Woolman SE

Åtta insiktsfulla sätt att utnyttja en blogg i webbutiken

Åtta insiktsfulla sätt att utnyttja en blogg i webbutiken

Shopify-webbutiken innehåller en bloggfunktion, med vilken handlaren kan upprätthålla flera bloggar. Det finns flera fördelar med en blogg i samband med webbutiken: 

  • Bloggen kan öka butikens pålitlighet eller trovärdighet
  • Med bloggen kan man utvidga sitt samarbetsnätverk
  • En blogg kan främja kundlojaliteten
  • En blogg kan förbättra webbutikens synlighet i sökmotorer om man länkar webbsidornas innehåll på rätt sätt till varandra

Vi gjorde en lista på åtta webbutiker som använder bloggar på ett insiktsfullt sätt som stöd för försäljningen och kundbetjäningen. Bloggens roll kan variera från aktuell information till expertbedömningar, från inspiration till upplysning. 

 

Gymshark

Gymsharks historia är inspirerande. Ben Francis började med att sy gymkläder i ett garage med sina kompisar. På några år har han blivit vd och galjonsfigur för ett globalt varumärke. Webbutikens blogg har ett mångsidigt innehåll med allt från produktpresentationer till klädidéer och kosttips. En inspirerande blogg med rätt touch kan höja varumärkets image och skapa gemenskapskänsla hos kunderna.

Deliciou

Deliciou säljer kryddor – i sin blogg berättar företaget i form av recept hur produkterna kan utnyttjas i matlagningen. I receptens ingrediensförteckningar fungerar produktnamnen som länkar.

 

Puhdistamo

I Puhdistamos webbutik hittar man en blogg med recept. Vid varje recept finns en lista på de av Puhdistamos produkter som används i receptet och produkterna kan läggas direkt i varukorgen. 

Fitfarm

I Fitfarms webbutik finns tre blogghelheter. Den som söker ett visst innehåll hittar snabbt den önskade informationen genom att välja bloggen Onnistujat, artiklar eller receptbiblioteket. Med Shopify kan man ha flera bloggar i en webbutik.

I Fitfarm bloggar motionsexperter och webbtränare - man kan söka bloggar enligt det träningsprogram man vill.

Dick Johnson

Dick Johnson, som framför allt erbjuder produkter för män, har två bloggar. I webbutiken finns företagets egen blogg och dessutom Teemu Potapoffs Pastori corner-blogg. Om det kommer kommentarer till ett blogginlägg syns kommentarernas antal direkt på framsidan på blogglistan och på sidan där bloggartiklarna samlas.

Du kan läsa mer om Dick Johnson i Woolmans kundberättelser.

Vallila

Vallila säljer inredningsprodukter och textiler och utnyttjar bloggfunktioner på ett mångsidigt sätt. Vallilan kaksio-bloggen ger instruktioner om hur man tar hand om produkterna samt inredningsinspiration och information om evenemang. Utöver den bloggen har Vallila en blogg för företagets aktuella nyheter på företagets webbplats. 

Du kan läsa mer om Vallila i Woolmans kundberättelser

Silenta

Silenta tillverkar hörselskydd och deras webbplats är byggd på en Shopify-plattform utan webbutiksfunktioner. Silenta använder sin blogg som aktualitetsspalt för att publicera information om bullerskador samt kunderfarenheter och allmän produktinformation. 

Hyvinvoinnin

Hyvinvoinnin har flera bloggar i sin webbutik och de är indelade i olika kategorier. Hyvinvoinnin-bloggarna är listade på en och samma sida och därifrån kan besökaren gå till den blogg han eller hon vill. I bloggarna finns artiklar skrivna av många olika hälsoproffs. 

Vi har hjälpt våra kunder att utnyttja Shopifys bloggfunktioner. Skulle din webbutik behöva en blogg som främjar din affärsidé och ditt varumärke? Vi hjälper dig gärna, kontakta oss 

Läs också: 

Nyhetsbrev