad som fungerar. Där du får försäljning ökar du budgeten och stänger ner där du inte får samma gensvar.

Så var inte rädd för att prova och vill du ha hjälp med ett sådant projekt är du naturligtvis varmt välkommen att höra av dig till oss på Woolman, det är sånt Mikkos team jobbar med hela dagarna!

Text: Anders Danielson / Woolman

 

Vill du höra mer om våra tankar kring e-handel?

Hör av dig till mig eller någon av mina kollegor. Du hittar oss från team sidan!

Nyhetsbrev