Magento 1 upphör – vad är bästa vägen framåt?
Magento 1 end-of-life juni 2020
Vanliga frågor
Fråga: Måste jag byta ut min Magento-baserade sajt?
Svar: I praktiken ja. Sedan 2014 har i princip all nyutveckling fokuserat på Magento 2 och efter juni 2020 kommer nuvarande support för Magento 1 helt försvinna. Det innebär bland annat att viktiga säkerhetsuppdateringar upphör.
Fråga: Vilka alternativ har jag nu?
Svar: Du har många alternativ! Vilket kan vara en utmaning i sig, då det kan kännas som att man har för många val. Som Nordens största Shopify-partner är vi naturligtvis lite partiska, men vi ska ändå försöka ge dig en bild av alternativen:
Magento 2
Ett alternativ som många användare av Magento 1 spontant tänker på är att migrera till Magento 2. För de bolag som har en stor och välfungerande IT-organisation med stor Magento-kunskap kan detta vara ett bra alternativ. Magento 2 kan även vara en bra lösning för dig som har ett avancerat B2B-upplägg med många olika kundunika priser, systemflöden och kopplingar.
WooCommerce
Woo-Commerce kan likt Magento 2 vara ett bra alternativ om ni har en IT-organisation med stor kunskap alternativt en lokal kostnadseffektiv konsultlösning. Kopplingen till WordPress gör Woo-Commerce till ett intressant alternativ om ni har specifika arbetssätt för publicering av innehåll.
En lokal svensk plattform
I Sverige har vi många lokala alternativ som erbjuder mer eller mindre enkla plattformar som kan passa många behov. Den stora frågan är hur du tror att de kommer att utvecklas de närmaste 5 – 10 åren och om de kommer kunna leverera den tekniska utveckling som omvärlden och din e-handel kräver.
Shopify
Om du med din nuvarande lösning känner igen dig i något av följande påståenden kan Shopify vara ett bra alternativ:
- Systemet är krångligt att använda och allt för tekniskt
- Vi kan inte ta de affärsinitiativ vi vill på grund av begränsningar i plattformen eller att de modifieringar som krävs tar för lång tid att utveckla
- Vi tappar energi på sälj- och marknadsavdelningen då många idéer inte kan genomföras
- Våra IT-kostnader är för höga i förhållande till omsättningen
- Vi har haft problem med tillgängligheten i samband med Black Friday eller andra stora kampanjer
- Större delen av vår IT-organisation är upptagen med underhåll, säkerhets- och driftfrågor så vi hinner inte med nyutveckling i den takt som vi planerat
Som svar på ovanstående problem finns Shopify. Idag är det mer än 1 000 000 kunder som driver sin e-handel genom Shopify och totalt omsätter de mer än 100 miljarder USD. Det är en riktig SaaS-lösning där ni kan fokusera företagets resurser på era produkter, försäljning och marknadsföring istället för drift och underhåll av IT-system.
I korthet ger Shopify följande fördelar:
- Enkel att använda, väldigt lättarbetat och flexibelt gränssnitt för "icke-IT"-medarbetare
- Möjlighet att fokusera era resurser på era produkter, försäljning, marknadsföring
- Säkerhet och tillgänglighet med full skalbarhet även för Enterprise-kunder
- Kostnadseffektivt (dela din IT-utveckling med över 1 000 000 andra kunder)
Fråga: Hur går det till att byta plattform?
Svar: Det är naturligtvis ett stort steg att byta plattform och här kan vi på Woolman hjälpa er genom hela processen innefattande beslut, design och planering, skapande av ny sajt inkl migrering av data från er gamla plattform samt sätta upp kopplingar till olika stödsystem som ex affärs- och logistiksystem. Vi kan också hjälpa er med vidareutveckling av er e-handel samt att optimera trafikflödet till sajten.
Kundreferenser
Här är några exempel på kunder vi hjälpt migrera från Magento 1 till Shopify:
Läs mer: En jämförelse av två kraftfulla e-handelsplattformar: Från Magento till Shopify Plus
Kontakta oss så berättar vi mer!
Anders Danielson
anders.danielson@woolman.io
+46 73 344 5151
Bengt Holmberg
bengt.holmberg@woolman.io
+46 70 660 2828