Woolman SE

Idyllien sprider gotländsk atmosfär jorden runt med sin nya e-handel byggd på Shopify

Idyllien sprider gotländsk atmosfär jorden runt med sin nya e-handel byggd på Shopify

Idyllien startades 2010 utifrån en önskan att hjälpa familjer med svårt sjuka barn. I dag består Idyllien av både den fysiska butiken i stenhuset från 1700-talet i medeltida Visby på Gotland och en webbutik. Företagets överskott går till välgörenhet.

Idyllien ville ta ett steg mot internationalisering genom att uppdatera webbutiken. Shopify och Woolman tog möjligheten att hjälpa Idyllien att sätta upp en ny e-handelsmiljö baserad på Shopify. Projektet genomfördes pro bono.

– Vi vill fortsättningsvis använda Idyllien som en kreativ plattform för värdeskapande samarbeten mellan olika företag, privata initiativ och välgörenhets-event. Om vi ökar vår försäljning i fler länder betyder det att vi också kan starta projekt på barnsjukhus i de länderna, säger Idylliens grundare Catrin Kylberg.

Familjen Kylbergs historia är nära förknippad med Idylliens. Ett av barnen insjuknade allvarligt och familjen ville utnyttja den tuffa erfarenheten till att hjälpa andra familjer i samma situation.

Bättre data, bättre kundupplevelse

Idylliens gamla plattform fyllde inte företagets behov och hindrade e-handelns utveckling. Eftersom Idyllien också har sin fysiska butik ville man integrera de två säljkanalerna på ett smidigt sätt. Shopify valdes som ny plattform i stället för den gamla och Woolman anlitades för att hjälpa till med projektet.

– Butikerna (på nätet och i Visby) är Idylliens hjärta. Där erbjuder vi fantastiska och unika produkter till våra kunder - i ett syfte: att skapa överskott som går till projekten på barnsjukhusen. Ju mer våra kunder handlar av oss, desto mer kan vi göra på sjukhusen, säger Catrin Kylberg.

Den gamla plattformen saknade också kapacitet för analys som kunde hjälpa företaget att utveckla e-handeln. Den hade praktiskt taget inga metoder att följa med trafiken eller besökarbeteendet i webbutiken. Det här har nu korrigerats med Shopifys integrerade analysverktyg och andra välbekanta verktyg som till exempel Google Analytics och Facebook Pixel. De här verktygen kommer på ett bättre sätt hjälpa Idyllien utveckla webbutiken och kundupplevelsen.

En app löser problemet med flera språkversioner: det finns endast en Shopify-webbutik och den installerade tilläggs-appen visar kunden den valda språkversionen. Shopifys språklösningar har utvecklats snabbt och plattformen har idag lokal support för att hjälpa kunderna utveckla sin verksamhet. Idylliens butik utnyttjar den här nya funktionen.

Betaltjänsterna som valts till butiken är Shopify Payments, som blev tillgängligt i Sverige våren 2020, och Klarna, som är populärt i Norden.

Gotländsk atmosfär i hemmet

Produkterna i webbutiken genomsyras av gotländsk atmosfär; de är naturliga och rofyllda. Målet är att den som återvänt hem från en semester på Gotland ska kunna uppleva stämningen på denna Östersjöns största ö i webbutiken och där hemma fortsätta njuta av produkter de njöt av på ön.

Nu när den nya e-handelslösningen fyller Idylliens behov och blir kontinuerligt uppdaterad kan företaget fokusera på att utveckla försäljningen online.

– Vi vill naturligtvis gärna växa på den globala marknaden. Först koncentrerar vi oss på EU-länderna. Det skulle vara härligt att starta projekt i fler länder och hitta större och bättre samarbeten i de länderna för att möjliggöra projekten. Det kommer att vara en utmaning, men målet är klart: Om vi kan göra sjukhusvistelsen lite bättre för ett barn har vi gjort något gott.

 

Lås mer Woolmans kundberättelser här

 

Nyhetsbrev