Woolman SE

Direct-to-Consumer eHandel – D2C

Ta tillbaka ditt varumärke, dina kundrelationer och din data

Direct-to-Consumer, även känt som D2C eller DTC är en affärsmodell där varumärken säljer sina varor direkt till sina kunder. I praktiken betyder det att det inte behöver finnas återförsäljare, grossister eller distributörer mellan varumärket och kunden.

D2C ger nya marknadsmöjligheter och gör det möjligt för företagen att:

Konsumentvaror står inför förändring

Försäljning är kärnan i D2C-revolutionen. Många återförsäljare tvingas lägga ned och försäljningstillväxten i butik minskar och nya digitally native vertical brands (DNVB) utmanar de traditionella aktörerna. E-handel representerar fortfarande mindre än 5% av den totala CPG-försäljningen (Consumer Packaged Goods) men D2C-försäljningen står för 40% av försäljningstillväxten i sektorn (Shopify, 2019). 

USA: s marknadsförsäljning av Konsumentvaror för e-handel (miljarder dollar) och utveckling från år till år (Rakuten Intelligence, 2018) 

Påbörja din D2C-resa

Utvecklingen mot en direkt-till-konsument-modell görs bäst med ett agilt arbetssätt där man kontinuerligt testar nya modeller för ex marknadsföring och kundanskaffning. Nya processer kan snabbt testas utanför de nuvarande systemen utan omfattande och tidsödande  IT-projekt.

När man väl hittat rätt modell kan det lätt utvidgas till att omfatta andra varumärken, produkter eller tjänster. Vi har sett att många av våra kunder testa nya affärsmodeller, marknader, prenumerations-modeller med en Speed-to-Market som tidigare inte var möjlig.

Woolman har hjälpt över 200 europeiska varumärken att lyckas med global handel och öka försäljningen direkt till sina slutkunder.

 

Skulle detta vara något du vill prata med oss om?

Kontakta oss  

 

Läs även:

 

Nyhetsbrev