Orkla Care Finland

Hur vi hjälpte Orkla Care Finland att bygga en D2C- affärsmodell

"Woolmans stöd under projektet har varit ovärderligt. Tack vare deras breda erfarenhet inom handel och Shopifys tekniska lösningar, men också det nära samarbetet med Axla Logistics, kunde vi lansera vår egen D2C-affärsmodell på kort tid."

– Marita Hanhineva, Marknadschef, Orkla Care Finland

Att skapa direktkontakt med slutkunden

MÖJLIGHETEN

UTMANINGEN

Första utmaningen

HITTA RÄTT VÄG FÖR ATT KOMMA IGÅNG

Den andra utmaningen

ATT VÄLJA RÄTT D2C-STRATEGI

Den tredje utmaningen

ATT SAMARBETA MED EN TREJDEPARTSPARTNER FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LEVERANSER

DE FRÄMSTA LÄRDOMARNA AV PROJEKTET


Hur lyckades denna filial till en av de största och äldsta koncernerna genomföra detta företagsexperiment på ett så smidigt och lyckat sätt?

✔️ Tack vare ett stort engagemang från ledningsgruppen och godkännanden inom Orklas koncern

✔️ Genom att fokusera på kundvärde istället för på försäljning

✔️ Genom att experimentera: ett system utanför nuvarande system och processer som är enkelt att implementera, anpassa eller ta bort

✔️ Genom att säkerställa sina resurser: Orkla Care Finland anställde en affärsman som kunde hjälpa dem att driva e-handelsshoppen, lade resurser på att hitta nya kunder, tog fram en anpassningsbar marknadsföringsbudget och engagerade och uppmuntrade sina medarbetare, såväl det digitala teamet som försäljningsavdelningen, att bidra med sina kunskaper

✔️ Genom att tillsammans komma överens om KPI:er och använda data för att utveckla både sin D2C- och B2B-strategi

✔️ Genom att hitta en partner som kan vägleda genom hela processen

RESULTATEN